Sociale media maken duik op de beurs na misser Snap
De sociale app Snapchat ziet haar gebruiksschare nog altijd groeien, maar heeft het moeilijk om ook geld te verdienen aan die fans. De hele sector van de sociale media krijgt er vrijdag van langs op de beurs en verloor zo'n 35 miljard dollar aan waarde.
Snap zit al een tijd in de hoek waar de klappen vallen op Wall Street. Na de halfjaarcijfers in juli sprak oprichter en CEO Evan Spiegel onverbloemd uit dat hij dat sentiment deelt. 'We kunnen niet blij zijn met onze resultaten', klonk het toen eerlijk.
De kans dat Spiegel van gedachten is veranderd na het derde kwartaal is klein. Snapchat lokte in het derde kwartaal wel 363 miljoen actieve gebruikers, 19 procent meer dan een jaar eerder. Maar het bedrijf kon daar slechts een omzetgroei van 6 procent tot 1,128 miljard dollar tegenover plaatsen. Dat is het traagste groeitempo sinds Snap naar de beurs trok in 2017.
Het aandeel ging vrijdag bij opening 28 procent lager tot 7,76 dollar. Het verloor dit jaar al ruim 80 procent. De dreun spreidde zich uit over de hele sector. Het digitale prikblok Pinterest zakte ruim 5 procent. Meta Platforms van Mark Zuckerberg verloor 3,3 procent. Alphabet , het bedrijf boven Google, zakte iets meer dan 1 procent. Het persbureau Bloomberg becijferde vrijdag dat de sector zo'n 35 miljard dollar aan marktwaarde kwijtgespeeld is.
Het omzetcijfer van Snap ligt slechts een fractie onder de analistenverwachtingen, die gemiddeld op 1,14 miljard dollar uitkwamen. Maar aangezien die projecties na het tweede kwartaal allemaal al drastisch waren bijgesteld, geldt die marginale misser nog altijd als een flinke teleurstelling.
Advertenties
Misschien nog erger dan de omzet, is de dynamiek die daarachter schuilt. Want in de marge van de financiële resultaten biechtte Snap ook op dat gebruikers gemiddeld 5 procent minder tijd doorbrachten op de app vergeleken met een jaar geleden. Die gebruikersaandacht - 'engagement' in het socialemediajargon - is cruciaal voor de verkoop van advertenties.
Die evolutie ligt vooral aan een lager gebruik van de functie 'story's'. Die laat gebruikers toe foto's en video's te posten die na 24 uur weer verdwijnen. Snapchat vond dat concept uit, waarna het onder andere door Instagram werd gekopieerd en verder gepopulariseerd. Dat is de voornaamste etalage waarin die bedrijven vandaag hun advertenties kunnen etaleren.
Ontslagronde
We merken dat adverteerders in veel sectoren hun budgetten terugschroeven.
Dat gebeurt bovendien in een bijzonder moeilijke advertentiemarkt. 'We merken dat onze adverteerders in veel industrieën hun advertentiebudgetten terugschroeven, in tijden van operationele kopzorgen, inflatiegedreven druk op de kosten en stijgende rente', schrijft Snap in een persbericht.
Met een nettoverlies van 360 miljoen dollar blijft Snap ook nog altijd verlieslatend. In dat cijfer zit ook een eenmalige uitgave voor de grote ontslagronde die Snap in augustus aankondigde. Daarbij werd 20 procent van het personeel aan de deur gezet.
Meest gelezen
- 1 Vakbonden waarschuwen voor ‘hallucinante’ afbouw lerarenpensioen: ‘Tot 200.000 euro verlies’
- 2 Kris Peeters krijgt bestuurszitje bij waterzuiveraar Aquafin
- 3 Ghelamco rondt verkoop van Pools kroonjuweel voor 280 miljoen euro af
- 4 Vlaanderen halveert budget om bouwshift te realiseren
- 5 Van Doorselaere CEO af bij pannenspecialist Cookware