De dieselprijs heeft haasje-over gedaan met de benzineprijs. De maximumprijs voor diesel ligt iets boven 1,63 euro per liter, terwijl de benzineprijs rond de 1,46 euro staat (voor benzine 95). Het lijkt er dus op dat opnieuw een argument is gesneuveld om met een dieselauto te blijven rijden.
Voor wie behoorlijk wat kilometers aflegde, was een dieselauto in het verleden voordeliger dan een benzinewagen. De aankoopprijs van een diesel ligt een stuk hoger, maar door het grote verschil van de brandstofprijzen was dat vrij snel weggewerkt.
Slechts een op de vijf particulieren koopt nog een diesel, terwijl nog twee op de drie nieuwe leasing- wagens een dieselmotor hebben.
Intussen werd dat voordeel al deels weggevreten door hogere belastingen. Dieselauto’s worden als vervuilender dan benzinewagens beschouwd en de overheid wil het gebruik van dieselauto’s met de hogere taks ontraden. Als u zich bijvoorbeeld een nieuwe Renault Scenic met een benzinemotor aanschaft, zult u een belasting op inverkeerstelling (BIV) van 272 euro betalen. Kiest u voor hetzelfde model met een dieselmotor, dan loopt de BIV op tot 583 euro. Ook wat de jaarlijkse verkeersbelasting betreft, is er een flink verschil: 160 euro voor een Renault Scenic met benzinemotor en 262 euro voor hetzelfde model met dieselmotor.
Negatiever imago
De optelsom van de hogere brandstofprijs en de hogere belastingen doet particulieren meer in de richting van benzineauto’s kijken. Bovendien krijgt de dieselauto een steeds negatiever imago. Het schandaal rond de sjoemelsofware van Volkswagen heeft het vertrouwen in diesel op de helling gezet en steeds meer steden willen ook dieselauto’s weren.
Uit cijfers die Febiac, de sectorfederatie voor de autosector, eerder dit jaar bekendmaakte, blijkt dat slechts één op de vijf particulieren nog een nieuwe dieselauto koopt. Opvallend is dat het plaatje er voor leasingwagens voorlopig nog anders uitziet, want daar zijn twee op de drie nieuwe auto’s nog altijd van een dieselmotor voorzien.
Volgens Vincent Beckers, de CEO van Belfius Auto Lease, is de voorkeur voor diesel bij leasingwagens niet zo vreemd. ‘Wie een behoorlijk aantal kilometers doet, haalt nog altijd voordeel uit een dieselwagen. Het prijsverschil tussen de brandstoffen mag dan verdwenen zijn, een diesel verbruikt nog altijd liters minder per honderd kilometer dan een benzineauto. Mensen die een beperkt aantal kilometers rijden, zullen wij wel adviseren om met benzine of alternatieve brandstoffen te rijden. Dit heeft concreet als gevolg dat sinds begin 2017 32 procent van de voertuigen in onze vloot geen dieselmotor meer heeft.’
Gerelateerd aan type wagen
Uit cijfers die Alphabet Belgium begin dit jaar uitbracht, blijkt dat het aantal benzinewagens die de leasingmaatschappij in portefeuille heeft in twee jaar tijd van 2 naar 20 procent gestegen is.
Uit de studie van Alphabet Belgium blijkt voorts dat de keuze tussen benzine of diesel gerelateerd is aan het type wagen dat mensen kiezen. Voor bijvoorbeeld een Citroën C1 met een leasecontract van 48 maanden is benzine, ongeacht het aantal kilometers dat u rijdt, altijd de beste keuze. Gaat u naar een Audi A1 of A4, dan ligt het omslagpunt tussen benzine en diesel op 30.000 kilometer per jaar. Met een Volvo V40 moet u al 35.000 kilometer rijden om van diesel de voordeligste keuze te maken.
Het is pas in de hogere segmenten dat diesel bij een lager aantal kilometers per jaar interessant wordt. Voor een BMW 5 bijvoorbeeld ligt het omslagpunt voor een contract van 48 maanden op 20.000 kilometer. Voor een BMW 7 volstaan 15.000 kilometer per jaar om voor een diesel te kiezen.
Als u als werknemer met een leasewagen overtuigd bent dat een dieselmotor onder geen enkel beding nog een optie voor u is, zult u moeten bekijken wat binnen de car policy van uw bedrijf zoal mogelijk is. ‘Het blijft in de meeste gevallen wel de werkgever die hierover beslist’, zegt KBC-woordvoerder Pieter Kussé. ‘Maar we zien steeds vaker dat een werknemer zelf kan kiezen, maar dan mogelijk wel met bepaalde voorwaarden, zoals bijvoobeeld een beperking van het aantal kilometers.’