Met zijn operadebuut ‘Barzakh’ wil theatermaker Thomas Bellinck het stereotiepe beeld van ons gevangeniswezen bijschaven. Hij riep de hulp in van mensen die in detentie zitten. ‘Voor ik er binnenging, dacht ik dat MDMA een rapper was.'
Met 'Iphigénie en Tauride' rondde de Duitse componist Christoph Willibald Gluck aan het einde van de 18de eeuw zijn hervormingen van de opera af. In een nieuwe productie voor Opera Ballet Vlaanderen vindt de Spaanse regisseur Rafael R. Villalobos de juiste toon tussen heden en verleden.
In 'Aan de start van de brug' buigt Werktoneel zich in samenwerking met NTGent over onze existentiële doodsangst. Met droge humor en originele wendingen komt het langzaam tot een tragische ontknoping.
Rasacteurs Florian Myjer en Abke Haring puren een prachtige voorstelling uit de Engelse romanklassieker ‘Brideshead Revisited’. Over sensualiteit en seksualiteit, en de verwoestende gevolgen van homofobie en schaamte.
Met 'Werken en dagen' reflecteert het toneelgezelschap FC Bergman over de teloorgang van het boerenleven en de nood aan verbinding. De woordeloze voorstelling grossiert in knappe theatrale beelden die ook vaak pijn doen.
In De Singel gaat zaterdag 'Inner Life' van componist Wim Henderickx in première, twee jaar na diens overlijden. Diederik Glorieux, jarenlang zijn assistent, maakte de compositie af, die veel meer is dan een puur muzikaal project.
Met 'Siegfried' is bij De Munt de derde episode van Richard Wagners 'Der Ring des Nibelungen' in première gegaan. De voorstelling schittert vooral in de muzikale uitvoering.
Giacomo Puccini schreef met 'Madama Butterfly' een van de allergrootste operaklassiekers. In een nieuwe productie brengt Opera Ballet Vlaanderen een gewaagde alternatieve lezing van het verhaal.
Loucka Fiagan is een Belgisch-Togolese dichter, muzikant, danser en theatermaker. Donderdagavond staat hij op het podium van De Singel om de stem van de jeugd te vertolken. 'De cultuursector moet het voortouw nemen om nieuwe, meer ingetogen vormen van leiderschap naar waarde te schatten.'
Van de vijftigste verjaardagstournee van Senegals oudste feestorkest tot een nieuwe bewerking van de Franse 17de-eeuwse tragikomedie ‘Bérénice’ van Jean Racine: dit zijn de aanraders van de cultuurredactie van De Tijd.
Het Internationaal Theater Amsterdam verbreekt onmiddellijk de samenwerking met de Belgische regisseur Ivo van Hove. Dat gebeurt na onderzoeken die grensoverschrijdend gedrag vaststelden.
Theater aan Zee, dat komende week start, stelde met circusartiest Danny Ronaldo en schrijvend kunstenaar Zindzi Tillot Owusu twee ‘golfbrekers’ aan om te bewijzen dat generaties kunnen schuren, maar niet hoeven te clashen. Allebei geloven ze in zachte werkprocessen. 'We willen niet dat er nog geroepen wordt tegen ons.'
Met zijn solodebuut ‘Lovesongs’ maakt singer-songwriter James de Graef alias Loverman duidelijk dat een lange relatie beëindigen, hoe pijnlijk ook, heilzaam kan zijn. De excentrieke bariton brak door als opener voor Tamino en is een van de gezichten van deze festivalzomer.
Giacomo Puccini componeerde met 'Turandot' een opera in de overtreffende trap: luid en groots. In De Munt doet regisseur Christoph Coppens daar nog een schepje bovenop. Het spektakel wint het van de empathie.
De Bisschoppenhoflaan in Deurne is met haar afval-, verkeers- en drugsproblemen geen populaire Antwerpse woonwijk. Maar theatermakers van Martha!tentatief nuanceren die reputatie. Samen met honderd bewoners geven ze de baan een menselijker gezicht. 'Overal vind je betovering.'
Met ‘Come Closer’ knippen het Middelheimmuseum en De Singel de scheidingslijn tussen beeldende en podiumkunst door. Via interactieve sculpturen en performances nodigen 25 kunstenaars uit om de dynamiek tussen maker, kunstwerk en toeschouwer te herzien.
De Tsjechische componist Leos Janacek schreef met 'Jenufa' een bittere, maar o zo aangrijpende opera over een babymoord. Opera Ballet Vlaanderen herneemt na 20 jaar de succesproductie van regisseur Robert Carsen.
Na een eerste editie in december vindt zaterdag opnieuw het literatuurfestival Vers Vuur plaats in Hoboken. Een van de dertig aanwezige makers is Lotte Lola Vermeer (31). Hier maakt de schrijver, theatermaker en scenarist haar persoonlijke balans op.
In de laatste dansvoorstelling van het seizoen bij Opera Ballet Vlaanderen geeft Anne Teresa De Keersmaeker haar iconische choreografie ‘Fase’ uit 1982 voor het eerst uit handen aan externe dansers. ‘Het is belangrijk om repertoire door te geven.’