Boluda Towage paste enkele jaren geleden als eerste speler in Europa een sleepboot aan naar de hoogste emissienormen. Momenteel staat de teller in Zeebrugge al op zes groene slepers. ‘In Zeebrugge reduceren we daarmee jaarlijks 353 ton stikstofoxiden’, zegt CEO Geert Vandecappelle.
Als Europese pionier ontwikkelde Boluda Towage een eigen manier om sleepboten aan te passen naar de hoogste emissienormen IMO Tier III volgens de International Maritime Organisation (IMO). ‘In Zeebrugge hebben we al twee sleepboten vergroend via deze retrofit-techniek, en we kochten ook vier nieuwe sleepboten die voldoen aan de IMO Tier III-eisen’, verduidelijkt Geert Vandecappelle, CEO bij Boluda Towage Europe. ‘Daarmee stoot elke sleepboot jaarlijks 80 procent minder stikstofoxiden (NOx) uit.’
‘Een sleepboot ombouwen is goedkoper dan een nieuwe aankopen.’
Ook in de haven van Antwerpen biedt het bedrijf een uiterst groene sleepdienstverlening. Daar werden al zes van de acht slepers omgebouwd volgens IMO Tier II-eisen. Later dit jaar volgen er nog twee. ‘Dat zorgt voor een emissiereductie van 30 procent per sleepboot’, vertelt Stijn Van Beneden, Fleet Manager in België bij Boluda Towage Europe. ‘In een latere fase zullen we die boten ook verder ombouwen naar IMO Tier III.’
Open expertise
Bovendien stelt Boluda Towage zijn kennis en expertise rond het vergroenen van sleepboten open naar andere bedrijven. ‘In amper drie weken tijd kunnen wij een sleepboot ombouwen zodat die voldoet aan de hoogste emissienormen’, zegt Geert Vandecappelle. ‘Maar we vinden dat wij niet het alleenrecht op die expertise hebben. Dus maken we onze formule beschikbaar voor andere spelers in de sector.’
Een sleepboot ombouwen is een flinke investering, maar goedkoper dan een nieuwe aankopen. Naast een drastische uitstootvermindering is er nog een extra troef. ’Een groenere sleepboot stijgt meteen in waarde’, weet Geert Vandecappelle. ‘Als je weet dat een sleper ongeveer 30 jaar meegaat, is de ombouw geen verkeerde investering.
Brandstofbesparing
Om zijn ecologische voetafdruk nog meer te verkleinen, rust Boluda Towage samen met OnBoard zijn vloot uit met een slimme meetmodule die het brandstofverbruik verlaagt. Stijn Van Beneden: ‘Elke handeling van een sleepboot hebben we opgedeeld in segmenten en daar werd telkens het optimale brandstofverbruik aan gekoppeld. Dat daagt onze crew uit om zuiniger om te springen met brandstof en onnodige pieken te vermijden. Zo daalde sinds eind 2021 ons brandstofverbruik met 250.000 liter en onze CO2-uitstoot met 10 procent.’
‘Sinds eind 2021 daalde ons brandstofverbruik met 250.000 liter.’
De komende jaren blijft Boluda Towage de duurzaamheidskaart trekken. Zo worden tot eind 2024 de resterende boten van de vloot uitgerust met een OnBoard-module. En zopas werd samen met partners een haalbaarheidsstudie afgerond over de ombouw van een klassieke sleepboot naar een versie die aangedreven wordt door een waterstof/dieselmotor (dual-fuel, nvdr). ‘We bekijken nog of we deze sleepboot operationeel kunnen inzetten en kunnen tanken in de haven van Zeebrugge’, besluit Geert Vandecappelle. ‘Kortom: met al onze inspanningen beogen we via de nieuwste technologie de hoogste efficiëntie en emissiereductie.’