Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
‘De fusie tussen Antwerpen en Zeebrugge versterkt ons als organisatie en levert een concurrentieel voordeel op’, vertelt Sam Aertssen van het gelijknamige bedrijf, dat meegroeide met de haven en recent bekroond werd tot Onderneming van het Jaar 2021. ‘Het is beter om samen te werken, de krachten te bundelen en samen de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Dat doen wij ook met onze klanten.’
Ons land is bekend om zijn chocolade en dat is onder meer te danken aan Barry Callebaut. Via Port of Antwerp-Bruges voert het bedrijf cacaobonen in. ‘We verschepen ook chocoladeproducten naar de hele wereld’, zegt An Van Assel, Corporate Communications Director EMEA bij Barry-Callebaut.
Strategische partnerschappen over de hele wereld moeten van de fusiehaven Port of Antwerp-Bruges de Europese energiehub bij uitstek maken. ‘De haven opent wereldwijd deuren voor onze partners.’
Als u een kiwi koopt, is de kans groot dat er een Zespri-stickertje ophangt. Dat Nieuw-Zeelandse bedrijf teelt jaarlijks een duizelingwekkende 2,44 miljard kiwi’s. ‘Het leeuwendeel komt nog altijd uit Nieuw-Zeeland’, vertelt Giorgio Comino, chief executive officer voor Europa en Noord-Amerika bij Zespri. ‘80 procent van de Europese markt komt per schip via Zeebrugge.’
In de chemiesector is stoom onontbeerlijk voor het laten draaien van processen. ‘Aan het einde van de rit blijft er restwarmte over van pakweg 100 graden. Bedrijven kunnen daar vaak niks mee, waardoor ze die uiteindelijk in de lucht of in het water pompen’, legt Wouter Ducheyne uit. Met zijn bedrijf Qpinch ontwikkelde hij de technologie om met die restwarmte toch opnieuw CO2-vrije energie op te wekken.
In een fusietraject is de valkuil groot om alleen aandacht te besteden aan ratio, cijfers en strategie. Maar aandacht voor de bedrijfscultuur is het meest essentiële voor het slagen van een fusie. Voelen medewerkers zich deel van het bedrijf, kunnen ze zich vinden in de ongeschreven regels, gewoonten en gedrag? Ook in het fusieproces van Port of Antwerp- Bruges hechten we daar heel veel belang aan. We willen een thuishaven zijn voor al onze medewerkers. Tegelijkertijd beseffen we dat mensen tijd en ruimte nodig hebben om te groeien in een nieuwe cultuur en er zich thuis te voelen. Tijd die we onze mensen ook willen en moeten geven.
Zelfrijdende auto’s lijken vooralsnog toekomstmuziek, onbemande schepen steken ondertussen wel al de oceaan over. En ook op de Vlaamse binnenwateren is een kapitein niet meer nodig, toch niet op het schip, vertelt Louis-Robert Cool van Seafar. ‘Dankzij artificial intelligence en machine learing kunnen kapiteins verschillende schepen navigeren, van aan de wal.’
Het zal u niet verbazen, maar 2021 was opnieuw een uitdagend jaar voor onze haven. We hadden de coronacrisis, het Suez-incident, het tekort aan arbeidskrachten... En toch konden we in Antwerpen en Zeebrugge groei optekenen ten opzichte van 2020. Dankzij onze veerkracht en de wendbaarheid van duizenden medewerkers.
Af en toe is de som van één plus één drie. Extra toegevoegde waarde realiseren is ook de uitgesproken ambitie van de gloednieuwe fusiehaven Port of Antwerp-Bruges. Die wil zich op termijn opwerpen tot dé groene energiepoort van West-Europa. ‘Met dank aan de expertise en de complementariteit van beide havens’, zeggen Didier Van Osselaer en Dries De Smet, energiespecialisten van Port of Antwerp-Bruges.
Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge stond duurzaamheid al centraal, maar de eengemaakte haven legt de lat nog hoger. Waterstof speelt een belangrijke rol in energieoplossingen van de toekomst.
Wat goed is, komt snel. Victrol mag al een kroontje opzetten nog voor zijn nieuwste, duurzame project is gerealiseerd. Voor zijn – weliswaar concrete – plannen om vloeibaar CO2 van industriegebieden in het binnenland naar zeehavens te vervoeren, sleepte het de Sustainable Port Award in de wacht. ‘Deze erkenning geeft ons een extra boost’, reageert General Manager Miranda Maes.
‘CO2 afvangen en opslaan of hergebruiken wordt wereldwijd erkend als een deel van de klimaatoplossing’, getuigt Frederik Selhorst van Victrol. Met het CCUS Shipping-project ontwikkelt Victrol schepen die vloeibaar gemaakt CO2 efficiënt en veilig kunnen vervoeren tussen bedrijven in het industriële hinterland en de Belgische en West-Europese zeehavens.
Als eerste bedrijven in Port of Antwerp-Bruges hebben TotalEnergies en water-link een langetermijnovereenkomst gesloten voor de toegang tot duurzaam proceswater voor zijn Antwerpse vestigingen. ‘Tegen 2026 verbruiken onze Antwerpse fabrieken 90 procent minder leidingwater’, zegt CEO Jacques Beuckelaers.
International Car Operators (ICO) realiseerde in Zeebrugge samen met Engie en Port of Antwerp-Bruges het grootste onshorewindpark op één industriële site in Vlaanderen. ‘Daarnaast installeerden we ook het grootste elektrisch laadeiland van België, met 308 laadpunten voor elektrische voertuigen’, vertelt QSSE-manager Guido Olbrechts.
Boluda Towage paste enkele jaren geleden als eerste speler in Europa een sleepboot aan naar de hoogste emissienormen. Momenteel staat de teller in Zeebrugge al op zes groene slepers. ‘In Zeebrugge reduceren we daarmee jaarlijks 353 ton stikstofoxiden’, zegt CEO Geert Vandecappelle.
Het ecosysteem van Port of Antwerp-Bruges is er ook een van ecologische samenwerkingen. Talloze spelers zetten volop in op duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Om de knapste initiatieven in de kijker te plaatsen, reiken het havenbedrijf, Alfaport Voka, APZI-Voka en Maatschappij Linkerscheldeoever de Sustainable Port Award uit. ‘Duurzaamheid is een competitief voordeel op de lange termijn.’
In natuurreservaat Hoge Beemortel nabij Keerbergen plant SSC Consolidation in 2023 samen met zijn medewerkers en hun gezinnen tweeduizend bomen: goed voor één hectare nieuw bos.
Veel bedrijven botsen binnen hun energietransitie wat betreft het installeren van oplossingen tegen dezelfde knelpunten: plaatsgebrek en een moeilijke ruimtelijke inpassing. Daar heeft Hellebosch uit Brasschaat een passend antwoord voor klaar.
Dit project van Van Moer Logistics is niet zomaar één investering voor één bepaalde doelstelling. Het gaat om het futureproof maken van de gehele supply chain, waaronder ook hun businessunit Bulk & Tank container Logistics.
Het project 'Op Stroom' omvat het ontwerp en de bouw van een volledig elektrisch aangedreven veerboot voor de veerdienst Sint-Anna op de Schelde in Antwerpen. Het is een grote stap in de vergroening van de vaartuigen van Vloot, de rederij van de Vlaamse overheid, want dit project realiseert een CO2-neutrale oeververbinding in de stadskern van Antwerpen.
Duurzaamheid vormt de rode draad doorheen de bedrijfsvoering van Antwerp EuroTerminal (AET). Alleen al op vlak van het drastisch verminderen van stadswater en het (her)gebruiken van regenwater heeft de organisatie de voorbije jaren heel wat concrete inspanningen geleverd. Ze noemt dat zowel economisch als ecologisch noodzakelijk.
In juni 2021 opende CMB.TECH in Antwerpen het eerste multimodaal tankstation ter wereld dat groene waterstof produceert én levert voor de aandrijving van auto’s, vrachtwagens en schepen én de vulling van tubetrailers.
DP World investeert 200 miljoen euro in de duurzame uitbreiding van zijn terminalcapaciteit. Door verder in te zetten op elektrische en automatische stapelkranen (ASC) creëert de onderneming plaats om bijna één miljoen extra containers per jaar te kunnen behandelen op zijn bestaande ruimte. Goed voor dertig procent meer capaciteit.
In samenwerking met Engie en Port of Antwerp-Bruges heeft International Car Operators (ICO) op zijn terminal het grootste onshore windpark in Vlaanderen.
Creating Sustainable & Reliable logistics – dat is de filosofie achter het project. ECS wil zo veel mogelijk overschakelen van wegtransport naar spoortransport. Het is dan ook een van de twee logistieke spelers in de haven van Zeebrugge die magazijnen hebben die op het spoor aangesloten zijn.
De installaties van Hydropure zuiveren water zodat de havens, en bij uitbreiding de zee, niet bezoedeld raken. Vlaanderen loopt op dat vlak achter op de Europese norm en vraag, maar de haven levert grote inspanningen. Hydropure werkt dan ook regelmatig in Zeebrugge en Antwerpen.
EDR Antwerp Shipyard renoveert oude werkplaatsen en bouwt nieuwe werkplaatsen, inclusief een zeer modern machinepark. Onder de naam Masterplan voeren we werken uit op de industriële droogdoksite Kaai 403B. Een deel van het plan werd al uitgevoerd, de tweede fase is nu in werking.
Het versnellen van de energietransitie via de decarbonisatie van de supply chain voor klanten: dat is een van de hoofddoelen waar Antwerp Distribution & Product Operations (ADPO) op inzet. Om dat effect te bereiken binnen de sourcing, opslag en distributie van klantenproducten heeft de onderneming verschillende projecten opgezet.
In 2022 maakte ExxonMobil voor het eerst gebruik van head-mounted tablets, een digitale oplossing waarmee je virtueel en op afstand inspecties kunt uitvoeren.
CCUS - Carbon Capture, Utilization and Storage, of het afvangen en hergebruiken of afvoeren van industriële CO2 - wordt wereldwijd erkend als een deel van de klimaatoplossing: met CCUS kunnen CO2 uitstotende bedrijven de komende jaren hun klimaatdoelstellingen behalen.
Zuidnatie wil het beeld van de haven als vervuilende sector doorbreken en aantonen dat een havenbedrijf ook met duurzamere alternatieven succesvol kan zijn.