Twitter herlanceert blauwe vinkje maandag
Na enkele mislukte pogingen komt Twitter maandag dan toch met zijn nieuwe abonnementsformule en het zogenaamde blauwe vinkje, dat de authenticiteit van de abonnee moet bewijzen.
Het blauwe vinkje was tot voor kort voorbehouden aan gebruikers van wie Twitter zeker wist dat zij het waren, zoals overheidsdiensten, politici, bedrijven, artiesten en journalisten. Twitter bepaalde wie zo'n symbool kreeg en deelde de vinkjes gratis uit. Na de overname van Twitter door Elon Musk eind oktober beloofde de miljardair dat iedereen een blauw vinkje kon krijgen als hij er maar voor betaalde. Dat zou de dienst democratiseren.
Valse accounts
Maar veel mensen maakten daarop misbruik door hun naam aan te passen zodat die leek op die van een bedrijf of bekendheid. Er doken tal van valse accounts op en na enkele dagen sloot Twitter de aanmeldingen voor Twitter Blue. De herlancering werd eind november al eens aangekondigd en dan weer uitgesteld. Nu lijkt het maandag eindelijk zover.
Gouden vinkje
Er zou een 'verificatie' komen vooraleer een abonnee het blauwe vinkje krijgt, maar hoe die er zal uitzien is niet bekend. Bedrijven krijgen een gouden vinkje, overheidsorganisaties een grijs. In de nieuwe abonnementsformule zal het ook mogelijk zijn om een boodschap nog te corrigeren na publicatie.
Opmerkelijk: de abonnementsformule wordt duurder voor iPhone-gebruikers die via de IOS App Store inschrijven. Zij betalen 11 dollar per maand, de rest 8 dollar.
Waarom de inschrijving meer kost via de IOS App Store is niet duidelijk, mogelijk heeft het te maken met de hogere kosten voor het bedrijf.
Meest gelezen
- 1 Taxshift of taxcut? Optimisme over regering-De Wever is broos
- 2 Veel pensioenspaarders verzilveren spaarpot
- 3 Topvrouw frietreus Agristo treedt terug als co-CEO
- 4 Deze zes modellen zullen het cruciale autojaar 2025 maken of kraken
- 5 CEO Dille & Kamille: 'Het succes van lageprijsketens, daar word ik niet vrolijk van'