Van automaten tot taxichauffeurs, alles is meer en meer met elkaar geconnecteerd. Het Brusselse Taxis Verts heeft zijn chauffeurs sinds kort aangesloten op een applicatie die de klant kan gebruiken. Het is maar één voorbeeld van een sector die meer en meer verbonden raakt.
‘Het is niet de bedoeling dat we de hele tijd over Uber praten’, zegt Michel Pêtre, CEO van het Brusselse taxibedrijf Taxis Verts, resoluut in het midden van ons gesprek. Een applicatie en dienst als Uber ligt gevoelig bij taxichauffeurs en zeker ook bij de baas van het taxibedrijf zelf. Dat de Uber-dienst het niet zo nauw zou nemen met de wettelijke verplichtingen, zoals Pêtre het zelf stelt, stoot hem duidelijk tegen de borst.
Maar Michel Pêtre wil vooral over zijn eigen bedrijf en technologie praten. Taxis Verts biedt een antwoord op de zogenoemde ‘digital disruption’ die zijn sector meemaakt, met Uber als bekend voorbeeld. En bovendien speelt het bedrijf in op de trend van het ‘internet der dingen’, waar bij mens en machine steeds meer met elkaar geconnecteerd raken.
Verkeer
Ruim vijfhonderd taxichauffeurs van het Brusselse Taxis Verts zijn sinds enkele maanden aangesloten op de zogenoemde eCab taxi-applicatie, die klanten van de taxidienst gratis kunnen gebruiken. Het lijkt op het eerste zicht heel erg op de applicatie waarmee Uber bekend is geworden, al bestaat de achterliggende technologie al langer. ‘Wij waren altijd al erg innovatief in mobiele technologie, en zijn dat ook voor onze klanten’, stelt Pêtre.
Taxis Verts is een typisch voorbeeld van een bedrijf dat zich moet transformeren door de opmars van disruptieve technologie, zoals smartphones en apps. In hun boek ‘Big Bang Disruption’ geven Larry Downes en Paul Nunes tips voor bedrijven om hier mee om te gaan. Wat kunt u leren van disruptieve bedrijven als Uber. En hoe ze bekampen?
- Kies het juiste moment om de markt op te gaan. De Kindle van Amazon was bijvoorbeeld lang niet de eerste e-reader, maar wel de eerste met impact. Amazon leerde van eerdere mislukkingen van anderen.
- Pas uw bedrijfsstructuur zo snel mogelijk aan. Woningverhuurder Airbnb zag bijvoorbeeld dat er een capaciteitsprobleem was bij zijn klantenservice en besloot net op tijd om deze dienst drastisch te reorganiseren.
- Optimaliseer uw service. Netflix weet bijvoorbeeld vrij exact wat de kijker wil, op basis van eigen analyses, en past daar zijn aanbod op aan. Bijvoorbeeld door eigen series te produceren.
- Creëer bullet time. Span processen aan en maak gebruik van wetgeving om de voortgang van disruptieve (en onwettelijke) bedrijven te vertragen. Maar ga weloverwogen en redelijk tewerk en beperk u niet tot een puur juridische strijd.
- Stop ermee terwijl u nog winst maakt. Ook al bent u al tientallen jaren marktleider in uw sector, ooit wordt het tijd voor iets anders. Philips stopte bijvoorbeeld jaren geleden al met de productie van gloeilampen.
- Als u de oorlog hebt verloren, kunt u nog altijd wapenleverancier worden. Texas was ooit een topmerk, maar vandaag is het een leverancier van onderdelen voor smartphones en robots.
Voor de taxiklant zijn de nieuwe dienst en app een behoorlijke verbetering. Zodra je een taxi wilt bestellen, voer je gewoon het bestemmingsadres in en je laat het programma een route berekenen op basis van de huidige locatie. Na de aanvraag voor een taxi volg je de voortgang van de aangeduide chauffeur in real-time. ‘Zodra je een taxi bestelt, kun je ook op een kaart volgen waar de aangekondigde taxi zich bevindt’, aldus Pêtre. ‘Met behulp van de app ziet de klant dus hoe het verkeer evolueert. Verkeersproblemen en oponthoud zie je op je scherm. Dat maakt voor een wachtende klant een groot verschil.’ Binnenkort biedt de applicatie een inschatting van het te betalen bedrag voor de rit. De innovatie gaat ook voort in de taxi zelf. In sommige taxi’s beschikt de klant over een wifi-verbinding.
Factuur
De technologie heeft voordelen voor klant en aanbieder. Door deze app heeft Taxis Verts een betere kijk op waar de klanten zich bevinden. Het bedrijf tracht in minstens tien minuten een taxi tot bij de klant te krijgen. ‘Soms kan het sneller, soms duurt het iets langer, bijvoorbeeld bij erg druk verkeer in de binnenstad. Maar tien minuten is ons streefcijfer’, aldus Pêtre. In elk geval is zo’n app veel efficiënter dan gewoon wachten tot er een taxi passeert, kijken of die nog niet bezet is, en dan zwaaien.
De app draagt ook bij aan de digitalisering. ‘De klant kan rechtstreeks via de app betalen. Vervolgens krijgt hij een e-mail met daarin een echte factuur’, legt Pêtre uit. Een handige dienst, want de klanten van Taxis Verts die de app al gebruiken zijn voor de helft zakenmensen. Daarnaast is het ook mogelijk om met betaal- en kredietkaart te betalen in de taxi. ‘De zogenaamde witte kassa is bij ons al in gebruik’, merkt Pêtre fijntjes op.
Beoordelingen
Bij nieuwe diensten als Uber of vakantiediensten als Airbnb en Booking.com kunnen klanten de dienstverlening vrijwel meteen en rechtstreeks beoordelen. Ook bij Taxi Verts ligt de grote verandering voor de taxichauffeur in dergelijke reviews. Met deze app beoordelen de klanten de taxichauffeurs na hun taxirit namelijk rechtstreeks. ‘Maar dat heeft bij onze chauffeurs geen tegenstand opgeroepen. De overgrote meerderheid van de beoordelingen zijn positief’, zegt Pêtre.
De eCab app heeft de interne werking bij Taxis Verts niet helemaal omgegooid. ‘Intern gebruikten we een gelijkaardig systeem, dat we nu hebben opengesteld voor de klant. Een regelrechte ommekeer in operationele planning van onze vloot is het dus niet. Het is eerder een geleidelijke evolutie.’
Autosector
Taxis Verts was intern al behoorlijk geconnecteerd. Dat is geen verrassing. De autosector is een van de grote voorlopers in de evolutie rond het ‘internet of things’, waarbij machines nauwgezet in kaart worden gebracht. Vanaf oktober dit jaar moet bijvoorbeeld elke nieuwe seriewagen in ons land uitgerust zijn met het zogenoemde e-call systeem, waarbij een wagen bij een ongeval automatisch met de hulpdiensten kan contact opnemen. Overigens bevat een hedendaagse wagen mogelijk tot meer dan tien mobiele verbindingen of simkaarten, zoals voor e-call, internettoegang of antidiefstal.
Machines, zoals voertuigen en taxi’s, zijn al langer geconnecteerd, maar nu pas is de menselijke kant aan de orde. ‘Momenteel gebruikt nog maar 2 à 3 procent van onze gebruikers onze app. Maar wie het gebruikt is er erg tevreden over’, stelt Michel Pêtre. ‘Het is ook onze bedoeling om met de app nieuwe klanten aan te trekken. Dat zijn dan vaak mensen die vroeger geen taxi namen. Of toch niet bij ons.’
Ook al komt Proximus opzetten, Mobistar is in ons land marktleider inzake M2M-communicatie (machine-to-machine), een vooraanstaand onderdeel van het ‘internet der dingen’. Ongeveer een simkaart op de vijf van Mobistar komt in een machine terecht. Het gebruik is divers:
- De overheid. Zo gebruikt het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer simkaarten in zijn dynamische verkeersborden langs de autosnelweg en de zone 30 borden rondom scholen. Ook het risico op overstromingen en het peil van waterlopen wordt op deze manier opgevolgd.
- Ook de retailsector blijkt een enthousiaste gebruiker. Bekend zijn de draadloze betaalterminals van Atos Worldline, die veel handelaren en winkels inschakelen voor hun verkopen.
- Drankautomaten zijn een ander klassiek voorbeeld. Frisdrankfabrikant Coca-Cola maakt er gebruik van voor de bevoorrading van zijn drankautomaten.
- Ook andere automaten, zoals Nespresso-koffiemachines die u in een professionele omgeving vindt, zijn uitgerust met een simkaart. De kaarten zorgen voor een automatische bevoorrading, maar ook voor signalen als een reparatie nodig is.
- De consumentenmarkt is een gretige afnemer van simkaarten van machines. De zogenoemde Coyote-radarmelder is hier een goed voorbeeld van.