Belastingvoordeel voor elektrische bestelwagen in de maak
De vergroening van het bestelwagenpark gaat traag. Een groter fiscaal voordeel moet ondernemers warm maken voor de elektrische bestelwagen.
Van de 44.000 nieuwe bestelwagens die de Dienst voor de Inschrijving van Voertuigen (DIV) vorig jaar inschreef, waren er slechts 1.604 elektrisch aangedreven. Een jaar eerder schreef de DIV 625 elektrische bestelwagens in.
Het aantal bestelwagens op de Belgische wegen is de afgelopen tien jaar fors gestegen. Het aantal e-bestelwagens stijgt ook, maar blijft op het totaal relatief beperkt. Slechts 3,6 procent alle nieuwe bestelwagens is elektrisch aangedreven.
Om die evolutie te versnellen wil het kernkabinet zelfstandigen en kmo's met een extra belastingvoordeel stimuleren een elektrisch aangedreven bestelwagen te kopen.
De federale regering werkt daarvoor aan een maatregelenpakket. De hervorming om de aankoop van elektrisch aangedreven bestelwagens te stimuleren, moet in elk geval budgetneutraal zijn. Hoe ze er concreet moet uitzien is nog niet beslist. Maar vicepremier Petra De Sutter (Groen) legt alvast een voorstel op tafel.
Fiscale aftrekbaarheid
De groene minister pleit ervoor de fiscale aftrekbaarheid van e-bestelwagens tijdelijk op te trekken van 8 naar 40 procent. ‘Ondernemers die klimaatvriendelijk investeren in nieuwe elektrische bestelwagens moeten een streep voor krijgen', zegt De Sutter.
‘Om ondernemers in een bepaalde richting te duwen, werkt de overheid wel meer met dergelijke investeringsaftrekken,’ zegt De Sutter. In 2021 kwam er al een verhoogde investeringsaftrek voor emissievrije vrachtwagens. ‘Die trekken we het best door naar bestelwagens.’
Stimuleren
Als tweede maatregel zou de kostenaftrek voor bestelwagens die vervuilende uitlaatgassen produceren volgens De Sutter vanaf 2028 naar omlaag moeten. Net zoals dat vanaf 2026 zal gebeuren voor bedrijfswagens die rijden op benzine of diesel. De Sutter: 'Voordat we vervuilende bestelwagens fiscaal gaan ontmoedigen, stel ik voor dat we de komende jaren eerst voluit het emissievrije alternatief stimuleren.'
De Sutter wijst erop dat de regering vorig jaar al besliste zelfstandigen of vennootschappen fiscaal te belonen als ze investeren in slimme laadpalen die toegankelijk zijn voor het grote publiek. Die maatregel loopt tot 2024. Ook op het vlak van laadpalen is een inhaalslag nodig. Dataonderzoek van De Tijd wees uit dat een op drie gemeenten in Vlaanderen nog geen kwart van de publieke laadinfrastructuur heeft die in 2025 nodig zal zijn.