De mogelijkheden van connected cars zullen de komende jaren exponentieel toenemen. Als auto’s ook communiceren met de omgeving - met andere auto’s, digitale verkeersborden en zelfs het openbaar vervoer - spreken we over een geconnecteerde mobiliteit.
Vervoer wordt vandaag individueel georganiseerd. Het bus- en tramverkeer houdt bijvoorbeeld weinig rekening met het auto- en vrachtverkeer en omgekeerd. Datacommunicatie tussen voertuigen en hun omgeving is een ideale manier om het fileprobleem aan te pakken, en het reizen van A naar B vlotter te maken, zegt Sidharta Gautama, hoofd van het innovatiecentrum i-KNOW aan de Universiteit Gent, onder meer actief in de domeinen van smart cities en automotive. Zo bekijken we het verkeer als één geheel, en niet langer als een optelsom.
Mobiliteitsdiensten
Omgevingscommunicatie effent ook het pad voor connected services: diensten die chauffeurs en weggebruikers aangereikt krijgen, afhankelijk van hun locatie, bestemming en persoonlijke interesses. Een beetje zoals de gepersonaliseerde advertenties die surfers via Facebook zien. Sidharta Gautama: ‘De zuivere autoverplaatsing houdt dan op te bestaan.
Google is niet geïnteresseerd in de auto, maar wel in alle diensten die rond verplaatsingen hangen.
Onderweg krijg je de mogelijkheid om een pakje op te halen van een webshopbestelling, zie je welk restaurant je favoriete lunch serveert, op welke flexwerkplek je een uur terecht kunt, enzovoort.’Dat is volgens Sidharta Gautama ook de reden waarom Google onder meer via Android Auto en Waymo zwaar inzet op in-carsystemen en zelfrijdende technologie. ‘Google is niet geïnteresseerd in de auto, maar wel in alle diensten die rond verplaatsingen hangen.Diensten die exponentieel zullen toenemen zodra auto’s autonoom rijden, en we onze handen vrij hebben om onderweg bijvoorbeeld online te shoppen, tv te kijken of te gamen.
We rijden dan niet meer, maar consumeren. Data verandert ons in mobiliteitsconsumenten.
Onderweg mobiliteitsdata delen via communicatie met medeweggebruikers en infrastructuur, vraagt nieuwe oplossingen. Het Hasseltse epic.blue ontstond in 2016 onder de vleugels van Start it@KBC en ontwikkelt oplossingen die locatiegegevens en IoT-inzichten in realtime combineren. Het bedrijf ontwikkelde onder meer een applicatie voor de hulpdiensten. ‘In gebouwen heb je vaak geen gps-dekking’, vertelt CEO Michael Ilsbroux.
‘Onze oplossing lokaliseert brandweermannen, zodat het altijd duidelijk is wie zich waar bevindt. Hulpdiensten willen ook vlot ter plaatse geraken. Wanneer er binnenkort almaar meer communicatie mogelijk wordt met de omgeving, kunnen ze misschien verkeerslichten op groen zetten, verhinderen dat een brug over een waterloop opent, enzovoort.’
De auto van de toekomst kan voortbouwen op deze technologie. Volgens Michael Ilsbroux kunnen wagens dan ook gestuurd en geleid worden vanaf een controlekamer, zoals in de luchtvaart. ‘Vliegtuigen praten nu al met elkaar: ze delen turbulentiegegevens en hebben veiligheidssystemen die verhinderen dat ze tegen elkaar botsen.
Ook auto’s zullen de omgeving meten en die data naar een centrale verzenden, die daar vervolgens de verkeersstromen mee stuurt en optimaliseert.’