Strategische partnerschappen over de hele wereld moeten van de fusiehaven Port of Antwerp-Bruges de Europese energiehub bij uitstek maken. ‘De haven opent wereldwijd deuren voor onze partners.’
Port of Antwerp-Bruges heeft torenhoge ambities. Dat mag wel, zegt Tom Hautekiet, CCO van de nieuwe fusiehaven. ‘We zijn een van de grootste, zo niet de grootste speler in alle belangrijke segmenten in Europa. Containers, roll-on-roll-off, conventioneel stukgoed, vloeibare bulk – 15 procent van het vloeibare gas dat Europa binnenkomt, passeert via ons. Daarnaast kunnen we bogen op een rechtstreekse ligging aan zee én de grootste chemische cluster van Europa.’ Dat schept internationaal kansen voor de fusiehaven.
Port of Antwerp-Bruges werkt met buitenlandse vertegenwoordigers om aan branding te doen, en om investeerders en goederenstromen aan te trekken. Dochteronderneming Port of Antwerp-Bruges International biedt consultancy aan in buitenlandse havens en levert managementdiensten (zie kaart), zusterbedrijf APEC biedt trainingen aan voor een internationaal publiek.
Daarnaast zijn er de sterke banden met organisaties als het World Economic Forum (WEF) en de International Association of Ports and Harbors (IAPH). Die internationale focus moet de fusiehaven helpen om zich zeer vroeg in groeiende markten te verankeren. ‘Verder zijn deze sterke internationale positionering en verankering een absolute troef in de ambitie van Port of Antwerp-Bruges om uit te groeien tot de groene energiehub van Europa’, zegt Luc Arnouts, Director International Relations & Networks.
- Onderzoek naar welke rol de haven kan spelen in de toeleveringsketen van waterstof.
- Interessant land voor waterstofproductie met wind en zon in de juiste verhouding om groene stroom te leveren voor elektrolyse.
Brazilië
- Port of Antwerp-Bruges International levert er management- en consultancydiensten in de haven van Açu.
- Financiële participatie van Port of Antwerp-Bruges International.
- Belangrijk voor de bekendheid van Port of Antwerp-Bruges in een groeiende regio.
- Import van Brazilië naar België via containers met exotisch fruit, hout en koffie. Droge bulk zoals zand en gravel. Export van meststoffen, basischemicaliën en auto-onderdelen.
Egypte
- Haalbaarheidsstudie samen met DEME naar waterstofproductie- en havenfaciliteiten.
- Welke rol kan Port of Antwerp-Bruges daar spelen? Niet alleen in het aannemen van de groene moleculen van de toekomst, maar ook in de productie en andere schakels in de supplychain
Benin
- Port of Antwerp-Bruges International runt er de haven van Cotonou met een team van expats en lokale mensen.
- Belangrijk voor de bekendheid van Port of Antwerp- Bruges in de economisch en demografisch groeiende West-Afrikaanse regio.
• Export van België naar Benin met auto-onderdelen via containers en zwaar transportmateriaal zoals vrachtwagens, graafmachines en kranen.
Oman
- Port of Antwerp-Bruges International runt de haven in Duqm in een consortium met DEME en de Omaanse overheid.
- Financiële participatie van Port of Antwerp-Bruges International.
Bij de uitbouw van Port of Antwerp-Bruges als hub voor groene energie komen stevige investeringen kijken. En dat is goed nieuws voor de lokale economie. ‘Colruyt Group zal bijvoorbeeld betrokken zijn bij de lokale productie van groene waterstof’, zegt Tom Hautekiet. Daarnaast moet er natuurlijk gebaggerd en gebouwd worden. ‘Aannemers zullen de handen vol hebben’, zegt Luc Arnouts. ‘Of denk aan het transport van waterstof; daarvoor hebben we bijvoorbeeld Fluxys en Pipelink met de nodige expertise in pijpleidingen.’
‘We hebben sterke bedrijven in België. Samen hebben we een zeer sterk aanbod en zetten we met die kennis en kunde ons land op de (wereld)kaart.’