Organisaties die datagedreven willen worden, houden tijdens hun transformatie best rekening met potentiële valkuilen. Zo bereiken ze doelgerichter hun beoogde successen. ‘Zorg dat medewerkers de juiste kennis hebben om die slimme data platformen en processen optimaal te gebruiken’, benadrukt Wim Haedens van Micropole BeLux.
Al tientallen jaren begeleidt Micropole bedrijven die datagedreven willen worden. Uit die ervaring leerde de data-specialist cruciale lessen. Die waardevolle kennis gebruikt Micropole om bedrijven te behoeden voor gekende misstappen. Zo starten hun klanten met het best passende traject. ‘Technologie is een hulpmiddel en mag nooit een doel op zich zijn’, benadrukt Wim Haedens, partner en director Microsoft Analytics bij Micropole BeLux.
Start vanuit de business
‘Wij starten telkens met te onderzoeken hoe we meerwaarde kunnen creëren via de business. Eenmaal dat duidelijk is, bekijken we wat we kunnen optimaliseren, verbeteren en/of innoveren.’ Micropole helpt bij het identificeren van uitdagingen, en definieert problemen. Door de juiste vragen te stellen biedt Micropole de best passende technologische oplossingen aan. Maar bovenal focust het bedrijf op mensen en change-management.
Focus op mensen
‘We proberen mensen te overtuigen door hun werk beter, makkelijker en interessanter te maken’, vertelt Wim Haedens. Dat gaat vlotter wanneer bedrijven focussen op waar hun medewerkers betrokkenheid ervaren en hoe ze via hun werk een verhoogde meerwaarde kunnen bieden. Daarom is het cruciaal dat organisaties die datagedreven willen worden hun mensen vroeg en vaak betrekken bij die ambitie.
‘Als mensen te veel opties krijgen, raken ze verlamd in plaats van bevrijd’
Leer samen uit fouten
‘Werk over de afdelingen heen en doorbreek hokjesdenken’, beklemtoont Wim Haedens. ‘Niemand is zo slim als iedereen samen. Voer een open communicatie. Betrek elkaar bij het optimaliseren van processen en het nemen van beslissingen.’ Fouten maken hoort bij dat proces, en is menselijk. Sterker nog: ‘fouten zijn datapunten waaruit we kunnen leren’, klinkt het. ‘Een cultuur waarin voortdurend op een veilige manier geëxperimenteerd kan en mag worden, hoort daarbij.’
Ga niet te snel en te groot
Belangrijk is ook om niet te snel en te groot te willen transformeren richting een datagedreven organisatie. ‘Als mensen te veel opties krijgen, raken ze verlamd in plaats van bevrijd’, stelt Wim Haedens. ‘Hou de scope klein en simpel genoeg. Maak projecten niet te complex, anders missen ze hun doel of worden ze onvoldoende benut.’ Leidinggevenden moeten daarbij evolueren van enablers naar accelerators. Ze moeten niet alleen een budget ter beschikking stellen, maar bovenal betrokken zijn én blijven.
Voorzie training en begeleiding
Het is cruciaal dat mensen leren én weten hoe ze data én technologie optimaal kunnen gebruiken. Wim Haedens: ‘Enerzijds moeten bedrijven zorgen dat hun mensen de juiste kennis hebben, en dat ze weten hoe data doelgericht in te zetten en te combineren voor nieuwe inzichten.’ Dat kan via de juiste training en begeleiding. ‘Anderzijds is het ook nodig dat organisaties de juiste mensen aan boord hebben om alles nauwgezet op te volgen’, besluit Wim Haedens.