CFE haalt contract binnen in Nederland
De afdeling maritieme infrastructuur gaat in Zuid-Holland mee de verkeerswisselaar Leiden West bouwen.
Op zich mag het verrassend ogen: DEME, de baggerpoot van de beursgenoteerde aannemer CFE , gaat mee bouwen aan een belangrijk project op land, de zogenaamde RijnlandRoute in Zuid-Holland: de heraanleg van de verkeerswisselaar Leiden West en de bouw van de verbindingsweg N434, inclusief een boortunnel van 2,2 kilometer.
Het contract is echter een logisch uitvloeisel van de beslissing begin 2016 om de civiele bouwpoot van CFE onder te brengen bij DEME om deze laatste van een baggeraar om te turnen tot een 'maritieme aannemer'. 'De techniek van boortunnels, waarin wij ons specialiseren naast maritieme civiele werken, sluit nauw aan bij baggertechnologie', stipt DIMCO-topman Martin Ockier aan.
In het consortium zitten naast DIMCO, ook het Franse Vinci en twee dochterbedrijven van infrastructuurgroep TBI, Mobilis en Croonwolter&dros. Elk heeft 25 procent in het project dat 492 miljoen euro waard is. Het contract omvat naast de werken die naar schatting zes jaar zullen duren ook vijftien jaar lang onderhoud.
Voor DEME gaat het om een tweede belangrijk contract in een week: vorige week haalde de baggeraar contracten ter waarde van 100 miljoen binnen voor bagger- en landwinning in India en de Malediven.
Meest gelezen
- 1 Tienduizenden zieken zitten onterecht thuis
- 2 Trumps vete met Zelensky scheurt westerse alliantie uiteen
- 3 De must-reads van het weekend
- 4 Gesprek Trump en Zelensky ontaardt in scheldpartij: 'Jij flirt met derde wereldoorlog'
- 5 De middenstand regeert het land niét, zegt econoom Johan Lambrecht: 'Managers zijn geen ondernemers, maar ze kapen wel het debat'