De Lijn staat aan de start van een van de belangrijkste transformaties in haar geschiedenis: de elektrificatie van de bussen. ‘Data zijn onmisbaar om die overgang vlot te laten verlopen’, zegt Sven Croon, Manager ICT & Data-Architectuur.
Jaarlijks nemen meer dan 3 miljoen unieke reizigers een tram of bus van De Lijn. De voertuigen leggen op jaarbasis meer dan 200 miljoen kilometer af, wat neerkomt op zo’n 5.000 keer rond de aarde rijden. Om die organisatie goed te laten draaien, is het belangrijk dat men op betrouwbare informatie kan rekenen. Sven Croon is daar als Manager ICT & Data-Architectuur mee verantwoordelijk voor.
‘Bij De Lijn zijn IT-architectuur en data nauw met elkaar verweven. Bij elke oplossing die we uittekenen, denken we meteen na over de data die dit oplevert en wat we ermee kunnen doen. Alleen zo kun je een datagedreven bedrijf zijn’, zegt Croon.
Informatie staat centraal
Een van de belangrijkste redenen waarom De Lijn zo sterk inzet op data is om de klant beter te bedienen, zij het met een lichtjes verschillende invalshoek dan bij veel andere bedrijven. Croon: ‘Wij zijn geen traditioneel commercieel bedrijf, maar hebben een maatschappelijk doel. We moeten ervoor zorgen dat de Vlaming zich op een duurzame manier kan verplaatsen. Terwijl anderen data vaak inzetten om producten of diensten te verkopen, gebruiken wij data vooral om reizigers beter te informeren.’
Uit tevredenheidsonderzoeken van De Lijn blijkt namelijk dat adequate reisinformatie de pijn voor reizigers kan verzachten wanneer hun bus of tram te laat komt of zeer druk bezet is. ‘We willen zo accuraat en gericht mogelijk voorspellen of en hoeveel je bus te laat zal zijn’, vertelt Croon.
Elektrische bussen
‘Onze bussen moeten op relatief korte termijn allemaal elektrificeren. Die switch heeft een grote impact op onze organisatie.’
Data spelen daar een belangrijke rol in, maar ook om de organisatie te optimaliseren zijn ze relevant. De Lijn staat namelijk voor een van de grootste transformaties in zijn geschiedenis, aldus Croon. ‘Onze bussen moeten op relatief korte termijn allemaal elektrificeren. Een elektrische bus doet er uren over om op te laden en heeft een bepaald maximumbereik. Die switch heeft een grote impact op onze organisatie. Het is een van onze grootste transities ooit. We kunnen niet terugvallen op hoe we het tot nu toe deden, en net daarom spelen data zo’n belangrijke rol.’
Om de overgang vlot te laten verlopen, is het bijvoorbeeld cruciaal om een correcte inschatting te maken van de levensduur en autonomie van de batterijen. ‘We gaan na hoe snel ze leeg zullen zijn op basis van bepaalde parameters, bijvoorbeeld het weer of de drukte in de bus.
Extra expertise aan boord
Technologie vinden om die data te verwerken is vandaag de dag geen uitdaging, zegt Croon. ‘Mensen met de juiste vaardigheden vinden: dát is moeilijk. In onze job moet je complexe algoritmes kunnen vertalen naar iets dat iedereen binnen het bedrijf begrijpt. We kunnen niet alles doen met mensen die op onze payroll staan; af en toe hebben we nood aan specifieke expertise op korte termijn om snel te schakelen.’ Daarom werkt De Lijn samen met Micropole voor de IT- en dataprojecten rond de elektrificatie.
‘Dit is een project met grote maatschappelijke waarde’, zegt Esa Denaux, Data Architect bij Micropole. ‘Daarom is het cruciaal dat De Lijn volledige ownership heeft over haar data. Ik ben betrokken bij het ontsluiten van de data en bij het creëren van meerwaarde. Het helpt dat ik terechtgekomen ben in een team van sterke profielen, zowel communicatief als technisch. Samen bouwen we mee aan het vervoer van morgen.’