Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Acties koppelen aan gegevens heeft geen zin als de data niet kloppen’

Ilse Boons, diensthoofd data van het Departement Werk en Sociale Economie ©Thomas De Boever

Het Departement Werk en Sociale Economie beschikt over een schat aan data die kan bijdragen aan een beter arbeidsmarktbeleid. Ilse Boons, diensthoofd data bij het departement, legt uit hoe de organisatie data inzet om te innoveren en te anticiperen op de uitdagingen van morgen.

‘De arbeidsmarkt kent grote uitdagingen, waarbij wij ons richten op 3 strategische doelen: meer mensen aan het werk krijgen, ondernemingen veerkrachtig maken in een toekomstbestendige arbeidsmarkt en sterkere loopbanen binnen een activerend leerklimaat’, zegt Ilse Boons, diensthoofd data. ‘Dit gebeurt door steunmaatregelen aan te bieden aan burgers en ondernemingen, zoals de jobbonus, zorgkrediet, dienstencheques, opleidingscheques, etc. De dienst data werkt samen met de operationele diensten om hun werking slimmer te maken, waarbij we bijvoorbeeld onze Vlaamse Sociale Inspectie bijstaan in het opsporen van sociale fraude. Iedereen kan zien waar we als departement mee bezig zijn, want we openen onze data op ons opendataportaal.’

Data omzetten in bruikbare inzichten

Heel wat van onze maatregelen zijn reeds gedigitaliseerd. Wanneer een burger of onderneming een aanvraag doet via een loket of via Mijn Burgerprofiel, wordt deze verrijkt met behulp van bronnen zoals het Rijksregister of de Kruispuntbank van Ondernemingen. ‘Op basis van specifieke criteria wordt dan beslist of de aanvraag ontvankelijk is’ legt Boons uit. ‘De data halen we vervolgens ’s nachts binnen en verwerken we via visualisatiesoftware in rapporteringen en dashboards. Deze bieden inzichten die operationeel, beheers- of beleidsmatig van aard kunnen zijn. Uiteraard hanteren we hierbij strikte regels en procedures m.b.t. privacy en veiligheid, ondersteund door ons team Veiligheid en ons Information Security Management System.’

Advertentie

Eerst experimenteren, dan opschalen

Het Departement Werk en Sociale Economie werkt aan een data- en digitaliseringsstrategie die zo nauw mogelijk aansluit bij de organisatiestrategie. ‘We bepalen onze kwartaalplanningen op basis van prioriteiten die het best passen bij de strategie van de organisatie. Innovatie gebeurt vooral via experimenten die we opschalen wanneer de waarde voor de business duidelijk is’, aldus Boons.

‘We starten met kleinschalige experimenten die we later opschalen. Zo innoveren we stap voor stap’

Ilse Boons
diensthoofd data van het Departement Werk en Sociale Economie

Momenteel loopt binnen het departement het Columbus-project, dat de AI-geletterdheid van medewerkers wil verhogen en hen wil laten ontdekken welke toegevoegde waarde generatieve AI kan hebben in hun werk. Datagedreven werken met behulp van AI is een duidelijke stap vooruit en het is meer dan ooit duidelijk dat kwalitatieve data hiervoor de sleutel tot succes vormen. ‘Het koppelen van acties aan gegevens heeft immers enkel zin als de data kloppen’, benadrukt Boons.

Ook generatieve AI kan de kwaliteit van dataverwerking ondersteunen, onder andere om teksten te analyseren en dubbelfinanciering op te sporen. ‘Op het gebied van fraudedetectie is er nog veel potentieel. Datagedreven meldingen kunnen helpen om risicovolle bedrijven sneller te identificeren.’

Vooruitkijken in onzekere tijden

Met de nieuwe legislatuur breken spannende tijden aan voor Boons en haar team, maar zij kijkt al vooruit. ‘In onzekere tijden is het niet altijd makkelijk om onze strategie naadloos af te stemmen op de bredere organisatiestrategie. Toch blijven we inzetten op een stabiele IT- en data-omgeving en zoeken we naar manieren om innovatie in te zetten voor efficiëntieverbetering. We proberen zoveel mogelijk componenten en processen te hergebruiken, en samen met onze partners bij te dragen aan een brede Vlaamse data- en digitaliseringsstrategie.’

Uw digitale strategie versterken en optimaal gebruikmaken van uw data?

Ontdek Micropole en bouw samen aan een datagedreven toekomst.

Advertentie
Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.