International Car Operators (ICO) realiseerde in Zeebrugge samen met Engie en Port of Antwerp-Bruges het grootste onshorewindpark op één industriële site in Vlaanderen. ‘Daarnaast installeerden we ook het grootste elektrisch laadeiland van België, met 308 laadpunten voor elektrische voertuigen’, vertelt QSSE-manager Guido Olbrechts.
Vorig jaar nam ICO, specialist in het laden en lossen van roll-on-roll-offcargo zoals nieuwe wagens en constructiemateriaal, op zijn terminal in Zeebrugge elf windturbines in gebruik. Die produceren jaarlijks gemiddeld 110 GWh aan hernieuwbare energie. ‘Dat is genoeg om 30.000 gezinnen op jaarbasis van stroom te voorzien’, zegt Guido Olbrechts, Quality Safety Security & Environment (QSSE) manager bij ICO. ‘Bovendien houden we daarmee 50.000 ton CO2 per jaar uit de lucht.’
De groene elektriciteit wordt ingezet bij de terminaloperaties van ICO: om batterijen van havenvoertuigen op te laden, om een elektrische hijskraan aan te drijven (de zwaarste in zijn soort in Zeebrugge, nvdr), voor de werking van diverse installaties en de verlichting.
Elektrisch laadeiland
‘Onze windturbines houden 50.000 ton CO2 per jaar uit de lucht’
Daarnaast leveren de turbines ook groene stroom aan 308 oplaadpunten voor elektrische voertuigen. ‘Ons laadeiland heeft een totaalcapaciteit van 3,4 MW en kan meer dan 20.000 elektrische voertuigen per week opladen’, vertelt Bart Verhulst, preventieadviseur bij ICO. Het laden van de elektrische wagens vormt een hele uitdaging. Niet alleen moet dat bij aankomst op de terminal van Zeebrugge zo snel mogelijk gebeuren, er moet ook rekening worden gehouden met de laadeisen van de constructeurs.
‘Daarvoor gebruiken we smart charging-software, ontwikkeld door onderzoekscentrum ENGIE Laborelec’, verduidelijkt Guido Olbrechts. ‘Die software communiceert met de laadpunten en zorgt ervoor dat ze efficiënt en optimaal laden, en dat hun vermogen afgestemd wordt op de productie van de windturbines en de bevoorrading op het elektriciteitsnet.’
Toekomstplannen
De stroom die ICO niet meteen verbruikt, wordt geïnjecteerd in het net, zodat ook de gemeenschap van de geproduceerde groene stroom kan meegenieten. Het bedrijf onderzoekt samen met ENGIE ook mogelijkheden om overtollige groene stroom op te slaan. Op de terminal van ICO is er ruimte voor opslagbatterijen.
In de toekomst zullen de turbines ook walstroom kunnen genereren voor aangemeerde schepen. ‘Dankzij een aansluiting op het elektriciteitsnet van de kade en in de haven zullen schepen binnenkort geen dieselmotoren meer hoeven te gebruiken’, stelt Bart Verhulst. ‘Dat beperkt de milieu- en geluidshinder.’
Uitdagende realisatie
‘Dankzij een aansluiting op het elektriciteitsnet van de kade zullen schepen geen dieselmotoren meer hoeven te gebruiken.’
ICO Windpark is een joint venture van ICO (37,5%), ENGIE (37,5%) en het havenbestuur (25%). ‘Dankzij die sterke samenwerking hebben we dit complexe en uitdagende project succesvol kunnen realiseren’, besluit Guido Olbrechts. ‘Alleen al het bouwproces was een grootscheepse operatie.’
De installatie van het windmolenpark past in de uitbouw van de terminal van ICO, met het oog op groen en digitaal. ‘De gemeenschap profiteert mee van dit project en onze medewerkers hebben de mogelijkheid om te participeren in het project via het CoGreen initiatief. Het versterkt bovendien de positie van de haven als Clean Port en als energietransitiehub in Europa.’