Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
Waarschuwingssystemen voor slaperigheid en afleiding van de bestuurders worden binnenkort verplicht in alle nieuw verkochte auto’s, bestelbusjes, vrachtwagens en bussen in de EU. ‘Gezichtsanalyse wordt onze copiloot.’
De mogelijkheden van connected cars zullen de komende jaren exponentieel toenemen. Als auto’s ook communiceren met de omgeving - met andere auto’s, digitale verkeersborden en zelfs het openbaar vervoer - spreken we over een geconnecteerde mobiliteit.
Sweet Paradise, de snoepfabriek uit Bornem, koos Reveal van Fleetmatics om het beheersysteem van zijn autovloot te verbeteren. Met 1.500 klanten in de Benelux en Noord-Frankrijk geeft het systeem een boost in efficiëntie en tijdswinst. ‘Het is een controletool, maar vooral ook een middel om het bedrijf te optimaliseren.’
Addax Motors uit Kuurne produceert, verkoopt en leaset elektrische bestelwagens op maat. Met deze 100 procent Belgische voertuigen speelt de jonge West-Vlaamse onderneming in op de groeiende behoefte aan verantwoorde mobiliteit. ‘Over enkele jaren mogen alleen nog propere wagens onze steden in.’
Fleetmanagement is door de jaren heen complex geworden. Als ondernemer of vlootbeheerder hebt u nood aan een totaalbeeld van de elementen die uw wagenpark beïnvloeden. Goede beheertools zijn daarbij onontbeerlijk.
Een vijfde van het brandstofverbruik van uw vloot wordt bepaald door de keuze van de autobanden. Maar ook de bandenspanning speelt een rol. Enkele tips.
Vrachtwagens voor pakjes of één pallet het stadscentrum in sturen, dat is niet de meest mobiele en ecologische leveringsvorm. Een paar innovatieve stadsdistributeurs gebruiken een lichtere vloot voertuigen en een ander leveringssysteem.
De alternatieven voor fossiele brandstoffen in bedrijfsvloten zijn zeldzaam, en niet alleen in ons land. Investeringen zijn niet makkelijk terug te verdienen, want er is geen enkele fiscale aanmoediging. Toch vindt u al haalbare gebruiksmogelijkheden.
De promotie van de bedrijfsfiets is niet langer het werk van die ene pionier. En de fiets beperkt zijn rol ook niet meer tot het woon-werkverkeer. Bedrijven en aanbieders ontdekken samen de bedrijfsfiets.
Uw wagenpark vergroenen, het levert resultaten op en lijkt zelfs kostenneutraal. Toch wordt de tendens nog afgeremd, ondanks de opkomst van alternatieve formules bij leasingbedrijven.