Als u een kiwi koopt, is de kans groot dat er een Zespri-stickertje ophangt. Dat Nieuw-Zeelandse bedrijf teelt jaarlijks een duizelingwekkende 2,44 miljard kiwi’s. ‘Het leeuwendeel komt nog altijd uit Nieuw-Zeeland’, vertelt Giorgio Comino, chief executive officer voor Europa en Noord-Amerika bij Zespri. ‘80 procent van de Europese markt komt per schip via Zeebrugge.’
1. Waar bent u mee bezig?
GIORGIO COMINO. ‘Zespri is een bloeiende coöperatie van telers in Nieuw-Zeeland die ook samenwerken met telers in andere delen van de wereld. Onze missie: het hele jaar door verse, smaakvolle en voedzame kiwi's leveren.’ ‘Het hart van de onderneming ligt nog altijd in “kiwiland” Nieuw-Zeeland, daar produceren we dit jaar ongeveer 190 miljoen dozen. Ter vergelijking, in onze productiesites in Zuid- Europa, Korea en Japan gaat het maar om 36 miljoen dozen. Die spreiding is er vooral om de klant het hele jaar door van vruchten te kunnen voorzien.’
‘Zeebrugge is onze belangrijkste Europese logistieke hub. We verwerken in ons distributiecentrum daar 80 procent van het Europese volume en voeren de vruchten verder uit naar de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië. Om Zuid-Europa te bedienen, beschikken we nog over een hub in Tarragona in Spanje en in Vado in Noord-Italië. De ecologische voetafdruk van de vruchten zou veel te groot worden als we ze hier lossen en dan per vrachtwagen naar Zuid-Europa voeren, daar waken we bewust over.’
2. Wat is de meerwaarde van Port of Antwerp-Bruges?
GIORGIO COMINO. ‘Ik ben het in onze archieven gaan opzoeken en we werken officieel samen met de haven van Zeebrugge sinds 1985. In de wandelgangen ving ik op dat we er ook al voordien Nieuw-Zeelandse schepen losten. Oorspronkelijk waren het allemaal koelschepen met enkel kiwi’s in de laadruimtes. Tegenwoordig gebruiken we vooral koelschepen bij de start van het seizoen en voor onze Zuid-Europese aanvoer, de rest volgt met koelcontainerschepen waardoor de vruchten op hun reis van een maand als het ware “slapen”.’
‘We zijn uiteraard niet blind. Fruit van de andere kant van de wereld importeren heeft een impact. Vrachtvervoer per schip is gelukkig ecologischer dan luchtvervoer, maar ook hier bekijken we hoe we onze schepen op de meest duurzame manier kunnen laten varen, bijvoorbeeld door de snelheid te verlagen.’ ‘De afgelopen jaren hebben we samen met Belgian New Fruit Wharf (BNFW) een enorme expertise opgebouwd op het vlak van stockage, verpakken en verladen van onze kiwi’s naar onze Europese klanten. Op die manier garanderen we de kwaliteit van onze producten.’
3. Wat brengt de toekomst?
GIORGIO COMINO. ‘We hebben in 2018 onze samenwerking met BNFW nog eens met tien jaar verlengd. We zijn dus zonder meer langetermijnpartners. Tegelijk hebben we vorig jaar flink geïnvesteerd in een nieuw verpakkingsstation. Bovendien neemt de consumptie van kiwifruit nog altijd toe. Tegen 2030 mikken we op een verdubbeling van het volume. Naast de bekende groene, zurige vruchten, heeft de gele, zoet-zurige SunGold™-variant nog flink wat potentieel. En we hebben sinds drie jaar een nieuwe variant: de rode kiwi, die we in de nabije toekomst ook op de Europese markt willen brengen. Onze toekomst in Zeebrugge ziet er dus letterlijk én figuurlijk rooskleurig uit.’
• Zespri verdeelt dit jaar 63 miljoen dozen Nieuw-Zeelandse kiwi’s in Europa, goed voor 225.000 ton.
• 80 procent van de Europese productie passeert in Zeebrugge.
• In het pakhuis in Zeebrugge heeft Zespri vorig jaar 26 miljoen consumenten-verpakkingen gemaakt.
• Bij Belgian New Fruit Wharf werken tussen de 150 en 265 mensen, op piekmomenten 300. Daarnaast zijn er nog havenarbeiders die de schepen en containers laden en lossen.