Advertentie
reportage

Studententeam trekt sneller op dan Formule 1-wagen

©Jonas Roosens

Het ziet er uit als een echte Formule 1-wagen, zelfs als een super-racemachine want hij trekt sneller op dan een F1-bolide. Alleen, hij werkt op elektriciteit en is gemaakt door studenten, hand in hand met het bedrijfsleven.

Door Dorien Luyckx

In negen maanden tijd hebben 37 studenten van hogeschool Thomas More en KU Leuven, verenigd onder de naam Formula Electric Belgium, een volledig elektrische racewagen ontwikkeld, de Umicore Luna. Het team werkt nauw samen met bedrijven, die hun technologie en expertise aan de studenten lenen. ‘Deze studenten zullen de toekomst van duurzame mobiliteit mee gaan bepalen’, aldus Tatiana Cervak van Umicore.

 Krachten bundelen

De Umicore Luna in volle glorie

De materiaalproducent Umicore is de grootste partner van het studententeam. Via het ‘Powered by You’-project ondersteunen ze studenten die zich bezighouden met duurzame mobiliteit. De wagen wordt door verscheidene bedrijven gebruikt als testcase om nieuwe technologieën, die ze in de pijplijn hebben zitten, uit te proberen. In het verleden testte Materialise, gespecialiseerd in 3D printing voor industrie, al nieuwe materialen uit op de wagen.

De techniek achter de wagen stoelt op onderzoek, zowel van de studenten als van de partners. In Umicore Luna zit nieuwe technologie van het Zwitsers bedrijf Brusa, bedreven in elektronica voor automotive. Samen met de studenten maakte het de elektromotoren met een nieuw soort magneten. Ook het systeem om de batterij te beheren is nieuw en zal mogelijk later toegepast worden in bussen.

Elektrisch is sneller

Door alle innovaties slaagt het team er in Umicore Luna te laten accelereren van 0 naar 100 km/u in 2,7 seconden. Het maakt van de wagen de snelst optrekkende van België. Maar het team heeft te duchten tegenstanders zoals de Zwitserse technische hogeschool ETH met haar Grimsel. Die wagen heeft in november 2014 het record naar 1,785 seconden verlegd. F1-wagens doen diezelfde versnelling in gemiddeld 2,5 seconden.

2,7 seconden
In 2,7 seconden trekt de racewagen, die de studenten bouwden, op van 0 naar 100 km/u

Ook al zetten elektrische racewagens Formule 1 in hun schaduw met zulke sterke resultaten, blijft de batterij hen nog parten spelen. ‘De tijd die het wisselen of opladen van batterijen nodig heeft, duurt veel te lang en zou de race echt doen stilvallen. Dat zou maar saai zijn voor het publiek’, zegt coach Wouter Lutin, ‘Er zijn wel Formule E races, waar elektrische wagens doorheen steden scheuren. Zij werken met twee wagens, die elkaar tijdens de pitstop aflossen.’

Ook kan het gewicht van de elektrische studentenwagens er iets mee te maken hebben. Umicore Luna weegt slechts 210 kg en kan door vier man gemakkelijk opgetild worden. Formule-1 wagens daarentegen moeten samen met hun piloot een minimum gewicht van 702 kg hebben. 

Top tien

Het studententeam gaat tijdens de zomermaanden de strijd aan met internationale studententeams op Europese formule 1 circuits. Aan het wereldkampioenschap Formula Student (FS) in het Duitse Hockenheim van 28 juli tot 2 augustus nemen een 120-tal wagens deel. Daarvan tellen de grotere teams 120 leden.

Advertentie

Deze studenten zullen de toekomst van duurzame mobiliteit mee gaan bepalen

Tatiana Cervak
Social investment manager bij Umicore

‘Het gaat voor mij niet zo zeer om het veroveren van een podiumplek. We zijn relatief gezien een klein team, dus we weten dat we niet op de eerste plek zullen eindigen, maar we mikken toch wel op de top tien’, aldusteam manager Nick Verlooy.

In de toekomst zou het team nog kunnen uitbreiden. Voor de fusie waren ze met twee teams waarvan het grootste 20 teamleden telde, nu zijn ze al met 37 ‘wie weet wat de toekomst nog brengt. Voor mij is de uitdaging om met dit team die wagen te maken die we willen en dat is gelukt. Of we een podiumplek veroveren, maakt voor mij minder uit', zegt Verlooy.

Het project is voor de bedrijven ook een ideale manier om ingenieurs van de toekomst weg te kapen alvorens ze de arbeidsmarkt bereiken.'Niet alle bedrijven proberen nieuwigheden uit. Veel geven financiële ondersteuning, maar komen zo wel in contact met de toekomstige ingenieurs’, zegt Lutin, ‘De helft van het team heeft al een contract in handen.’

De komende maand zal het team proefrijden op het circuit in Zolder
De komende maand zal het team proefrijden op het circuit in Zolder ©Jonas Roosens
Snelheid, veiligheid en behendigheid zijn belangrijk op het parcours. Daarnaast moeten de studenten ook een sterk businessplan hebben
Snelheid, veiligheid en behendigheid zijn belangrijk op het parcours. Daarnaast moeten de studenten ook een sterk businessplan hebben ©Jonas Roosens
De vijf piloten zijn gekozen na enkele keren te karten. De chauffeurs met de beste tijd mogen tijdens de echte races achter het stuur kruipen.
De vijf piloten zijn gekozen na enkele keren te karten. De chauffeurs met de beste tijd mogen tijdens de echte races achter het stuur kruipen. ©Jonas Roosens
Coach Wouter Lutin (links) en team manager Nick Verlooy (rechts)
Coach Wouter Lutin (links) en team manager Nick Verlooy (rechts) ©Jonas Roosens
Iedere piloot heeft een uitneembaar zitje dat volledig op zijn lichaam gemaakt is
Iedere piloot heeft een uitneembaar zitje dat volledig op zijn lichaam gemaakt is ©Jonas Roosens
Het 37-koppig team presenteert hun wagen
Het 37-koppig team presenteert hun wagen ©Jonas Roosens

Advertentie
Gesponsorde inhoud