Advertentie

Creatieve sector waarschuwt voor miljardenverlies door AI

Björn Ulvaeus van ABBA is de voorzitter van CISAC. ©REUTERS

Met een studie naar de impact van generatieve artificiële intelligentie onder de arm vraagt de internationale confederatie van auteursrechtenorganisaties CISAC beleidsmakers om betere bescherming. 'Zonder ons is er geen AI.'

'Ik hou van artificiële intelligentie, het is fantastische technologie. We zijn echt geen luddieten (het luddisme voert ge­weld­da­di­ge ac­ties te­gen de in­dus­tri­a­li­se­ring en me­cha­ni­se­ring van de sa­men­le­ving, red.).' Met die disclaimer opende Björn Ulvaeus, stichtend lid van ABBA en voorzitter van de internationale confederatie van auteursrechtenorganisaties CISAC, dinsdag een internationale persconferentie. Daarin werden de resultaten van een brede studie naar de impact van generatieve AI op de creatieve sector voorgesteld.

Die is naar alle waarschijnlijkheid niet min. De studie, uitgevoerd door het onderzoeksbureau PMP Strategy, maakt op basis van diepgaande interviews met mensen in de hele waardeketen van de creatieve sector een becijferde inschatting van hoe groot de impact van AI tegen 2028 zal zijn in zowel de muziek- als de audiovisuele sector.

Advertentie

Daarbij waarschuwt de studie, die woensdag wordt gepubliceerd, voor een miljardenverlies aan inkomsten in zowel de muziek als de audiovisuele sector. Voor de muziekmarkt dreigt een inkomstenverlies van 24 procent, ofwel 10 miljard euro, wereldwijd. In de audiovisuele sector is het waarschijnlijke verlies procentueel kleiner (-21%), maar omdat die markt groter is, komt dat neer op 12 miljard euro wereldwijd.

Verdringen

De hoofdreden voor dat verlies is de enorme toename van het aanbod in AI-gegenereerde content. Die dreigt het menselijke aandeel steeds meer te verdringen in de traditionele inkomstenstromen, zoals distributie-, streaming- en uitzendkanalen, schrijven de auteurs. 'Dat wil niet zeggen dat menselijke content verdwijnt. Popsterren zullen er altijd zijn', zegt Hélène Moin van PMP. 'Maar als bijvoorbeeld streamingdiensten meer AI-muziek in playlists met achtergrondmuziek steken, vreet dat aan de inkomsten van auteurs.'

In de AI-sector wordt ons werk, als auteurs, het nieuwe zwarte goud genoemd. Dat mag en moet meer erkend worden.

Björn Ulvaeus
Voorzitter CISAC

AI-bedrijven zullen hun inkomsten sterk zien stijgen, luidt de voorspelling. Terwijl ze vandaag slechts 0,1 miljard euro genereren uit muziek en 0,2 miljard in de audiovisuele sector, zou dat tegen 2028 oplopen tot respectievelijk 4 miljard en 5 miljard euro, meent PMP. Dat die inkomsten worden gegenereerd door ongeoorloofd gebruik van beschermd werk, vindt Ulvaeus een doorn in het oog.

'In de AI-sector wordt ons werk, als auteurs, het nieuwe zwarte goud genoemd. Dat mag en moet meer erkend worden', zegt Ulvaeus. 'AI zal veel economische waarde creëren, en dat is goed. Alleen moeten de inkomsten dan wel gedeeld worden met wat aan de bron ligt van dat werk: menselijke creativiteit. We willen daarin graag samenwerken, maar we hopen met deze studie beleidsmakers wakker te schudden voor wat voor ons op het spel staat.'

Advertentie
Advertentie