Nieuwe Twitter-CEO wil gebruuskeerde adverteerders teruglokken
De nieuwe Twitter-topvrouw Linda Yaccarino zet een omvangrijk pakket maatregelen in de steigers om van de sociale netwerksite weer een gegeerd reclamemedium te maken. Veel adverteerders keerden Twitter de rug toe na de overname door Elon Musk.
Pas begin augustus zal de kersverse Twitter-CEO Linda Yaccarino haar plannen met de sociale netwerksite uit de doeken doen, maar via de Britse zakenkrant Financial Times lekken nu al details uit. Yaccarino, die door Elon Musk weggeplukt werd bij de Amerikaanse mediagigant NBC Universal, zet een groot adverteerdersoffensief op het getouw.
Ze plant ontmoetingen met mediapartners, uitgevers en talentbureaus in een verwoede poging om beroemdheden, politici en andere influencers opnieuw te verleiden. Haar hoop is dat Twitter dankzij die grote namen meer advertenties kan verkopen en meer sponsor- en merkdeals in de wacht kan slepen. Tijdens een interne vergadering drukte de CEO het salesteam van Twitter op het hart dat het bedrijf hard moet werken om het vertrouwen van de adverteerders terug te winnen.
Sinds Musk Twitter eind oktober voor 44 miljard dollar overnam, volgden de interne en externe wijzigingen elkaar in sneltempo op. Hij snoeide drastisch in de kosten door de meerderheid van het personeel te ontslaan, te bezuinigen op de moderatie en enkele diensten betalend te maken. Door zijn bruuske manier van werken schokte Musk het vertrouwen van politici, aandeelhouders en bovenal adverteerders.
Na de overname daalden de reclame-inkomsten fors. Met enkele miljarden op jaarbasis, zei Musk. Uit data van het marktonderzoeksbureau Sensor Tower blijkt dat 60 van de 100 Amerikaanse topadverteerders tussen november 2022 en mei 2023 hun reclame op Twitter minstens een maand onderbroken hebben. Daarvan hebben 17 hun campagnes hervat.
Dat aantal moet verder naar omhoog, vindt Yaccarino, die een reeks veranderingen gaat doorvoeren. Ze wil een videoadvertentiedienst introduceren, waarbij spotjes over het volledige scherm getoond worden aan gebruikers als die door een nieuwe videofeed scrollen. Het format maakt deel uit van een bredere push op video. Eerder dit jaar lanceerde Twitter de mogelijkheid om langere video's te delen, nu komt er een soort TikTok-achtige feed bij.
Het sociale medium zal ook investeren in een uitbreiding van het advertentie- en salesteam. Dat is een eis die Yaccarino gesteld heeft bij haar aanwerving door Musk. Sinds zijn overname heeft de Tesla-oprichter het aantal werknemers teruggedrongen van 8.000 naar 1.500 om kosten te besparen. Bij zijn aantreden ontsloeg hij meteen 3.700 mensen. Binnenkort zouden bepaalde teams opnieuw versterkt worden.
Tot slot onderzoekt Twitter of het op lange termijn AI kan inschakelen om snel reclamecampagnes te genereren, te testen en te verbeteren. Ook Google en Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, voeren daarrond experimenten.
Meest gelezen
- 1 Yves Leterme: ‘Willen Bouchez en De Wever echt een prijs betalen voor deze regering?’
- 2 Renault-CEO Luca de Meo: ‘Een auto maken wordt nog bijna de helft duurder tegen 2030’
- 3 Het jaar van extreemrechts: 'Ik effen het pad voor het Vlaams Belang, en daar ben ik trots op'
- 4 De must-reads van het weekend
- 5 Plots vliegen overlevingspakketten de deur uit in Vlaanderen