Alles wat u moet weten over 'Twitter-killer' Threads
Na maanden speculatie en in spanning uitkijken heeft de techreus Meta donderdag zijn Twitter-rivaal Threads gelanceerd. CEO Mark Zuckerberg mikt op 1 miljard gebruikers. Waarmee moeten die gelokt worden?
Daar is hij dan. In de nacht van woensdag op donderdag lanceerde Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) in de VS en het Verenigd Koninkrijk zijn nieuwe app Threads, een sociaal netwerk waarmee CEO Mark Zuckerberg het Twitter van medemiljardair Elon Musk uit de markt wil spelen.
Meta begon in januari te sleutelen aan Threads, omdat het een kans rook. Sinds Musk vorig jaar Twitter voor 40 miljard dollar kocht, grossiert de microbloggingsite in chaos. Met schijnbaar impulsieve beslissingen, experimenten die in de soep draaiden en een verslapte aandacht voor contentmoderatie streek Musk zowel veel gebruikers als adverteerders tegen de haren. Deze week nog was er ophef over een plotse limiet op het aantal tweets die gebruikers te zien kregen - nog zo'n experiment om meer munt te slaan uit Twitter dat verkeerd uitpakte. Een externe CEO moest rust in de tent brengen, maar Musk zou Musk niet zijn als hij het de ervaren rot Linda Yaccarino niet aartsmoeilijk zou maken.
Twitter had een kans, maar heeft ze niet gegrepen. Hopelijk doen wij dat wel.
Platformen als Mastodon of Bluesky profileerden zich eerder al als alternatieven voor het ontsporende Twitter, maar die konden om diverse redenen nauwelijks een vuist maken. De vraag is of Meta dat met Threads wel kan. Het verschil met de vorige alternatieven is dat Meta bijzonder diepe zakken heeft, dat het bedrijf door Threads aan de foto- en videoapp Instagram te koppelen meer dan 2 miljard maandelijkse gebruikers kan prikkelen, en dat het een lange geschiedenis heeft van rivalen succesvol kopiëren. Vraag dat laatste maar aan Snapchat (Instagram Stories) of TikTok (Reels).
De ambities van Meta zijn gigantisch. Zuckerberg liet via Threads weten dat er ruimte is voor een publieke conversatieapp met meer dan 1 miljard gebruikers. 'Twitter had die kans, maar heeft ze niet gegrepen. Hopelijk doen wij dat wel.'
Maar hoe wil Meta dat concreet bereiken? En waarom kunnen u en ik er nog geen gebruik van maken? En gaan Musk en Zuckerberg straks op elkaars gezicht slaan? We zetten alles even op een rij.
Hoe werkt Threads?
Threads is een app waarop mensen korte berichten - tekst, foto of video - kunnen posten en zo 'in real time' met elkaar in gesprek kunnen gaan. De tekstberichten kunnen maximaal 500 tekens lang zijn, video's maximaal 5 minuten.
Je volgt er mensen van wie je de content wil zien en kan op hun berichten antwoorden. Die berichten zie je in een doorscrollbaar overzicht, waar het algoritme van Threads ook 'relevante' content tussen plaatst. Berichten kan je ook herposten, eventueel met je eigen begeleidende commentaar bij.
Klinkt allemaal erg Twitter? Dat is expliciet de bedoeling. Meta zet de nieuwe app in de markt als een 'beschaafd Twitter'.
Verschilt het van Twitter?
Ja, al zijn die beperkt. Je kan voorlopig geen persoonlijke privéberichten sturen, iets wat op Twitter wel kan.
Op Twitter krijg je de mogelijkheid om tegen betaling extra functionaliteiten te ontgrendelen, zoals de verificatie van je account of het herwerken van je tweets. Dat kan op Threads niet.
Instagram-CEO Adam Mosseri geeft wel aan dat als de gebruikers er om vragen, extra mogelijkheden kunnen worden geïntroduceerd.
Hoe haalt Threads 1 miljard gebruikers?
De app is nauw verbonden met Instagram, een van de andere populaire apps van Meta. Wie Threads wil gebruiken, moet dat via zijn Instagram-account doen. Meta hoopt via het platform met meer dan 2 miljard gebruikers een brug te bouwen naar Threads. Het bedrijf maakt het ook erg gemakkelijk om Threads op Instagram te delen - als een soort tekstfunctie - en omgekeerd.
Threads wil een vliegende start nemen door een beroep te doen op de gebruikersbasis van Instagram.
Threads is wel een afzonderlijke app, maar in de branding wordt het lot nauw verbonden aan Instagram, door een 'by Instagram' toe te voegen aan de naam.
Terwijl Zuckerberg van een potentieel van 1 miljard gebruikers spreekt, is Mosseri wat genuanceerder. 'Het zou leuk zijn als het héél groot wordt', zegt hij aan The Verge. Maar ik hoop vooral dat het cultureel relevant wordt.'
Er is alvast de nodige nieuwsgierigheid. Via Threads liet Zuckerberg weten dat zich in zeven uur tijd al 10 miljoen gebruikers hebben aangemeld.
Hoe kan ik Threads proberen?
Nog niet, als u in België woont. De app is voorlopig alleen gelanceerd in de VS, het Verenigd Koninkrijk en een 100-tal andere landen wereldwijd, maar niet in de Europese Unie. Daarmee laat Meta een van zijn grootste markten voorlopig links liggen.
Waarom? Dat heeft alles te maken met de Digital Markets Act (DMA) waarover de EU vorig jaar een akkoord bereikte. Die wil een einde maken aan de wildewestenpraktijken van de grote techbedrijven door bepaalde verplichtingen op te leggen en zaken als machtsmisbruik gemakkelijker strafbaar te maken.
Meta wacht op de implementatie van de digitalemarktenwet om Threads in de EU te lanceren.
Die digitalemarktenwet wordt pas in de komende maanden van kracht. Meta geeft aan dat het wil wachten op de uitrol en de concretisering ervan alvorens Threads in de 27 EU-landen te lanceren. Daarbij speelt wellicht een rol dat de DMA wil regelen hoe digitale diensten omgaan met persoonlijke data en de uitwisseling van data tussen verschillende platformen wil beperken. Omdat Threads zo intiem verbonden is met Instagram, is dat voor het bedrijf van groot belang.
Voor wie echt te nieuwsgierig is naar Threads, duiken hier en daar al wel achterpoortjes op om de app toch al te installeren.
Willen Musk en Zuckerberg echt met elkaar vechten?
De relatie tussen Musk en Zuckerberg was de voorbije jaren niet meteen hartelijk te noemen en dreigt met deze zakelijke rivaliteit nog verder te verzuren. Sinds zes jaar geleden een belangrijke satelliet van Facebook verloren ging bij een mislukte lancering van Musks ruimtevaartbedrijf SpaceX, delen de twee voor en achter de schermen regelmatig prikken aan elkaar uit.
Die rivaliteit schakelde de voorbije weken, in de aanloop naar de lancering van Threads, een versnelling hoger. Tot op het punt dat Musk in een tweet liet weten dat hij 'bereid was tot een cage match (een gevecht in een kooi, red.) als Zuckerberg dat ook was'. De Meta-CEO, die zich de voorbije tijd bekwaamde in de gevechtssport jiujitsu, liet op zijn beurt weten dat Musk maar 'een locatie moest sturen'. Musk grapte daarop dan weer dat hij een expert is in de gevechtsmove 'de walrus', waarbij hij op zijn tegenstander gaat liggen 'en niets doet'.
Of de twee miljardairs het fysiek zullen uitvechten, is nog altijd niet duidelijk. Dat Musk zich, in navolging van Zuckerberg, op intensieve gevechtssporttrainingen heeft gestort, wakkert de speculatie in ieder geval aan.
In afwachting kunnen hun bedrijven vanaf vandaag aan hun bittere strijd beginnen.
Meta liet donderdag nog weten dat het Threads binnenkort compatibel wil maken met ActivityPub, een open protocol voor sociale media dat uitgaat van het World Wide Web Consortium. Dat wil concreet zeggen dat je heel gemakkelijk content kan transfereren naar andere sociale media die met datzelfde protocol werken. Dat moet het makkelijker maken voor gebruikers om simultaan op verschillende sociale media te posten, zonder telkens weer van nul te moeten beginnen.
'Threads is Meta's eerste app die van deze mogelijkheden wil gebruikmaken', klinkt het. 'We hopen dat we mensen kunnen helpen om eender waar hun community te vinden, door Threads deel te laten uitmaken van een groeiend netwerk aan interoperabele diensten.'
Meest gelezen
- 1 Belgen zijn rijker dan gezinnen elders in Europa, maar vermogen is vrij ongelijk verdeeld
- 2 'Rusland viel Oekraïne aan met intercontinentale ballistische raket'
- 3 Gentse techspeler Lighthouse haalt 350 miljoen euro op en wordt miljardenbedrijf
- 4 Vlamingen met buitenlands vastgoed verliezen voordeel bij aankoop gezinswoning
- 5 Golf aan betaalbare e-auto’s op komst, met dank aan strenge uitstootregels