Advertentie
mijn geld

Autosalon herrijst uit zijn as met vertrouwd kortingenfestival

In de Heizelpaleizen wordt de laatste hand gelegd aan de stands van het Autosalon. ©Kristof Vadino

Het Autosalon is terug. Met veel instapmodellen voor de particuliere autokoper die zich de voorbije jaren in zijn koffie verslikte bij het zien van de prijzen van nieuwe bolides. En dankzij de crisis in de sector zijn ook de aantrekkelijke salonkortingen terug van weggeweest.

‘De voorverkoop van tickets ligt nu al een kwart hoger dan bij het begin van de vorige editie.’ Febiac-CEO Frank Van Gool zit - noblesse oblige - in de auto als hij de vraag beantwoordt. Vrijdagavond begint het Autosalon met de klassieke avant-première. Vanaf zaterdag is iedereen ruim een week lang welkom. Van Gool rekent erop dat in die tien dagen minstens 300.000 bezoekers naar de vijf Heizelpaleizen vol auto’s afzakken.

Het Autosalon was eigenlijk dood verklaard. De grootste publiekstrekker van het jaar in de paleizen van Brussels Expo werd in 2021 en 2022 geannuleerd als gevolg van corona. In die salonloze jaren bleek dat de dealers en de digitale wereld - door BMW samengevat als ‘phygital’ - het ontbreken van de show in de Heizelpaleizen prima konden opvangen.

Advertentie

Het Autosalon van 2023 was een fiasco: de standen van de automerken stonden vol elektrische auto’s die de particuliere autokopers, het overgrote deel van het Autosalon-publiek, niet kunnen betalen. De bezoekers bleven weg, de exposanten waren ontevreden over het resultaat en de editie van 2024 werd geschrapt, mede door het afhaken van onder meer VW-, Audi- en Skoda-importeur D’Ieteren.

Ik verwacht dat de meeste merken op de een of andere manier een betaalbare instapversie van hun modellen tonen en verkopen.

Frank Van Gool
CEO Febiac

De organiserende autofederatie Febiac heeft voor de editie 2025 alles uit de kast gehaald. ‘Ik verwacht dat de meeste merken op de een of andere manier een betaalbare instapversie van hun modellen tonen en verkopen', zegt Van Gool. 

Hoewel sommige merken hun kortingskaarten nog op de borst houden, is uit de wel al gepubliceerde saloncondities duidelijk dat de meeste automerken met ouderwets stevige acties uit de hoek komen om zo veel mogelijk ondertekende bestelbonnen binnen te halen. Want daar draait het Brusselse Autosalon nog altijd om: de verkoop van nieuwe auto’s. De effectieve ondertekening van de bestelbonnen gebeurt tegenwoordig wel grotendeels bij de dealers, maar de meeste merken hebben heel duidelijke verkoopdoelen vooropgesteld om de miljoeneninvesteringen in het salon te rechtvaardigen.

Advertentie

5.000 euro korting

De kortingsacties zijn zeer divers. In cash lopen ze op tot meer dan 10.000 en zelfs tot ruim 15.000 euro op bepaalde modellen van Skoda. Voor de elektrische modellen spelen tal van merken in op de vervroegde beëindiging van de Vlaamse subsidie van maximaal 5.000 euro bij de aankoop van een volledig elektrische auto. Toyota, MG en Polestar (dat niet op het Salon aanwezig is) compenseren de weggevallen subsidie met een korting van 5.000 euro op hun elektrische modellen. Daarnaast wordt geschermd met aantrekkelijke financieringsmodellen. En ondanks de hogere rentes duikt hier en daar zelfs de 0 procentfinanciering op.

Advertentie
Vrijdag helemaal klaar voor 300.000 bezoekers: het Autosalon.
Vrijdag helemaal klaar voor 300.000 bezoekers: het Autosalon. ©Kristof Vadino

De terugkeer van de kortingen staat in schril contrast met de dure eed van veel automakers ten tijde van de coronacrisis. Door onderdelentekorten waren er te weinig nieuwe auto's, waardoor merken hun wagens ook zonder korting verkocht kregen. De bijbehorende aantrekkelijke winstmarges wenden snel en autobouwers beloofden hun aandeelhouders dat ze die marges niet meer zouden teruggeven.

Ondertussen zit de auto-industrie in het algemeen en de Europese in het bijzonder in een crisis. De verkoop is na corona nauwelijks aangetrokken. De autoverkoop in Europa was vlak en zakte in ons land met meer dan 6 procent. Tegelijk worstelen klassieke autobouwers met de elektrificatie van hun gamma. Terwijl de groei van de verkoop van e-auto's niet zo snel gaat als gehoopt, lukt het nauwelijks om op de wel verkochte elektrische auto's winst te maken.

Miljardenboetes

Tot overmaat van ramp moeten de autobouwers in Europa op straffe van draconische miljardenboetes de verkoop van hun e-auto's fors opdrijven. De Europese Unie heeft voor dit jaar een forse verlaging van de gemiddelde uitstoot per verkochte nieuwe auto opgelegd en voor de meeste autobouwers dreigt dat niet te lukken. Volgens Renault-CEO Luca de Meo dreigt die maatregel alleen al de Europese autobouwers dit jaar zo'n 16 miljard euro boete te kosten.

Om die te ontlopen, is dit jaar een golf van min of meer betaalbare kleine elektrische auto's op komst. Daarnaast knijpen autobouwers de verkoop af van modellen die zuiver op benzine of diesel draaien. Zo heeft Fiat de productie van de ooit razend populaire stadsauto 500 eind vorig jaar stopgezet.

Advertentie

De derde - en op het Autosalon duidelijkst merkbare maatregel - is de verlaging van de verkoopprijzen voor elektrische modellen. Daar zijn dan ook - bij zowat alle merken - de grootste kortingen te vinden.

We proberen de internationalisering door te zetten. Het zou heel leuk zijn als we de plek van het salon van Genève kunnen innemen.

Frank Van Gool
CEO Febiac

Dat commerciële karakter van het Autosalon krijgt echter steeds meer tegengewicht van allerlei randactiviteiten voor de auto-industrie zelf. Voor de verkiezing van de auto van het jaar en een mobiliteitscongres trekken de komende dagen tal van topmanagers uit de hele Europese auto-industrie naar Brussel.

Daarmee vult Brussel steeds meer de leegte die het inmiddels definitief opgedoekte autosalon van Genève liet als jaarlijkse hoogmis voor de Europese auto-industrie. 'We proberen die internationalisering door te zetten. Voor de persdag hebben zich al 500 buitenlandse journalisten aangemeld. Het zou heel leuk zijn als we de plek van Genève kunnen innemen', zegt Van Gool.

Brussels Motor Show, van 10 tot 19 januari in de paleizen van Brussels Expo.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Finland legde de Eagle S, een tanker uit de Russische schaduwvloot, aan de ketting omdat het de bemanning ervan verdenkt bewust onderzeese stroom- en datakabels beschadigd te hebben als onderdeel van Ruslands hybride campagne tegen het Westen.
De haast onbegonnen strijd tegen hybride oorlogsvoering
Van desinformatie op sociale media over DHL-bompakketten en sabotage van cruciale infrastructuur tot moordplots tegen zakenlui. Het Westen is almaar vaker het doelwit van acties in de 'grijze zone' tussen oorlog en vrede. Maar hoe wapen je je tegen 'hybride' aanvallen? 'Ze hebben vandaag een niveau bereikt dat we vijf jaar geleden als onaanvaardbaar aangezien zouden hebben.'