Advertentie

Concurrentie Tiktok weegt op cijfers Google-moeder Alphabet

©REUTERS

De internetgroep Alphabet, het moederbedrijf van Google, voelt de economische vertraging in haar derdekwartaalcijfers. Vooral de videodochter YouTube ziet in dat klimaat af, door de pittige concurrentie van TikTok.

Alphabet rapporteerde donderdag nabeurs een omzet in het derde kwartaal van 69,09 miljard dollar, een toename met 6 procent tegenover de 65,12 miljard van een jaar eerder. Analisten hadden gemiddeld een omzet van 70,58 miljard dollar verwacht, volgens gegevens van het databedrijf Refinitiv.

De nettowinst kwam uit op 13,9 miljard dollar, de volle 5 miljard minder dan een jaar eerder. De winst per aandeel bij volledige verwatering daalt van 1,4 naar 1,06 dollar.

Advertentie

De markt voor online reclame staat wereldwijd onder druk door de vrees dat consumenten op hun uitgaven gaan besparen in reactie op de hogere rentevoeten en de galopperende inflatie. De advertentie-inkomsten van Google kwamen uit op 54,48 miljard dollar, nauwelijks meer dan de 53,13 miljard van vorig jaar.

Die voor Google atypisch kabbelende omzetgroei toont aan dat zelfs Alphabet niet immuun is voor een afkoelende economie. Dat is een teken aan de wand voor de bredere sector, aangezien Google door zijn extreme aanwezigheid in veel aspecten van het dagelijkse leven als een absolute krachtpatser in de online reclame wordt gezien.

YouTube

Vooral de videodochter YouTube had het in het derde kwartaal moeilijk, blijkt uit de cijfers. Voor het eerst sinds Alphabet de cijfers van YouTube apart begon te rapporteren in 2019, ging de reclameomzet van de website erop achteruit. YouTube kreeg 2 procent minder advertentie-inkomsten binnen dan een jaar eerder, goed voor 7 miljard dollar omzet.

Dat ligt niet alleen aan de afkoelende appetijt van adverteerders. Bij YouTube speelt ook het TikTok-aspect mee. Net als veel andere (sociale) media worstelt de videosite met de waanzinnige populariteit van de in korte filmpjes gespecialiseerde app. Vooral jongeren swipen zich een breuk door het aanbod, wat van TikTok zowel cultureel als commercieel een niet te negeren fenomeen maakt.

Net als veel andere bedrijven probeert Alphabet wel mee te surfen op de appetijt voor 'snackbare' content. Met YouTube Shorts heeft YouTube zijn eigen variant op het TikTok-format. Die lijken aan te slaan, maar het bedrijf zoekt nog een manier om daar ook goed geld aan te verdienen.

Advertentie

Dat wordt een focus de komende maanden, geeft Alphabet-CEO Sundar Pichai aan. Ruth Porat, de CFO van Alphabet en Google, zegt in een persbericht ook dat het bedrijf werkt aan ‘een herschikking van de middelen’ om ‘de belangrijkste groeiprioriteiten van brandstof te kunnen voorzien’.

In een eerste reactie verloor het aandeel in de nabeurshandel zowat 5 procent.

Advertentie
Gesponsorde inhoud