Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Elektrische bestelwagen van Belgische makelij

Een 100 procent opgeladen Addax kan gemiddeld 80 tot 120 kilometer per dag rijden. ©Studio Dann

Addax Motors uit Kuurne produceert, verkoopt en leaset elektrische bestelwagens op maat. Met deze 100 procent Belgische voertuigen speelt de jonge West-Vlaamse onderneming in op de groeiende behoefte aan verantwoorde mobiliteit. ‘Over enkele jaren mogen alleen nog propere wagens onze steden in.’

Jérôme Lefebvre werkte voor Westlease in Kuurne, een familiale leasingmaatschappij met een vloot van 4.5000 auto’s, die vier jaar geleden startte met de leasing van een honderdtal elektrische personen- en bestelwagens. ‘Het leasingpotentieel voor elektrische personenwagens bleek niet zo groot. De beperkte autonomie van de huidige batterijen maakt elektrische auto’s minder geschikt als bedrijfswagen.’

Een 100 procent opgeladen Addax kan
gemiddeld 80 tot 120 kilometer per dag rijden.
Een 100 procent opgeladen Addax kan gemiddeld 80 tot 120 kilometer per dag rijden. ©Studio Dann

Advertentie

Voor elektrische bestelwagens lagen de kaarten beter: ‘Veel kleine bestelwagens voor licht vrachtvervoer, die van steden en gemeenten bijvoorbeeld, leggen dagelijks niet meer dan 40 kilometer af, binnen een beperkte perimeter. Zijn er meerder ritten per dag gepland, dan is er altijd een pauze van 2 à 3 uur, en dat is voldoende om de batterij weer op te laden. Ook voor de lokale post- en pakjesverdeling en de zogenoemde ‘last mile delivery’ in de stad zijn elektrische bestelwagens bijzonder geschikt.’

Het potentieel was er dus, alleen had de leasingfirma twee problemen met de elektrische bestelwagens. Het eerste was de klantenservice – belangrijk omdat de leasingfirma instaat voor het onderhoud. ‘De Franse en Spaanse merken van elektrische bestelwagens in onze portefeuille hadden geen degelijk onderhoudsnetwerk. In het beste geval ging de enige importeur van het land met zijn bestelwagen ter plaatse. In het slechtste geval moest een technicus uit het buitenland worden overgevlogen. Op die manier was de klant niet snel geholpen.’ Dat euvel had Westlease nog kunnen verhelpen door de uitbouw van een eigen onderhoudsnetwerk. Maar er was nog een probleem, met de voertuigen zelf: ‘Klanten lieten ons weten dat ze op bepaalde punten een betere kwaliteit verlangden. Of dat ze graag  aanpassingen wilden aan de ergonomie van de cabine of de vorm van de laadbak. Helaas stonden de constructeurs niet open voor die feedback.’

Zonder ervaring

Zo kwam Lefebvre op het idee om die elektrische bestelwagens zelf te bouwen. Hij richtte daarvoor Addax Motors op, als zusterbedrijf van Westlease, samen met twee vennoten: zijn schoonbroer Jean-Charles Carrette die ook bij Westlease werkte, en vriend Daniel Kedzierski. ‘Omdat geen van ons drie ervaring had met het bouwen van auto’s, gingen we op zoek naar partners. Voor het design klopten we aan bij een Spaanse auto-ontwerpster, die een eerste tekening maakte. Flanders Make, het strategisch onderzoekscentrum voor de maakindustrie, checkte vervolgens of alles ook technisch perfect in elkaar zat.’

Naast een robuust voertuig, moest de bestelwagen ook een designobject zijn, benadrukt Lefebvre. ‘Ook de ergonomie was belangrijk. Zo moet je heel gemakkelijk kunnen in- en uitstappen, want onze klanten doen dat een paar honderd keer per dag. De cabine moet comfortabel en open zijn en een panoramisch uitzicht bieden op de omgeving, voor de veiligheid.’

Op maat

Advertentie

Voor de constructie ging Addax een langetermijnsamenwerking aan met Rhenus SML, een voormalige toeleverancier van Ford Genk. Sinds de sluiting van Ford legde dat bedrijf zich toe op andere producten voor nieuwe klanten. ‘Maar auto’s bouwen zit in hun DNA, en ze zijn dan ook blij met onze samenwerking.’ De productie gebeurt op bestelling en op maat van de klant. Die kiest de afwerking: met een open of gesloten laadbak, met of zonder sorteersysteem, met een koelcel,… Ook de accu en de elektromotor worden aangepast aan het rijgedrag van de gebruiker.

Dankzij de leasingformule betaal je 10 procent minder voor een elektrische bestelwagen dan voor een vergelijkbaar dieselvoertuig.

Jérôme Lefebvre
Addax Motors

Een 100 procent opgeladen Addax kan gemiddeld 80 tot 120 kilometer per dag rijden en wordt ’s avonds opgeladen aan het voordelige nachttarief. Alle Addax-bestelwagens hebben een laadvermogen van 1.000 kilogram. Dankzij een 3G-verbinding signaleren de voertuigen automatisch wanneer ze een onderhoud of herstelling nodig hebben, waarop Addax dan weer meldt wanneer een technicus ter plaatse kan komen.

Europese ambities

De allereerste wagens worden in maart geleverd bij een Brusselse managementschool, voor het onderhoud van haar 15 hectare grote park. Addax Motors richt zich vooral op steden en gemeenten, e-commercebedrijven, koerierdiensten en pretparken, die volgens Lefebvre steeds meer overschakelen naar elektrisch rijden. ‘Nu weert Antwerpen oudere dieselwagens, in de toekomst worden in bepaalde stedelijke zones alleen nog propere, zuinige en geruisloze auto’s toegelaten. Dat is ook de enige manier om onze steden leefbaar te houden voor onze kinderen en kleinkinderen. Dat onze bestelwagens lokaal worden geproduceerd, is een extra verkoopargument.’

“Ook in het buitenland zien we potentieel. In de Benelux willen we dit jaar nog 150 voertuigen verkopen, en ook in Spanje zijn er opportuniteiten. We krijgen ook vragen uit Zweden, waar al heel wat postdiensten elektrisch rijden.’

Leaseconcept

De bestelwagens worden bij Addax vooral via een leasingformule aangeboden. Bij Addax zelf, maar ook bij andere leasingmaatschappijen waar Addax mee samenwerkt. ‘De aankoop van een elektrische bestelwagen is een stuk duurder, maar doordat de operationele kosten lager liggen, ben je op de lange termijn goedkoper af. Toch blijft het een drempel als je meteen een fors bedrag moet betalen. Dankzij de leasingformule betaal je een vast bedrag per maand, dat ruim 10 procent lager ligt dan bij een vergelijkbaar dieselvoertuig.’

 Het Addax-team telt nu acht mensen, de drie vennoten meegerekend. Op de productie werken vijf voltijdse krachten, maar dat kunnen er snel meer zijn. ‘In het scenario waarvan we nu uitgaan, stijgen de volumes stap voor stap, tot 800 à 1.000 wagens per jaar over 5 jaar.’ In principe moet Addax over twee jaar winstgevend zijn, al blijven grote investeringen nodig om het product te laten evolueren, op basis van de feedback van de gebruikers. De autonomie van de batterij zit alvast goed. ‘In onze niche is 80 à 100 kilometer voldoende voor één dag werk. Maar we willen wel investeren in onderzoek naar technieken om de batterij sneller op te laden, zodat de pauzes tussen de ritten korter kunnen.’

Het volledige kapitaal van Addax werd door de drie vennoten en hun families ingebracht. ‘We kregen ook een researchsubsidie van het Agentschap Innoveren en Ondernemen, en een subsidie in het kader van Clean Power for Transport van het departement Leefmilieu, Natuur & Energie van de Vlaamse regering. Daarmee kunnen wij, in consortium met Westlease, een aantal voertuigen financieren die potentiële klanten tegen een voordelig tarief kunnen uittesten. Extern kapitaal hebben we voorlopig niet nodig, ook al is deze business kapitaalsintensief. We willen zo lang mogelijk de toekomst van Addax zelf in handen houden.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.