Hoeveel Brusselse stadstol zal u betalen? Doe de test
Brussel voert vanaf 2022 een stadstol in. Met de simulator van De Tijd kunt u berekenen hoeveel de nieuwe stadstol u zal kosten. Voor Vlaamse pendelaars komt daar de Vlaamse verkeersbelasting bovenop.
De Brusselse regering heeft een akkoord over de slimme kilometerheffing SmartMove bereikt. Die zal vanaf 2022 de Brusselse belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting vervangen.
De nieuwe tol moet leiden tot minder files, gezondere lucht, een grotere verkeersveiligheid, minder geluidshinder en meer ruimte in de hoofdstad. Ze zal bestaan uit een basisheffing, aangevuld met een variërend tarief per gereden kilometer. De prijs zou variëren naargelang van het moment van de dag en het vermogen (fiscale pk) van de wagen. Wie in de file met een wagen met een zware motor naar Brussel rijdt, betaalt het meest.
Voor Brusselaars wordt de stadstol de enige verkeersbelasting. De belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting worden geschrapt. Maar voor Vlaamse pendelaars geldt dat niet. Naast de stadstol blijven ze de Vlaamse verkeersbelastingen betalen.
Hoeveel zal u betalen?
Met de simulator van De Tijd kunnen Brusselaars berekenen - op basis van de voorlopige tarieven die momenteel circuleren - of ze vanaf 2022 goedkoper of duurder af zullen zijn.
Vlamingen krijgen een beeld van hoeveel stadstol ze in Brussel zullen betalen en hoe hoog de Vlaamse jaarlijkse verkeersbelasting oploopt. De eenmalige belasting op inverkeerstelling wordt buiten beschouwing gelaten.
Meest gelezen
- 1 Installateurs digitale meter botsen op 37.000 gesloten deuren
- 2 Vakbonden schreeuwen moord en brand over 'pensioenroof', maar kloppen hun grieven ook?
- 3 Nieuwe fiscale regularisatieronde ligt op tafel van formatie
- 4 De Tijdcapsule | Onderwijsspecialist Wouter Duyck: 'Halveer de uitkering van wie gezond is en niet wil werken'
- 5 Overheid en notarissen kijken register met bankrekeningen meer dan 250.000 keer in