Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
D’Ieteren heeft dit jaar aan een ambitieuze digitale transformatie ingezet, met een vernieuwde da-tastrategie als motor. De hechtere samenwerking tussen IT- en business-teams én de lancering van een geavanceerd dataplatform zijn daarbij essentieel. ‘Dit is een reis, geen eindbestemming’, zegt Arnaud Chavagne van D’Ieteren.
Het Departement Werk en Sociale Economie beschikt over een schat aan data die kan bijdragen aan een beter arbeidsmarktbeleid. Ilse Boons, diensthoofd data bij het departement, legt uit hoe de organisatie data inzet om te innoveren en te anticiperen op de uitdagingen van morgen.
Het Belgische bedrijf EVS Broadcast Equipment behoort al decennialang tot de wereldtop in de live video productie. Valérie Hospied, Head of Digital Transformation, legt uit hoe EVS data inzet om haar digitale transformatie te sturen, met als doel de klantbeleving te verbeteren, de tevredenheid van werknemers te verhogen en de wendbaarheid van de organisatie te versterken.
Als universitair ziekenhuis speelt het UZA een cruciale rol in hoe we morgen naar onze gezondheid kijken. Peter Vermeylen, CIO bij de organisatie: ‘We willen evolueren van ziekenzorg naar gezondheidszorg.’
De Lijn staat aan de start van een van de belangrijkste transformaties in haar geschiedenis: de elektrificatie van de bussen. ‘Data zijn onmisbaar om die overgang vlot te laten verlopen’, zegt Sven Croon, Manager ICT & Data-Architectuur.
Met een cloudplatform gebaseerd op een doordachte datastrategie slaagt Belfius erin om haar klanten meer inzicht te geven in hun uitgavenpatroon. ‘Door de samenwerking met Micropole evolueren we naar een near-real-time data-omgeving en kunnen we innovatieve technologie op een verantwoorde manier blijven inzetten’, zegt Ken Van Gansen, Chief of Staff Technology bij de bank.
Als mutualiteit zit Partenamut op een berg data die niet alleen haar klanten, maar ook haar werknemers vooruit helpt. Chief Data & Analytics Officer Bart Vandenreijt zoomt in op de datastrategie van het onafhankelijk ziekenfonds.
Met artificiële intelligentie en data governance kan fintechspeler Monizze meer inspelen op klantengedrag en feedback verzamelen van gebruikers, wat leidt tot betere beslissingen. ‘Data laat ons toe om proactiever aan de slag te gaan’, klinkt het bij oprichter Jean-Louis Van Houwe.
Organisaties die datagedreven willen worden, houden tijdens hun transformatie best rekening met potentiële valkuilen. Zo bereiken ze doelgerichter hun beoogde successen. ‘Zorg dat medewerkers de juiste kennis hebben om die slimme data platformen en processen optimaal te gebruiken’, benadrukt Wim Haedens van Micropole BeLux.
Ondernemingen die erin slagen om data op een doordachte manier te verzamelen en analyseren, halen daar heel wat strategische voordelen uit. Hoe kunnen data bedrijven helpen bij het oplossen van enkele van de grootste maatschappelijke uitdagingen op het gebied van energie, gezondheidszorg, banking en mobiliteit? Wim Haedens van Micropole BeLux vertelt welke aanpak daarbij onmisbaar is. ‘Begin met het cultiveren en democratiseren van data en behandel ze als een strategische competentie.’
Datagedreven organisaties zijn bedrijven die betere en onderbouwde beslissingen nemen, en zo risico’s wegnemen. Een datagedreven benadering geeft organisaties de mogelijkheid om hun data te analyseren met als doel hunzelf, klanten en consumenten beter te bedienen, zegt Wim Haedens van Micropole BeLux.
‘Stilstaan is achteruitgaan’ of ‘de klant van morgen is niet dezelfde als die van vandaag’ was de voorbije jaren vaak te lezen in artikels over digitale transformatie. Dat klopt uiteraard, maar vaak ging het niet verder dan dat. Bedrijven leerden waarom ze moesten innoveren, maar nog te weinig hoe. ‘Organisaties die datagedreven willen worden, moeten niet alleen op de technologie focussen’, zegt Wim Haedens.