Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Van de weg naar het spoor

Creating Sustainable & Reliable logistics – dat is de filosofie achter het project. ECS wil zo veel mogelijk overschakelen van wegtransport naar spoortransport. Het is dan ook een van de twee logistieke spelers in de haven van Zeebrugge die magazijnen hebben die op het spoor aangesloten zijn.

Tegen 2025 wil ECS het aandeel van spoortransport naar 50 procent krijgen, en in 2030 naar meer dan 65 procent. Dat heeft een positief effect op de drukte van het wegennet en zorgt bovendien voor een forse vermindering van de CO2-uitstoot.

Hoe maakt ECS die doelstelling waar? ECS focust zich op de ontwikkelingen van intermodale transportoplossingen, waaronder de ontwikkeling van nieuwe treincorridors.  Daarenboven komt er  tegen april 2023 een nieuwe high-bay (‘hoogbouw’) uitbreiding bij het laagbouwmagazijn in Zeebrugge. De capaciteit van de magazijnen die met de spoorweg verbonden zijn, wordt zo opgetrokken naar 160.000 palletten. De trimodale hub in het Noord-Franse Dourges meegerekend, beschikt ECS over een rechtstreeks met het spoor verbonden opslagcapaciteit van maar liefst 220.000 palletten.

Advertentie

Jaarlijks haalt het bedrijf 11.000 vrachtwagens van de weg.

ECS kiest voor optimaal gevulde containers en trailers die via de trein vervoerd worden over heel Europa. Jaarlijks halen ze zo 11.000 vrachtwagens van de weg, goed voor een extra CO2-reductie van 125.000 ton. Spoorwegvervoer is ook veel efficiënter. Leveringen via het spoor zijn stipter, en zo krijg je een beter zicht op de bezetting van de magazijnen. Magazijnen zijn ook performanter, want een goederentrein heeft het laadvermogen van 49 vrachtwagens.

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.