Telenet neemt controle over productiehuis Caviar
Telenet verhoogt zijn belang in Caviar Group van 49 naar 70 procent. Het productiehuis boekte vorig jaar recordcijfers en is onder meer bekend van de humaninterestreeks 'Down the road'.
Telenet nam anderhalf jaar geleden een minderheidsbelang van 40 procent in Caviar. Nu doet het bedrijf daar nog een schepje bij en wordt het meerderheidsaandeelhouder. Hoeveel het voor de extra aandelen op tafel legt, is niet bekendgemaakt.
De overige aandelen blijven in handen van de huidige aandeelhouders Bert Hamelinck (CEO Caviar), Mathias Coppens (verantwoordelijk voor de tv-afdeling Roses Are Blue) en Michael Sagol (Chief Talent Officer en verantwoordelijk voor branded content internationaal). Het management van Caviar blijft aan boord en krijgt de garantie een onafhankelijke koers te kunnen blijven varen.
Internationale formats
Caviar scoorde de voorbije twee jaar onder meer met de serie 'F*** you very, very much' en het tv-programma 'Restaurant Misverstand'. Formats zoals 'Code van Coppens' en 'Down the road' werden verkocht aan zenders in Nederland, Polen, Denemarken en het Midden-Oosten. Eerdere programma’s waren inspiratie voor remakes zoals 'Bad Sisters' (gebaseerd op 'Clan'), dat op Apple TV+ te zien is.
De films van Caviar vielen in de prijzen met twee Oscars voor Sound of Metal in 2021 en de Caméra d'Or voor War Pony op het filmfestival van Cannes in mei. Volgende maand komt met 'Rebel' de nieuwe film van Adil El Arbi en Billal Fallah in de zalen.
Super Bowl
Ook de reclamepoot draait goed, met campagnes voor merken als Amazon, Samsung en Coca-Cola en vier door Caviar geproduceerde reclamespots tijdens de recentste Super Bowl, de in de VS druk bekeken finale van het American footballseizoen.
Dat alles lag aan de basis van recordresultaten. In 2021 boekte Caviar een omzet van 126,4 miljoen euro. De ebitda bedroeg 8,8 miljoen euro.
We geloven absoluut in de verdere groei van Caviar. Caviar heeft een trackrecord in het creëren van content die ook internationaal goed scoort.
De verhoging van de participatie in Caviar is een verdere stap in de ondersteuning van het Vlaamse medialandschap. Telenet is ook al aandeelhouder bij Woestijnvis en SBS. De algemene doelstelling is erover te waken dat de lokale televisiesector voldoende zuurstof heeft voor straffe lokale producties. Hoe sterker het lokale alternatief, hoe minder mensen de kabel doorknippen en weglopen naar de internationale streamingreuzen.
John Porter, de CEO van Telenet: ‘We geloven absoluut in de verdere groei van Caviar. Caviar heeft een trackrecord in het creëren van content die ook internationaal goed scoort. We zijn onder de indruk van zijn resultaten in de afgelopen 18 maanden en de projecten die het in de pijplijn heeft zitten.’
Meest gelezen
- 1 Tienduizenden zieken zitten onterecht thuis
- 2 Trumps vete met Zelensky scheurt westerse alliantie uiteen
- 3 De must-reads van het weekend
- 4 Gesprek Trump en Zelensky ontaardt in scheldpartij: 'Jij flirt met derde wereldoorlog'
- 5 De middenstand regeert het land niét, zegt econoom Johan Lambrecht: 'Managers zijn geen ondernemers, maar ze kapen wel het debat'