Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
Als ondernemer moet u luisteren naar wat uw klanten te vertellen hebben. Via een online-enquête wint u makkelijk nuttige informatie in. Welke webtools helpen u hierbij?
Betalen, verzekeren, energie verkopen, zowat elke transactie wordt binnenkort mogelijk zonder dure tussenpersonen, en
dat dankzij blockchain. Kmo’s beginnen het best nu al met verkennen.
De nieuwe Europese privacyrichtlijn, de General Data Protection Regulation of GDPR, treedt pas in 2018 in werking. Maar toch zet u de richtlijn en haar gevolgen beter al op uw to-dolijstje voor 2017.
Zelfstandigen en ondernemers sleuren elk kwartaal hun kaften met papieren facturen en bonnetjes naar hun boekhouder. Want ze zijn in de minderheid, boekhoudkantoren die volop de digitale kaart trekken. Toch bestaan ze, ook al vraagt dat flink wat investeringen. ‘Wij zijn het boekhoudkantoor van de toekomst.’
Na telefoneren en e-mailen, kunt u als klant ook steeds vaker met bedrijven chatten. Hoe werkt zoiets voor een organisatie? En wordt chat ook echt gebruikt door klanten? ‘Geschreven communicatie is voor een bedrijf toch nog iets anders dan een gesprekje met een klant aan de telefoon.’
De transportsector lijkt eerder oude economie. Nochtans is het onder de motorkap al technologie wat de klok slaat, en software in het bijzonder. ‘Vroeger verkochten we boordcomputers, vandaag software als dienst naar onze klanten. Wij zijn een softwarebedrijf geworden.’
‘Zorgen dat de klant niet slecht gehumeurd wordt als hij uiteindelijk zijn eindfactuur krijgt.’ Dat was het opzet van het Big Dataproject bij Essent. Elke klant kreeg een gepersonaliseerd filmpje in de mailbox, twee dagen voor zijn eindfactuur arriveerde. Een simpel idee, maar een behoorlijk Big Dataproject dat ook lessen voor andere ondernemers bevat.
In de bedrijfswereld, en in de IT in het bijzonder, draait alles rond de cloud. Data, toepassingen en infrastructuur verhuizen naar buiten de bedrijfsmuren. Betrouwbaarheid, flexibiliteit en security zijn vaak gehoorde voordelen. Toch zijn er heel wat bedrijven die het maar niks vinden. Een gesprek met een groot en klein bedrijf, die allebei de cloud bewust op afstand houden. ‘De cloud is voor mij veel te duur.’
Wat begon als een draadloos alternatief om te surfen en te mailen, is uitgegroeid tot nuttige technologie om uw klant te analyseren. Steeds meer Belgische bedrijven schakelen wifi in om het doen en laten van hun klanten te volgen. ‘Het is een efficiënte en goedkope manier om contact te houden met onze bezoekers.’
Een cultureel centrum hoeft geen ouderwetse visie te hebben rond technologie en digitalisering. Bij deSingel draait alles om smartphones, cloud en Chromebooks. ‘Maar bovenal streven we een doorgedreven digitalisering na’, stelt zakelijk leider Pierre Van Diest.
Van automaten tot taxichauffeurs, alles is meer en meer met elkaar geconnecteerd. Het Brusselse Taxis Verts heeft zijn chauffeurs sinds kort aangesloten op een applicatie die de klant kan gebruiken. Het is maar één voorbeeld van een sector die meer en meer verbonden raakt.
Volgens onderzoeksbureau IDC groeit de markt van technologie voor de verwerking en analyse van big data jaarlijks met ruim een kwart. Maar hoe gaat u in uw bedrijf om met big data? Vijf tips zetten u op weg.