De promotie van de bedrijfsfiets is niet langer het werk van die ene pionier. En de fiets beperkt zijn rol ook niet meer tot het woon-werkverkeer. Bedrijven en aanbieders ontdekken samen de bedrijfsfiets.
Colruyt startte zijn fietsbeleid in 2007. ‘Dat was noodzaak. Sommige winkelparkings werden kleiner, terwijl meer personeel met de auto kwam. De klanten hadden te weinig plaats. We beseften ook de impact op verkeer en klimaatopwarming en streefden naar duurzaamheid’, schetst milieucoördinator Vic De Meester, die het fietsbeleid van de groep beheert. Colruyt bood medewerkers gratis een fiets aan, als ze er vier op de vijf werkdagen mee naar het werk zouden komen en nooit meer parkeerplaats zouden innemen. ‘Het voorstel werd uitgebreid naar elektrische fietsen voor wie wat verder van het werk woont. Dit Bike2Work-programma telt inmiddels 4.000 gewone en 1.000 elektrische fietsers. Colruyt stelt ook 150 plooifietsen beschikbaar voor het voor- en natraject van een treinrit. Op een paar plekken gebruiken medewerkers gratis een Blue-bike-abonnement, het deelfietssysteem aan treinstations.’
Sinds 2013 biedt Colruyt de fiets ook aan voor bedrijfswagengebruikers. ‘De 4.500 bedrijfswagens vormen een looncomponent en zijn soms ook nodig voor de functie, maar zijn vaak te combineren met fiets of openbaar vervoer’, aldus nog Vic De Meester. ‘Medewerkers kunnen de bedrijfswagen nu inruilen voor een vergoeding voor vervoer zonder auto. Het nadeel? Deze premie wordt beschouwd als extra loon en vormt dus geen fiscaal gunstig voordeel in natura.’
25 miljoen autokilometers
Eind 2013 berekende Vic De Meester dat fiets, openbaar vervoer en carpoolen samen meer dan 25 miljoen autokilometers bespaarden. Sindsdien is de groei gestabiliseerd. Wat brengt deze aanpak nu op? ‘De fiets drukt de leasekosten wat, omdat de auto’s minder worden gebruikt. Het initiatief richting bedrijfswagengebruikers trok nog maar enkele tientallen over de streep. We activeren het voort. Het is pas vorig jaar gestart. Verder brengt het fietsbeleid indirect voor onze stakeholders wat op. De klant heeft meer parkeerruimte, de werknemer meer beweging en de samenleving minder emissies en files. Het hoort bij onze maatschappelijke rol.’
Ook informatica-integrator Cronos wil medewerkers meer op de bedrijfsfiets krijgen. ‘Gemiddeld zijn onze medewerkers jonger dan dertig. Zij gaan meer in de stad wonen, maar daar is amper nog parkeermogelijkheid en het verkeer slibt er vast. Vaak zijn ze niets met een bedrijfswagen’, merkt Eddy De Nys, vlootbeheerder bij Cronos. Onlangs gaf hij gratis ontbijt aan wie fietsend of te voet kwam werken. ‘We maken medewerkers erop attent dat ze beter niet hun hele budget aan de bedrijfswagen spenderen, maar ook een deeltje kunnen geven aan een fiets. Nu moeten ze soms zoeken om het ‘autobudget’ op te krijgen.’
Bij Cronos kunnen alle medewerkers de fiets inpassen, ook wie geen bedrijfswagen heeft. ‘We hebben een twintigtal vestigingen en de fiets doet het vooral goed in stadscentra’, constateert Eddy De Nys. ‘Medewerkers beschikken over een gamma van tien fietsmodellen, tegen 50 tot 70 euro per maand in ‘total cost of ownership’.’ Hij klopt voor de fietsfleetservice aan bij specialist b2bike. ‘Klassieke leasebedrijven maken hun aanbod niet erg transparant voor hun klanten. Vandaar dat er ‘unbundling’ ontstaat: delen worden uit het leasecontract gehouden, bijvoorbeeld de fiets. De aankoop en service op auto’s is voor leasingbedrijven ook makkelijker te centraliseren en te organiseren, dan voor fietsen.’
Leasefietsen rukken op
B2bike is een Belgisch bedrijf dat zich sinds drie jaar toelegt op fietsleasing met een service die je kunt vergelijken met autoleasing. ‘b2bike is een spin-off van de vijf fietsenwinkels iBike in het Antwerpse. Het fietsleasen kwam het eerste jaar moeilijk van de grond’, geeft CEO Johan De Mulder toe. ‘Dankzij onze fietsenwinkels moesten we bij de start niet al te zwaar investeren. We voegden onlinevlootbeheer toe, een zeer complete verzekering en forfaitaire onderhoudstarieven .’ Nu heeft b2bike 760 fietsen onder contract. Daarbij zit onderaanneming voor klassieke leasingbedrijven. ‘Eigenlijk zijn wij een fietsleasebedrijf geworden omdat niemand zo’n volledig dienstenpakket wou aanbieden. Maar wij willen de fiets integreren in het hele leasingaanbod.’
Johan De Mulder beschikt over een leuk en aantrekkelijk aanbod van fietsen. Maar hij beseft dat het niet zo ruim kan zijn als bij auto’s. ‘We hebben toch al vijftien fietsmerken, goed voor honderden modellen. Dat breidt voortdurend uit. De meerwaarde van de fiets is het grootst op plaatsen waar files en parkeerbeperkingen het grootst zijn. Soms is een auto parkeren duurder dan een fiets huren. De bedrijfsfiets slaat ook aan wanneer de medewerkers er zin in hebben en de fiets in de verloning geïntegreerd raakt. Er bestaan rulings voor medewerkers die vrijwillig brutoloon afstaan voor het fietsleasen. Voor de werkgever is dat kostenneutraal en de fietsende werknemer betaalt slechts een derde van het leasingbedrag. Hij krijgt voor netto 35 euro lease een topfiets die 100 euro per maand waard is.’
Vlootbeheerders worden afgeschrikt omdat de fiets hun job nog complexer zou maken, merkt De Mulder. ‘Daarom nemen wij de service helemaal over en stroomlijnen we de administratieve opvolging. Denk niet dat er geen draagvlak is. Een deel van de medewerkers heeft altijd wel baat bij het fietsalternatief. En vergeet niet dat de fiets 120 procent fiscaal aftrekbaar is en niet als voordeel van alle aard wordt belast.’
Fietsfiscaliteit
ALD Automotive is een van de leasebedrijven die klanten wel al fietsleasing aanbieden. ‘De vraag komt uit de markt’, aldus Ann Larosse, productmanager nieuwe producten. ‘Sinds een jaar kennen we een stroomversnelling voor alternatieve vervoersmiddelen. We werken met b2bike als fietsdealer, evenals met AS Adventure, dat 40 locaties heeft.’
Fietsleasing is niet hetzelfde als autoleasing. ‘Wij schrijven de fiets meteen volledig af. Hij wordt einde contract eigendom van de klant, die hem meestal aan zijn medewerker overlaat.’ ALD bouwt de fietsservice uit, met pechbijstand en nu ook verzekering. Onderhoud doen de fietsleveranciers. Ann Larosse ziet kmo’s het snelst hun vlootbeleid aanpassen, omdat ze sneller kunnen beslissen. ‘Het fiscale kluwen vormt vaak nog wel een hinderpaal.’ Zij – en alle andere gesprekspartners in dit verhaal - hoopt dat de overheid de fiscaliteit sterk vereenvoudigt.’