Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Esports vormen proeftuin voor razendsnel internet

©Shutterstock

De gamingindustrie vormt een enorm laboratorium om innovatieve experimenten mee op te zetten op weg naar een ultrasnel en -betrouwbaar glasvezel-gigabitnetwerk. Dat zegt Stefaan Haerick, Director Commercial Partnerships & Sponsoring bij Proximus.

Toen het team van Stefaan Haerick in 2017 op zoek was naar interessante commerciële opportuniteiten, viel hun oog op esports. De wereld van competitief gamen stond vijf jaar geleden, zeker in onze contreien, nog in haar kinderschoenen. In Keulen was er een groot Counter-Strike toernooi, maar voor de rest was het aanbod in Europa nog vrij mager. Al snel zag men er bij Proximus het potentieel van in. 'De gamingindustrie is groter dan de film- en muzieksector samen. Esports zijn een deeltje van die gamingindustrie, maar een klein deel van een gigantische omzet vormt nog steeds een interessante markt.'

.

Daar waar je bij andere sporten lokaal begint en daarna doorgroeit naar de wereldtop is dat bij esports anders. ‘Bij competitief gamen start alles internationaal, maar het zakt nog te weinig af naar het lokale niveau. Wij wilden in dat gat springen door het model om te keren. Er zijn in België 4 miljoen gamers. In 2017 had esports hier een fanbase van 500.000 mensen, vijf jaar later zitten we aan 1 miljoen fans.'

Bandbreedte, stabiliteit, latency

Proximus lanceerde de voorbije jaren verschillende initiatieven om de lokale esports community te ondersteunen. 'In eerste instantie hebben we een competitie opgestart rond een aantal populaire games als Counter-Strike: Go, League of Legends en FIFA. Als je de som van die drie neemt, bereik je de meeste fans. Ten tweede willen we content beschikbaar maken voor iedereen. Op onze eigen kanalen en settopbox, bijvoorbeeld, maar voor het eerst zetten we ook Twitch in om content over esports vanaf dag één te verspreiden. Dat is anders dan bij traditionele content zoals films, waar je een paar maanden moet wachten nadat de film voor het eerst in de cinema te zien is. Tot slot steunen we ook lokale evenementen. Zo zijn er verschillende esports bars en toernooien die wij met fiber van connectiviteit voorzien’, zegt Haerick.

‘Tegen 2028 willen we 70% van de Belgische woningen van fiber kunnen voorzien’

Stefaan Haerick
Director Commercial Partnerships & Sponsoring bij Proximus

Vooral dat laatste is interessant voor Proximus, dat esports zo kan inzetten als proeftuin voor razendsnel internet. ‘Gamers hechten belang aan een hoge bandbreedte, stabiel internet en een lage latency*. Als je in FIFA op doel wil trappen terwijl je tegenspeler de bal eigenlijk al heeft afgepakt omdat je internet hapert, dan verlies je.’

Advertentie

Die vraag sluit naadloos aan bij de ambities van Proximus, dat in België een gigabitnetwerk uitbouwt. In tegenstelling tot het klassieke netwerk via koperdraden loopt het internet van de toekomst via glasvezel: heel dun, sterk glas waar je met behulp van licht data doorstuurt. ‘Alles wat esporters op vlak van bandbreedte, stabiliteit en latency willen, kunnen we met ons nieuwe netwerk aanbieden’, zegt Haerick. ‘We zijn zeer ambitieus en investeren meer dan 5 miljard in de uitrol van fiber. Tegen 2028 willen we 70% van de Belgische woningen van fiber kunnen voorzien.’

*Een vertraging in de bewegingen of acties van je personage in-game vergeleken met je input op je toetsenbord, muis of controller

Samen groeien

Doordat de provider zo betrokken is bij het competitief gamen kan het snel experimenten opzetten. Zo liet het onlangs twee teams via een 5G-verbinding tegen elkaar gamen en legde het in 2019 op een toernooi een netwerk van meer dan drie kilometer glasvezelkabels. Haerick: ‘Gaming is een van de meest veeleisende toepassingen op vlak van connectiviteit. Het netwerk staat open voor alle vormen van toepassingen die erop draaien, dus de kennis die we in deze sector opdoen kunnen we ook in andere sectoren gebruiken. We willen verhalen kunnen brengen uit de wereld van de esports, en gamers steunen in hun passie. Zo groeit niet alleen de markt, maar groeien wij ook mee met de esports.’

Advertentie
Lees verder
6 van 45