Met artificiële intelligentie en data governance kan fintechspeler Monizze meer inspelen op klantengedrag en feedback verzamelen van gebruikers, wat leidt tot betere beslissingen. ‘Data laat ons toe om proactiever aan de slag te gaan’, klinkt het bij oprichter Jean-Louis Van Houwe.
Voor Belgische werkgevers die hun werknemers een fiscaal interessant extraatje willen geven, zijn maaltijd- en ecocheques een logische keuze. Jarenlang werden die vouchers op papier uitgegeven, tot burgerlijk ingenieur Jean-Louis Van Houwe in 2011 Monizze lanceerde. ‘De markt van de social vouchers was voordien in handen van twee aanbieders. Doordat wij alles digitaal doen, bieden we een veel betere ervaring aan werkgevers, werknemers en winkeliers. Van bij de start kregen we een enorme boost door ons te positioneren als een Software-as-a-Service bedrijf’, zegt de oprichter.
Wereldwijde aandacht
Monizze gaat voor transparantie en een scherpe prijs, wat mogelijk is door volledig digitaal te werken. Van Houwe: ‘Voor werkgevers wordt het prijskaartje tot drie keer goedkoper. Nog belangrijker is dat we volop kunnen focussen op innovatie. Ik zie Monizze echt als een fintechpionier. Zo hebben we al sinds 2018 integraties met bankapplicaties zoals KBC en Belfius. Dankzij de samenwerking met Payconiq kunnen gebruikers betalen met maaltijdcheques én het resterende bedrag via Payconiq betalen. Door ons partnerschap met het loyalty- en marketingplatform Joyn kunnen gebruikers dan weer Joyn-punten sparen wanneer ze met Monizze betalen.
Wereldwijd volgt men wat Monizze doet, weet Van Houwe. ‘Wij hebben één kaart voor verschillende social vouchers, van maaltijd- en ecocheques tot cadeaucheques en de koopkrachtpremie. Mastercard en Visa doorlopen nu hetzelfde traject om dat doel te bereiken.’
‘Met data kunnen we relevante zaken voorstellen, fraude beter opsporen, onze klantendienst efficiënter opschalen en voorkomen dat klanten weggaan’
Een berg data
Bij Monizze denkt men al een stap verder, want door hun snelle groei zit het bedrijf op een berg data. ‘In tien jaar tijd evolueerden we van een eenmanszaak naar een bedrijf met 100 werknemers. We hebben intussen 70.000 klanten, 800.000 gebruikers en 55.000 handelaars. Jaarlijks worden zo’n 700 miljoen Monizze vouchers gespendeerd. Ik ben al jarenlang bezig met artificiële intelligentie; ik volgde er onder andere een opleiding over aan de Singularity University. Dit bracht mij op het idee om AI in te zetten om meer te halen uit de data waarover we beschikken’, vertelt Van Houwe.
Samen met de dataspecialisten van Micropole BeLux stelde Monizze een AI-roadmap op, die Monizze helpt om pilootprojecten uit te rollen. ‘In de huidige digitale revolutie erkennen we bij Micropole de transformerende kracht die data en AI bieden aan bedrijven’, zegt Thomas Dallemagne van Micropole. Daarom werkt het bedrijf samen met Monizze aan het benutten van dit potentieel. ‘Dankzij de data kunnen zij hun aanbod optimaliseren, de klantervaring verbeteren en zinvolle oplossingen bouwen die de medewerkers ook echt gaan gebruiken’, klinkt het.
‘We kunnen het ons niet permitteren om beslissingen te nemen op basis van buikgevoel. Data laat ons toe om het gedrag van werkgevers en werknemers te analyseren of feedback te capteren van handelaars die Monizze aanvaarden. Zo kunnen we relevante insteken voorstellen, voorkomen dat klanten weggaan, fraude beter opsporen en onze klantendienst efficiënter opschalen. Zitten we met onbetaalde facturen? Met AI kunnen we sneller dan vroeger nagaan hoe dat komt’, zegt Van Houwe.
Een nieuwe mindset
Monizze kan dankzij de samenwerking met Micropole proactiever aan de slag, en dat vereist een nieuwe mindset. Van Houwe: ‘Onze Product Managers en Product Owners moeten bij iedere stap denken wat ze met de data willen doen, en hoe ze nieuwe data kunnen creëren. Als we de gegevens niet zelf hebben, gaan we op zoek naar externe bronnen. Hun rol is uitdagender, maar ook een pak rijker geworden.’