Het stilleggen van het internationale verkeer heeft grote gevolgen voor de reissector. Vaak hebben touroperators geen geld om schadevergoedingen te betalen voor geannuleerde reizen. Daarom vaardigde federaal minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) een ministerieel besluit uit om én de consument te vergoeden en de operatoren op de been te houden. Mensen wier reis niet kan doorgaan, kunnen een reischeque krijgen die een jaar geldig is. ‘Op die manier maken we dat de reissector deze moeilijke periode kan doorkomen. Consumenten hebben daar alle belang bij’, kondigde Muylle vorige week aan.
Dat systeem is gedekt door een garantiefonds. ‘Als een reisbureau failliet gaat, wordt de consument betaald door het garantiefonds. Andere Europese lidstaten die ook reischeques hebben ingevoerd werken niet allemaal via zo’n fonds. Wij gaan ervan uit dat onze regeling conform de Europese regels is’, aldus het kabinet-Muylle.
Maar volgens de diensten van de Europese Commissie klopt dat niet helemaal. ‘Wij juichen toe dat de Belgische regeling gedekt is door een garantiefonds. Dat is een van de voorwaarden’, zegt bevoegd commissaris Didier Reynders (MR).
50 miljard
noodfonds
De Belgische overheid heeft een garantieregeling van 50 miljard uitgewerkt om bedrijven die in nood komen een overbruggingskrediet toe te staan. 'Ook de reissector kan daarvan gebruikmaken', zegt EU-commissaris Didier Reynders.
‘Maar de Europese wetgeving schrijft ook voor dat de consument de keuze moet krijgen tussen een voucher en terugbetaling. Ik begrijp de keuze voor een voucher voor de continuïteit van de reissector, maar het zijn de lidstaten die zich garant moeten stellen voor de liquiditeit van de reisoperatoren, niet de consumenten. Zo was het ook bij de redding van de banken tijdens de economische crisis van 2008 ’, aldus de gewezen minister van Financiën.
Volgens Reynders is het niet zo’n groot probleem om de Belgische regeling in overeenstemming te brengen met de Europese wetgeving. ‘Ik stel vast dat de Belgische overheid intussen een garantieregeling van 50 miljard heeft uitgewerkt om bedrijven die in nood komen een overbruggingskrediet toe te staan. Ook de reissector kan daarvan gebruikmaken.’