Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
‘Amerikaans protectionisme, nieuwe belastingregels en duurzaamheidswetgeving: veel bedrijven passen hun supply chain aan als antwoord op nieuwe geopolitieke uitdagingen.’ ‘Geautomatiseerde douanesystemen helpen bedrijven hiermee om te gaan.’ De herverkiezing van Trump maakt het nog maar eens duidelijk: geopolitiek kan een enorme impact hebben op bedrijven wereldwijd. ‘Het is dan ook essentieel dat ook Belgische CEO’s de ontwikkelingen van nabij opvolgen en erop anticiperen’, zegt Philippe Lesage, Partner Global Trade bij EY.
Bedrijven zetten steeds meer in op data en AI om hun concurrentiepositie te versterken, maar botsen daarbij op een tekort aan expertise en toenemende cyberdreigingen. Tegelijkertijd zullen Europa en de VS onder Trump verder uit elkaar groeien op vlak van regelgeving. ‘De sleutel ligt bij samenwerking over de landsgrenzen heen’, stelt Raf Ganseman, partner AI en Data bij EY.
De energiecrisis, stijgende inflatie en andere geopolitieke factoren hebben de Europese bedrijven en beleidsmakers wakker geschud. De focus ligt nu op het vasthouden aan essentiële ESG-doelen zoals milieu-, sociale en beleidscriteria voor 2050 en dit in combinatie met een Industry Deal om competitief te blijven. Volgens deskundigen is Europese samenwerking hierbij cruciaal.
Niet alleen bedrijven en CEO’s liggen wakker van geopolitieke onrust. Ook bij consumenten groeit de bezorgdheid. ‘Om relevant te blijven moeten bedrijven die zorgen begrijpen en de kansen benutten die eruit voortkomen’, zegt dr. Sarah Steenhaut, partner Strategy & Transactions bij EY-Parthenon.
Private equity heeft een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt. Het imago van pure winstmaximalisatie maakte plaats voor duurzame partnerschappen en waardecreatie. Onder invloed van de geopolitieke context is de vraag naar investeringen groter dan het aanbod.
Ondernemingen moeten op alle niveaus meer kennis van cyberbeveiliging in huis halen, stellen EY-experts vast. ‘In het executive team moet een Chief Information Security Officer (CISO) zitten.’
Een onderneming die aan het eind van de waardeketen zit, kan wel duizend toeleveranciers hebben. ‘Dit vereist een controletoren om risico’s te identificeren, wat nu mogelijk wordt gemaakt door AI, zegt EY-partner Tom Van Herzele.
Investeringsmaatschappijen kunnen met hun expertise ondernemingen ondersteunen om duurzaam te groeien, of door niet-kernactiviteiten van hen over te nemen. ‘Vandaag is waardecreatie veel meer de focus dan louter omzetgroei’, zegt EY-expert Sievert Ver Eecke.
AI evolueert razendsnel en heeft een steeds grotere impact op bedrijfsprocessen en -structuren. ‘Voor bedrijfsleiders is het belangrijker dan ooit om stil te staan bij de rol van technologie in hun businessmodel, en hoe ze daar samen met hun medewerkers mee kunnen omgaan’, zegt Hendrik Serruys, partner bij EY.
In een wereld waarin geopolitieke brandhaarden snel kunnen opflakkeren en de machtsverhoudingen voortdurend verschuiven, worden bedrijven geconfronteerd met complexe vraagstukken. Zal ik morgen nog kunnen rekenen op mijn huidige leveranciers? Blijven de grondstofprijzen stabiel of dreigt er een nieuwe golf van prijsstijgingen? Hoe bescherm ik mijn intellectueel eigendom in een steeds onzekerder juridisch klimaat? En hoe kan ik de impact van de disruptie minimaliseren en performance maximaliseren?
‘Alle industriële omwentelingen in de geschiedenis gingen gepaard met schokken, maar ze hebben uiteindelijk altijd positief uitgepakt’, zegt Chris Vandermeersche, partner bij EY. Hoe kunnen CEO’s hun bedrijf succesvol door die omwentelingen navigeren?
Je organisatie doorheen een digitale transformatie loodsen, is een enorme uitdaging. Velen denken meteen aan de digitalisering van harde bedrijfsprocessen, zoals de logistiek. Maar ook in hr komt de digitale trein steeds meer onder stoom.
‘Amerikaans protectionisme, nieuwe belastingregels en duurzaamheidswetgeving: veel bedrijven passen hun supply chain aan als antwoord op nieuwe geopolitieke uitdagingen.’ ‘Geautomatiseerde douanesystemen helpen bedrijven hiermee om te gaan.’ De herverkiezing van Trump maakt het nog maar eens duidelijk: geopolitiek kan een enorme impact hebben op bedrijven wereldwijd. ‘Het is dan ook essentieel dat ook Belgische CEO’s de ontwikkelingen van nabij opvolgen en erop anticiperen’, zegt Philippe Lesage, Partner Global Trade bij EY.
Niet alleen bedrijven en CEO’s liggen wakker van geopolitieke onrust. Ook bij consumenten groeit de bezorgdheid. ‘Om relevant te blijven moeten bedrijven die zorgen begrijpen en de kansen benutten die eruit voortkomen’, zegt dr. Sarah Steenhaut, partner Strategy & Transactions bij EY-Parthenon.
Private equity heeft een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt. Het imago van pure winstmaximalisatie maakte plaats voor duurzame partnerschappen en waardecreatie. Onder invloed van de geopolitieke context is de vraag naar investeringen groter dan het aanbod.
Artificiële intelligentie breekt door in alle sectoren en kan je niet meer wegdenken van de werkvloer. De nieuwe werkverdeling tussen mens, machine en algoritme vergt een aangepast hr-beleid, legt Kathleen Silkens uit, Talent Lead People Consulting bij EY. ‘Maar wees gerust, mensen blijven nodig.’
Als we ook hier maakindustrie willen behouden, moeten deze bedrijven zich aanpassen – zeker nu artificiële intelligentie doorbreekt. ‘En dat moeten bedrijven strategisch en holistisch aanpakken, niet als een loutere kostenbesparing’, zegt Bart Deckers van EY. ‘Hun aanpak moet gepersonaliseerd, veilig en duurzaam zijn met voldoende aandacht voor talent.’
De bevolking vergrijst, leeft langer en chronische ziekten zetten de betaalbaarheid van de gezondheidszorg onder druk. Door nieuwe technologie kunnen we de levensverwachting en de levenskwaliteit fors verhogen. We zien een convergentie van medische en technologiebedrijven, vertelt Lucien De Busscher, life sciences leader bij EY.
Drie van de vier sollicitatiebrieven die EY ontvangt, zijn gemaakt met ChatGPT. Toch vraagt partner Andy Deprez kandidaten nooit of ze goed onderlegd zijn in AI. 'Het is vooral belangrijk dat ze kritisch zijn over de output.’
Om te blijven groeien in onze sterk gedigitaliseerde maatschappij moeten organisaties snel schakelen. Performante technologie en gestroomlijnde processen zijn essentieel, maar medewerkers evenzeer, leggen Lynn Mottie en Dean Davey van EY uit.
Artificiële intelligentie (AI) boomt. En dat opent ook perspectieven voor de financiële dienstverlening. Nog meer dan in andere sectoren ligt de sleutel tot succes in kwaliteitsvolle data en een zorgvuldig uitgedokterde aanpak.
Het internet zoals we het vandaag kennen zal over een aantal jaar vervangen zijn door een virtuele wereld die nauw aansluit op zijn fysieke tegenhanger. Dat zeggen Patrick Rottiers en Thierry Mortier, CEO en Global Digital & Innovation Lead for Energy bij EY Belgium.
Wat is duurzaamheid? Van de planeet een betere wereld maken. Dat klinkt verdacht simpel en misschien een tikje naïef. ‘Als de consumenten, de burgers, een duurzame maatschappij willen, zullen de bedrijven volgen. Zij moeten innoveren om rendabele businessmodellen te ontwikkelen. Ik zie geen reden waarom dat niet zou lukken’, zegt Patrick Rottiers van EY Belgium. ‘Ik geloof sterk in de bereidheid en de capaciteit van mensen en bedrijven om door middel van innovatie een antwoord te bieden op de uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden’, vindt onafhankelijk bestuurder Inge Boets.
Het aanbod aan beschikbare data neemt exponentieel toe. Als we de juiste informatie uit die data halen, kunnen we langer en gezonder leven, en routineklussen overlaten aan machines. Bedrijven kunnen efficiënter werken, hun klantentevredenheid verhogen en meerwaarde creëren, voorspellen Patrick Rottiers en Simon Anthonis van EY.
Er zijn meer data voorhanden dan ooit, de ene digitale trend na de andere ziet het daglicht, disruptieve zakenmodellen kannibaliseren de omzet van menig grote onderneming. Is die revolutie een bedreiging of een opportuniteit?
Van Robotic Process Automation (RPA) tot artificiële intelligentie (AI) en cognitive computing: de digitale revolutie is een feit, en dat is goed nieuws. Karim Hajjar van Solvay, Robert Boute van Vlerick Business School en Thierry Mortier van EY vertellen over de uitdagingen en de opportuniteiten op het traject naar intelligente automatisering.
Automatisering is actueler dan ooit in het hedendaagse auditlandschap. Maar wat betekent Robot Process Automation of RPA nu precies voor een innovatieve en kwalitatieve audit?
Het EY Experience Lab in Parijs stuurt een wereldwijd netwerk van Data Scientists, Cyber Experts en Digital Creative Technologists aan. Zij slaan de handen in elkaar om digitale innovatie te stimuleren.
Door de druk naar verhoogde efficiëntie, marges en groei, speelt RPA ook in het fiscaal departement een belangrijke rol. Robotic Process Automation kan worden ingezet voor het robotiseren van btw-aangiftes, of om de verplichtingen rond nieuwe regelgeving te verlichten.
Artificiële Intelligentie staat op doorbreken. Voor de techreuzen staat het centraal in hun strategie. Maar is er ook een concrete businesscase voor AI in uw onderneming?
Eenvoudige repetitieve taken automatiseren, de teams laten focussen op activiteiten met een hoge toegevoegde waarde, klanten sneller beantwoorden, tijdwinst creëren bij processen en de productiviteit verhogen: dat alles maakt Robotic Process Automation (RPA) mogelijk.
Hoewel er in Europa een hevige fiscale concurrentiestrijd woedt, blijft ons land de koploper met de hoogste vennootschapsbelasting. Daarvoor betalen we op termijn een zware prijs. Dat zegt Herwig Joosten, hoofd Internationale Fiscaliteit bij EY België.
De digitale revolutie zet de businessmodellen van veel bedrijven pijlsnel op losse schroeven. Wie het lef niet heeft om het roer grondig om te gooien, wordt morgen genadeloos voorbijgestoken door concurrenten die vandaag nog niet bestaan. Rudi Braes en Patrick Rottiers van EY tonen aan hoe het anders kan.
Dankzij de levenscyclus van een start-up krijgt u de juiste focus op het juiste ogenblik, stelt u de juiste vragen en zorgt u voor de correcte financiering in de gepaste fase. Zoek uw positionering. Waar bevindt uw bedrijf zich op het pad van creatie over ontwikkeling tot groei?
De jaarrekening van een onderneming geeft haar geschiedenis weer, maar niet haar toekomstpotentieel. En de realisatie van potentieel blijft iets hypothetisch. Bovendien hebben jonge ondernemingen een beperkte geschiedenis, rapporteren ze veelal operationele verliezen en overleven ze vaak niet. Dus hoe plakt u een correcte waarde op een start-up?