Volgens onderzoeksbureau IDC groeit de markt van technologie voor de verwerking en analyse van big data jaarlijks met ruim een kwart. Maar hoe gaat u in uw bedrijf om met big data? Vijf tips zetten u op weg.
Sla nu op, analyseer later.
Gegevens over uw klanten verzamelen is kinderspel geworden. Dat hebt u te danken aan kanalen zoals Facebook en Google, aan mobiele apps, enzovoort. De gemiddelde hoeveelheid data waarover een bedrijf vandaag beschikt, bedraagt 164 terabyte. Hoe goedkoper flexibele opslagapparatuur wordt, hoe belangrijker het is om hierin te investeren. Experts zijn het er over eens: sla nu al zoveel mogelijk gegevens op, en analyseer ze desnoods pas later.
Zorg voor goede servers.
Een doorgedreven data-analyse stelt bepaalde eisen aan de servers in uw bedrijf. Die moeten bijvoorbeeld veel taken gelijktijdig kunnen uitvoeren. Daarnaast zijn veerkrachtigheid en betrouwbaarheid essentieel. Uw servers moeten hoge temperaturen als gevolg van de zware werklast probleemloos kunnen opvangen. Bovendien moeten ze voldoende mogelijkheden bieden op het vlak van cloudbeheer en virtualisatie, waarbij meerdere applicaties en besturingssystemen naast elkaar op één server draaien.
Kies de juiste analysetools. Analysetools zijn tegenwoordig veel krachtiger dan enkele jaren geleden. En ondanks hun toegenomen rekenkracht en uitgebreide mogelijkheden passen ze in het budget van een doorsnee-kmo. Via statistische en econometrische methodes gaan ze na in welke mate bepaalde data hele systemen beïnvloeden. Daardoor krijgt u als bedrijfsleider veel meer antwoorden op vragen die u vroeger niets eens kon stellen. Bovendien is de glazen bol dankzij mooie visuele voorstellingen al lang geen zwarte doos meer.
Anticipeer en stuur tijdig bij.
Dankzij de modernste data-analysesoftware kunt u permanent gigantische gegevensstromen verwerken. En door het opsporen van correlaties en patronen tussen de verschillende variabelen kunnen ze zelfs voorspellingen doen. Over welke klanten u binnenkort de rug toekeren. Of over welke reclamecampagnes hun doel zullen bereiken, en welke niet. Op die manier kunt u tijdig anticiperen en bijsturen.
Blijf niet op uw eiland.
Bedrijven die nog niet klaar zijn om een grote hoeveelheid gegevens te verwerken, verliezen omzet. Wie vandaag big data negeert, staat minder sterk dan zijn concurrenten. Wie wél investeert in datatechnologie, ziet daarmee zijn service en kwaliteit verbeteren en kan sneller gefundeerde beslissingen nemen. Bovendien is big data steeds minder het alleenrecht van de IT-afdeling: in een op de drie ondernemingen zijn bedrijfsleiders rechtstreeks betrokken bij alles wat te maken heeft met data-analyse.