Vrachtwagens voor pakjes of één pallet het stadscentrum in sturen, dat is niet de meest mobiele en ecologische leveringsvorm. Een paar innovatieve stadsdistributeurs gebruiken een lichtere vloot voertuigen en een ander leveringssysteem.
In 19 Belgische en Nederlandse steden is Bubble Post inmiddels actief. ‘In elke stad richten wij een magazijn in, waar bedrijven hun goederen aanleveren voor fijnmazige distributie bij bestemmelingen in de binnenstad’, schetst Yan Ketelers, marketing- en communicatieverantwoordelijke. ‘De laatste kilometer van het leveringstraject verliep vroeger bijzonder inefficiënt en was peperduur, met behulp van de klassieke vrachtwagen. Zowel koeriersbedrijven en transporteurs, als distributeurs en leveranciers laten dit traject tot bij de bestemmeling aan ons over. Wij bundelen de goederen per stadszone en tijdszone, en bezorgen ze aan handelaars, horeca en particulieren.’
Driewielers
‘Bubble Post werkt met kleine, handige en ecologische voertuigen’, vertelt Yan Ketelers. Zijn koeriers, de ‘Bubble Heroes’, gebruiken zelfontworpen, driewielige elektrische fietsen met een laadbak van bijna 2 kubieke meter ruimte en een laadvermogen van 200 kg. ‘De fietsen zijn uitgerust met koeling om verse producten constant in de koude keten te houden. Ze leggen 70 procent van alle stadsritten af.’ Voor grote leveringen en leveringen aan de stadsrand zet Bubble Post elektrische bestelwagens in.
Deze vloot functioneert efficiënt dankzij de digitale draaischijf van het concept. ‘De zelfontwikkelde planningssoftware organiseert trips zo efficiënt mogelijk. We willen die software ook op de markt brengen’, aldus nog Yan Ketelers. Op het onlineplatform volgen leveranciers en ontvangers de pakjes. Ontvangers kunnen het beste leveringsmoment opgeven. ‘Zo moeten onze koeriers een pakje niet meer dan eens aanbieden, wat kosten en lasten reduceert. Omdat alles vraaggestuurd is, ben je meer klantgericht. Doordat onze koeriers een paar keer per dag in de buurt komen, zijn wij soepeler en sneller dan traditionele transporteurs.’
Ook City Depot doet aan alternatieve stadsdistributie met een aangepaste vloot. Het noemt zijn dienstverlening veel uitgebreider dan die van Bubble Post, omdat het als platformbedrijf de regie voor stedelijke distributie voert en samenwerkt met lokale partijen. ‘Bubble Post is soms concurrent, maar soms ook niet, soms zijn ze zelfs onze partner’, aldus Marc Schepers, CEO en oprichter van City Depot. Zijn bedrijf gaat begin 2016 aan de slag in zeven steden en zal eind 2016 in alle Belgische centrumsteden werken. Het beschikt over magazijnen aan de stadsrand, waar de transporteurs aanleveren om hun goederen volgens bestemming te laten bundelen.
Vloot snel terugverdiend
De vloot van City Depot is sterk aangepast aan de gebundelde, fijnmazige stadslevering. ‘We gebruiken voertuigen met duurzame aandrijving, onder meer cargobikes, maar ook elektrische kleine bestelwagens, naast grotere bestelwagens op LPG en CNG. Elektrische voertuigen zijn prima voor een actieradius tot 100 km. De alternatieve voertuigen zijn stil en proper, fiscaal aftrekbaar en goedkoop in brandstofverbruik. Hun terugverdientijd bedraagt slechts 2,5 tot 3 jaar.’
De stille voertuigen maken nieuwe leveringsformules mogelijk. ‘We kunnen ’s avonds en tijdens weekends leveren. Inmiddels beschikken we ook over een dienstenpalet voor handelaars en bedrijven aan de ontvangerszijde. Zij kunnen hun pakketten laten verzenden via onze diensten, zodat er tweewegstransport ontstaat. Dan wordt elke kubieke meter vrachtruimte optimaal benut. De groei van e-commerce zorgt voor een groeiende stroom goederen’, aldus de bedrijfsleider.
CityDepot is inmiddels voor bijna de helft in handen van bpost. ‘We kunnen hun enorme logistiek en knowhow koppelen aan onze troeven’, legt Marc Schepers uit. ‘Logistieke organisaties willen eigenlijk af van die laatste kilometer in stadscentra. Die maakt transport te duur en te complex, terwijl wij vrachten efficiënter en soepeler bundelen. Vrachtwagens mogen vaak maar tot 11 uur de stad in. Bij ons kan een grote oplegger altijd tien pallets lossen en snel weer vertrekken, en dat is een pak goedkoper dan voor een paar pallets drie uur de stad inrijden. Gevolg? De rendabiliteit van vloot en chauffeurs verdubbelt. Je kunt je stroomopwaarts veel beter organiseren. Zo hoef je niet meer per klant te laden, want wij sorteren wel.’