Coole modemerken slaan massaal de handen ineen met outdoorlabels; interieurs en meubels in chaletstijl zijn populairder dan ooit. ‘Alpine chic’ zit in de (ski)lift.
‘Elle est heureuse en altitude. Tout devient simple, on oublie le faux semblant, les préjugés de classe, les paroles inutiles’, schreef Charlotte Perriand-biograaf Pascale Nivelle in ‘La montagne inspirée’. De Franse ontwerpster en architecte bleek eens te meer trendsetter: we gaan meer dan ooit op zoek naar rust in de bergen. Bergtoerisme is nu al goed voor vijftien à twintig procent van de toerisme-industrie. Ook buiten het wintersportseizoen, want de langere warme zomers lokken er wandelaars, alpinisten en ‘mountainlikers’.
‘Mensen gaan niet meer skiën. Ze gaan naar de bergen’, zegt Thibaud Elzière, de Brusselaar achter Iconic House. ‘Ik zie de bergen heropleven. Net als in de jaren 30 gaan we naar de bergen, puur voor de bestemming. De grootste durvers skiën, anderen komen voor de sfeer. ‘s Winters is het zelfs een zonbestemming, omdat je boven de wolken zit. ‘s Zomers bieden de bergtoppen dan weer welkome verkoeling.’
Iconic House verhuurt nu al zomer én winter Le 1550, een rustiek, maar chic chalet in Courchevel. Tegen volgende zomer gaat Le Sarto in Megève open: een uniek chalet van Henry Jacques Le Même, de architect die in de jaren 30 het skichalet uitvond: een mix van een traditionele bergboerderij met de elegantie van een Parijs appartement.
Ongeëvenaarde gezelligheid
Chaletstijl is niet langer een scheldwoord. In het boek ‘The Alps’ bundelde Phaidon zo’n tachtig boetiek- en familiehotels die de traditionele bergsfeer mixen met hippe elementen. Experimental Chalet in Val d’Isère opent pas op 20 december, maar zou er niet in misstaan. Het ontwerp is van de veelgevraagde Parijse Dorothée Meilichzon, die Savoyaardse en alpijnse elementen remixte in haar unieke kleurrijke stijl.
Ook bij designdealers merken we een trend naar rustiek bergmeubilair. Charlotte Perriands ontwerpen voor haar skistations in Les Arcs zijn al jaren felbegeerd. Maar ook de meubels van Henry Jacques Le Même worden sinds kort weer uitgegeven onder de naam ‘Maison HJLM’. Designhandelaar Boris Devis, onder andere bekend van Goldwood, opende vorige week een pop-up in Antwerpen met – onder meer – robuuste meubels afkomstig uit bergboerderijen. ‘Ik hou van hun sculpturale kwaliteit. Vaak zijn ze uit één stuk hout gesneden en dus pièces uniques. Chic zijn was geen vereiste, de meubels hadden in de eerste plaats een praktisch nut. Voor dit soort volkskunst, of ‘art populaire’ zoals de Fransen zeggen, komt meer waardering. Ik heb zelf ook enkele stukken thuis. Met hun doorleefde, brute look stralen ze een ongeëvenaarde gezelligheid uit’, meent hij.
Toch verkopen die chaletmeubels (nog) niet als schnaps in een après-skitent. Voorlopig slijt hij ze aan ‘early adopters uit de internationale modewereld’. Maar zij zijn traditioneel de smaakmakers van het eerste uur.
Drei Berge
Dé belangrijkste trendsetter van de ‘alpine chic’ is zonder twijfel Ramdane Touhami, een übercreatieve Frans-Marokkaanse ondernemer en alleskunner met een scherpe antenne voor alles wat hip wordt. Vorige zomer opende hij het Zwitserse hotel Drei Berge, een remake van een herberg uit 1907 met negentien kamers. Je waant je er in een Wes Anderson-filmdecor met Zwitsers houtsnijwerk, driehoekige bergvlaggetjes en een typisch berglettertype. Zelfs de koffiekopjes liet hij ontwerpen in traditionele stijl, die toch zeer fris oogt.
‘Ik ben al meer dan 25 jaar een fervente hiker en wilde graag een hotel openen. Vijf jaar lang zocht ik overal in de Alpen naar de beste plek en het mooiste uitzicht. Toen ik in Mürren kwam, een dorpje met 452 inwoners, was ik sprakeloos. Je kijkt er op de drie oudste bergen: Jungfrau, Eiger en Monch. Daarom veranderde ik de naam naar Drei Berge.’
Voor Touhami gaat het hotel over meer dan alleen esthetiek. ‘De Engelse wandelclub Kibbo Kift uit 1920 is een van mijn grote inspiratiebronnen. Die begon als een antifascistische beweging die ‘heil zocht’ in de terugkeer naar de natuur. Nu extreemrechts weer opmars maakt, moeten we terug naar deze ideologie. Zij willen alles vernietigen; wij moeten het beschermen. De natuur kan het antwoord zijn.’
Klimhaak van Cartier
Touhami kennende bleef het uiteraard niet bij dat ene Zwitserse avontuur. Begin dit jaar opende hij in Parijs een eigen hippe outdoorboetiek, A Young Hiker, waar hij meer dan vijftig outdoormerken verkoopt, waaronder zijn eigen outdoor- en bergschoenenmerk Die Drei Berge. Hij bracht ook een eigen magazine uit, ‘Useless Fighters’, over de onbekende kanten van bergtoerisme. En geïnspireerd op zijn persoonlijke verzameling karabijnhaken uit de sixties en seventies, maakte hij zelfs een collectie oorbellen in zilver en goud (vanaf 170 euro per stuk).
Met dat bedrag kom je nergens bij Cartier en Chanel, die zich eveneens lieten inspireren door zulke musketons voor hun recentste haute-joailleriecollecties. Cartier maakte een karabijnhaak met een geïntegreerd uurwerk, gedecoreerd met diamanten, saffieren, robijnen en smaragden. Bij Chanel zijn de klimhaken in witgoud bezet met diamanten.
Studentenhaver
In de modewereld kreeg de hernieuwde bergliefde al een trendnaam: ‘gorpcore’, vernoemd naar de wandelsnack ‘good ol’ raisins and peanuts’, ofte studentenhaver. We zien het als de opvolger van ‘athleisure’, waarbij mensen leggings en runners dragen, ook als ze niet sporten. Je moet er maar eens op letten: tegenwoordig spot je op straat, op kantoor en in koffiebars mensen met bergschoenen, fleecejasjes en trekkersrugzakken, hoewel ze helemaal niet van plan zijn om een stevige wandeltocht te ondernemen.
Die trend is becijferd door The State of Fashion, een jaarlijks rapport van het digitale modeplatform Business of Fashion en McKinsey. ‘Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de mensen meer tijd buiten doorbrengt dan voor de pandemie, en dat zien we terug in de mode. In 2022 was de omzet van de outdoorcategorie 24 procent hoger dan vóór de pandemie. In 2023 bleef die stijging aanhouden, en we verwachten hetzelfde voor 2024. Steeds meer outdoormerken zullen lifestylecollecties lanceren, terwijl modelabels technische elementen zullen integreren, waardoor de grens tussen functionaliteit en stijl verder vervaagt.’
Sinds Gucci in 2021 heeft samengewerkt met The North Face, is de bergkloof tussen luxe en outdoor definitief gesloopt. Intussen zijn de collabs ontelbaar geworden: Fusalp x Chloé, On x Loewe, Hoka x Moncler, Vibram x Balenciaga, Jil Sander x Arc’teryx, Adidas x Moncler, Salomon x Maison Margiela, en K-Way x Comme des Garçons.
Louis Vuitton kon niet achterblijven en fotografeerde dit jaar een campagne met Roger Federer en Rafael Nadal, wandelend in de Dolomieten met klimtouw in hun Louis Vuitton-rugzak. Recenter nog zijn de Moon Boots van Jacquemus, dat zijn limited edition eindejaarscollectie ‘Winter Retreat’ noemde en de campagnebeelden shootte in een houten chalet met berguitzicht.
Onverslijtbare jas
Kevin Borrey De Coninck, van de internationale modeshowroom ThirteenTwelve, verwacht dat de technische tendens binnen de mode de komende jaren nog zal toenemen. ‘Mensen zoeken vooral functionaliteit en comfort. We willen kleren die we 24/7 kunnen aantrekken, ook in ons wisselvallige klimaat. Geen suède mantel die alleen bij droog weer kan, maar een jas die bestand is tegen weer en wind. Nu outdoormerken ook fashion zijn, vinken ze alle vakjes af. Al hangt er aan die technische kleding wel een prijskaartje, want ze vergt jarenlang onderzoek en expertise.’ Dat kan soms heel ver gaan. Het Londense Vollebak beweert ‘kleren te ontwerpen voor de volgende eeuw, niet voor het volgende seizoen.’ Zo gebruikten ze parachutestof en aerogel-isolatie van de Marsrover om een jas van te maken. Ook in hun collectie: een onverslijtbare jas die vijftien keer sterker is dan staal, maar toch zo licht dat hij blijft drijven.
Als opvolger van gorpcore circuleert nu al de term ‘quiet gorpcore’, een kruising van ‘quiet luxury’ en ‘stealth wealth’. Denk aan merken zoals Loro Piana of Brunello Cucinelli die gaan voor techniciteit, maar het kleurrijke van outdoormode – als er iets gebeurt, moet je immers zichtbaar zijn – afzweren.
Of ‘gorpcore’ en ‘alpine chic’ ook de foodwereld zullen veroveren? Bij chefs is er momenteel maar weinig hernieuwde interesse in raclette, rösti of fondue. In Brussel organiseert Julie Moulia wel al hippe racletteavonden. Ze baat, naast verscheidene kaaswinkels, ook racletteshop.be uit, een webwinkel die raclette aan huis levert per fiets.
Deze winter pakt Quick uit met een limited edition Raqlette Burger met Belgische raclettekaas van Val-Dieu. Klinkt niet slecht, al zouden we dat gerecht nu niet meteen als ‘alpine chic’ bestempelen.