Minder lasten voor groene leaseauto's op komst
De verkeersbelasting valt allicht weg voor elektrische leasingwagens.
Er is een akkoord in de maak over een groene verkeersbelasting voor leasingwagens in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Dat vernam De Tijd. De bevoegde regionale ministers hebben een voorstel klaar en trekken ermee naar hun regeringspartners. Vandaag buigt de Vlaamse regering zich erover.
Wie in Vlaanderen een milieuvervuilende auto koopt, moet al sinds 2016 meer verkeersbelastingen betalen dan wie voor een groenere auto kiest. Maar die vergroening geldt niet voor leasingwagens omdat daarover een akkoord met Brussel en Wallonië nodig is. De gewesten willen fiscale concurrentie vermijden waarbij leasingmaatschappijen verhuizen naar het gewest met de goedkoopste verkeersbelastingen.
De leasingmaatschappijen, die vooral in Vlaanderen en Brussel gehuisvest zijn, zijn al langer vragende partij voor een samenwerkingsakkoord. Maar Wallonië lag lang dwars. Het had geen direct belang bij zo’n vergroening en koppelde er allerlei voorwaarden aan vast.
Particulieren
De bevoegde Vlaamse, Brusselse en Waalse ministers Bart Tommelein (Open VLD), Guy Vanhengel (Open VLD) en Jean-Luc Crucke (MR) hebben ondertussen toch een consensus bereikt. Hun regeringen moeten het voorstel nog goedkeuren. Of Vlaanderen dat vandaag doet, is lang niet zeker.
Het idee is dat wie een elektrische of waterstofleasingwagen koopt, wordt vrijgesteld van de verkeersbelasting. Dat is wel een minder gunstige regeling dan voor particulieren, want zij krijgen er bij de aankoop van een elektrische wagen een premie bovenop.
Het voorstel over de leasewagenbelasting moet de vergroening van het wagenpark boosten. Ongeveer een kwart van de nieuw verkochte wagens zijn leasingwagens. En dat zijn vooral diesels, die almaar meer onder vuur liggen. Terwijl nog een op de vijf particulieren een nieuwe dieselauto koopt, zijn twee op de drie nieuwe leasingwagens diesels. Ook worden leasingwagens gemiddeld om de vier jaar vervangen en zijn ze de belangrijkste bevoorrader van de tweedehandsmarkt.
Hoe eenvormiger de vergroening van de verkeersfiscaliteit kan gebeuren in de gewesten, hoe beter.
De sectorfederatie van de leasingwagens pleit al langer voor een akkoord over een nieuwe verkeersbelasting, zegt algemeen directeur Frank Van Gool. ‘Of dit de boom van elektrische wagens in gang zet, durf ik niet te zeggen. Het is maar één element dat de keuze voor een wagen bepaalt. Maar we hopen op een akkoord, want het is zeker positief dat de overheid de aankoop van groenere wagens stimuleert.’
Als het niet lukt in de drie regeringen groen licht te krijgen, moet het samenwerkingsakkoord hoe dan ook bij de regeringsvorming op tafel komen, zegt Brussels minister Vanhengel. ‘Hoe eenvormiger de vergroening van de verkeersfiscaliteit kan gebeuren, hoe beter en hoe meer effect ze zal hebben op het milieu.’
Meest gelezen
- 1 Ghelamco-eigenaar Paul Gheysens verkoopt duurste penthouse van België
- 2 Vlamingen met buitenlands vastgoed verliezen voordeel bij aankoop gezinswoning
- 3 Vlaamse regering bikkelt over vermogenstoets voor renovatiepremies
- 4 Van 365-yoghurt tot Cara Pils: huismerken als geheim wapen van de supermarkten
- 5 De Croo en De Wever schuiven hete aardappel van budget ziekteverzekering naar elkaar door