Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

IT ontlasten én de werknemerservaring verbeteren? Dat kan

Sander Geerkens, WPaaS Product Manager bij Proximus NXT

De werkplek evolueert in een razend tempo, met een sterke focus op welzijn van de werknemers, AI-gedreven innovaties en een groeiende aandacht voor de digitale werknemerservaring (DEX). Hoe kunt u, zonder uw IT-afdeling te overbelasten, uw werkplek slim innoveren om het verschil te maken en concurrentieel te blijven?

In een competitieve arbeidsmarkt is het niet makkelijk om talent aan te trekken en te behouden. Werknemers hechten vandaag veel waarde aan een goede balans tussen werk en privé, en verwachten flexibele werkmogelijkheden. Daarom is het voor werkgevers cruciaal om een omgeving te creëren die zo’n flexibiliteit mogelijk maakt. Digitale tools zijn essentieel voor de werkplek. Ze bevorderen niet alleen de productiviteit, maar maken samenwerking en communicatie op afstand eenvoudiger.

4 tips voor uw digitale werkplek: 4S

Met een robuuste strategie, gebaseerd op vier pijlers, zijn sterke verbeteringen mogelijk.

  1. Simple: Geef uw medewerkers intuïtieve digitale tools die samenwerking en klantinteractie versterken. De werkplek moet ook eenvoudig te beheren zijn voor de IT-afdeling.
  2. Smart: Automatiseer repetitieve taken en gebruik AI- en connected-tools om werkprocessen te vereenvoudigen.
  3. Secure: Bescherm connectiviteit, data en applicaties met een Zero Trust-strategie. Dit garandeert veilige toegang, altijd en overal.
  4. Sustainable: Creëer een duurzame werkplek die de ecologische voetafdruk beperkt en de levensduur van oplossingen verlengt.
Advertentie
Advertentie

Druk op IT-medewerkers

‘Voor veel bedrijven is het een uitdaging om dit alles technisch in goede banen te leiden’, zegt Sander Geerkens, WPaaS Product Manager bij Proximus NXT. ‘De nieuwe manier van werken lukt alleen als digitale tools ook betrouwbaar zijn en vlot functioneren, of medewerkers nu op kantoor, thuis of onderweg aan het werk zijn. Alles moet naadloos en veilig werken. Dit zet druk op de IT-infrastructuur en IT-teams van bedrijven.’

Het tekort aan gekwalificeerde IT-professionals wordt de komende jaren nog uitdagender. Bovendien vergen snelle technologische ontwikkelingen - van cloudcomputing en artificiële intelligentie tot augmented reality - een gespecialiseerde kennis die niet altijd intern beschikbaar is. De constante behoefte aan updates en beveiliging zorgt ervoor dat IT-teams overbelast raken

Te weinig bedrijven beseffen dat er dankzij een sterke strategie rond de digitale werknemerservaring nog veel verbeteringen kunnen worden geboekt.

Sander Geerkens
WPaaS Product Manager bij Proximus NXT

Werkplek servicemodel

Workplace as a Service (WPaaS) is het antwoord op de vraag hoe u een eenvoudige, intelligente, veilige en duurzame werkplek kunt bouwen. ‘Het is een servicemodel waarbij alle aspecten van de digitale werkplek – zoals hardware, software, beveiliging en ondersteuning – volledig worden beheerd en up-to-date gehouden, met als doel de werknemerservaring continu te verbeteren’, vertelt Sander Geerkens. ‘WPaaS ontzorgt bedrijven op het gebied van hun digitale werkplek. Het aanbod varieert van het leveren van apparaten en software tot het zorgen voor regelmatige updates, beveiligingsmaatregelen en technische ondersteuning. Op die manier kunnen IT-teams zich concentreren op hun kernactiviteiten, terwijl ze toch verzekerd zijn van een up-to-date, veilige en efficiënte digitale werkomgeving voor alle medewerkers.’

Innoveren om competitief te blijven

De groeiende vraag naar WPaaS is logisch: het model helpt bedrijven om eenvoudig en snel op- en af te schalen. Het toevoegen van nieuwe medewerkers of het integreren van extra functionaliteiten verloopt snel en zonder gedoe. Het WPaaS-dienstmodel ontlast IT-teams, zodat zij zich op hun kerntaken kunnen concentreren. Daarnaast draagt WPaaS ook bij aan een optimale Digital Employee Experience (DEX) door innovaties en AI in de werkomgeving te integreren. Dit kan door samenwerkingstools te verbeteren bijvoorbeeld dankzij technologie die achtergrondgeluiden tijdens videogesprekken reduceert, of dankzij het inzetten van virtuele assistenten voor het maken van transcripties en samenvattingen van vergaderingen. Verder kan dit ook door de fysieke werkomgeving te optimaliseren, bijvoorbeeld via connected tools die automatisch de verlichting en kamertemperatuur aanpassen, of slimme applicaties waarmee medewerkers eenvoudig een beschikbare vergaderzaal kunnen vinden en reserveren (smart buildings).

Diensten op maat

Elk werkplek is uniek en daarom biedt Proximus NXT bedrijven maatwerk in digitale werkplekdiensten. ‘Op basis van de specifieke behoeften werken we een WPaaS-oplossing uit om een op maat gemaakte, efficiënte en productieve digitale werkplek te ontwikkelen. Voor elk bedrijf leveren we een flexibele oplossing die perfect aansluit hun unieke behoeften.’

Advertentie

Ook benieuwd wat Workplace as a Service voor uw onderneming kan betekenen?

Advertentie
Lees verder
Een initiatief van
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.