DP World investeert 200 miljoen euro in de duurzame uitbreiding van zijn terminalcapaciteit. Door verder in te zetten op elektrische en automatische stapelkranen (ASC) creëert de onderneming plaats om bijna één miljoen extra containers per jaar te kunnen behandelen op zijn bestaande ruimte. Goed voor dertig procent meer capaciteit.
Traditionele straddle carriers worden aangedreven door fossiele brandstoffen zoals (bio)diesel. ASC’s werken op 100 procent groene stroom, die voor 75 procent lokaal op de Antwerpse site opgewekt wordt via een windmolen en een biogascentrale. In de elektrische kranen kunnen containers ook hoger en dichter op elkaar gestapeld worden.
Vandaag is DP World nog steeds de enige speler in de haven van Antwerpen die deze manier van containerbehandeling gebruikt. Het doet dat als pionier bovendien al sinds 2008. Door het expansieplan zal de terminal in 2026, met uitzondering van de voorkaai, volledig geautomatiseerd en geëlektrificeerd zijn.
Het inzetten van lokaal opgewekte stroom voor de energievoorziening van de terminaloperaties maakt dit project uniek
Het inzetten van lokaal opgewekte stroom voor de energievoorziening van de terminaloperaties maakt dit project uniek. Daarmee zet DP World evenzeer een grote stap voorwaarts om tegen 2050 CO₂-neutraal te zijn. De voorbije acht jaar reduceerde de onderneming via tal van ingrepen en initiatieven reeds zijn CO₂-uitstoot per containermove met 51 procent.