Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Proximus NXT: ‘Wacht niet langer om AI te omarmen'

Yashfeen Saiyid, Data & AI Practice Lead bij Proximus NXT

Proximus NXT heeft samen met Agoria, de sectorfederatie van de technologische industrie, onderzocht hoe AI de organisatie kan ondersteunen. Samen hebben ze twee nieuwe tools ontwikkeld om de digitale transformatie van Agoria te versterken.

Wie tegenwoordig de boardroom van om het even welk Belgisch bedrijf binnenwandelt, kan er gif op innemen dat er vroeg of laat over AI wordt gepraat. Men wil er ook in investeren, maar doordat de businesswaarde niet meteen meetbaar is, is het essentieel om te focussen op projecten die aansluiten bij de bedrijfsdoelen’, zegt Yashfeen Saiyid, Data & AI Practice Lead bij Proximus NXT.

Door de groeiende implementatie van artificiële intelligentie komt het datavraagstuk bij veel ondernemingen in een stroomversnelling. De enorme hoeveelheid data die elke seconde wordt gegenereerd is immer slechts ruw materiaal. Pas in een combinatie met AI kunnen bedrijven snel tot actiegerichte inzichten komen en datagestuurde beslissingen nemen’, zegt Yashfeen. ‘Het is dan ook belangrijk dat we bedrijven doelgericht kunnen helpen ontdekken waar de businesswaarde voor hen ligt.’

Advertentie
©Olivier Pirard

Bij Agoria hebben we twee jaar geleden in het kader van onze digitale transformatie een roadmap uitgetekend waarin data en AI een belangrijke rol spelen.

Bart Van Nynatten
CIO bij de sectorfederaties Agoria en Sirris

Dat inzicht deelt ook Bart Van Nynatten, CIO bij de sectorfederaties Agoria en Sirris. ‘Ik merk dat AI in de bedrijfscontext veel hoger op de agenda komt te staan. Ook bij Agoria hebben we twee jaar geleden in het kader van onze digitale transformatie een roadmap uitgetekend waarin data en AI een belangrijke rol spelen.

Gezien onze historiek beschikken we over een hele berg data die we nog niet 100 procent exploiteren. Denk bijvoorbeeld aan gegevens over leden, of de resultaten van marktstudies. Door beter te meten wat er speelt op de markt en bij onze leden, kunnen we een datagedreven organisatie worden, en zo evolueren naar een proactief servicemodel.’

Advertentie

In combinatie met AI kunnen bedrijven op basis van hun enorme hoeveelheden ruwe data snel tot actiegerichte inzichten komen en datagestuurde beslissingen nemen.

Yashfeen Saiyid
Data & AI Practice Lead bij Proximus NXT
Advertentie

Laaghangend fruit

Om die transformatie doordacht aan te pakken, klopte Agoria aan bij haar partner Proximus NXT. ‘We werken al sinds 2019 samen, om onze cloudomgeving te beheren, en konden de hulp van Yashfeen en zijn collega's gebruiken om onze digitale strategie verder uit te werken. Zo vermeden we allerlei valkuilen’, zegt Van Nynatten.

Saiyid legt verder uit: ‘Zo’n traject begint doorgaans high-level, iedereen wordt ondergedompeld in wat AI is en wat je ermee kan doen. Daarna worden concrete use cases gezocht en prioriteiten toegekend. Zo kregen we tijdens de hackathon, die we samen met Microsoft hebben gedaan, zicht op de belangrijkste databronnen en low-hanging fruit bij Agoria.

Twee nieuwe innovatieve tools: ADA en Neo

De transformatie leidde tot de ontwikkeling van twee nieuwe tools: Neo en de Agoria Digital Assistant (ADA). ‘Neo is een interne toepassing waarmee medewerkers documenten kunnen samenvatten en vertalen, alsook bepaalde templates genereren’, aldus Van Nynatten. ‘ADA helpt onze leden om sneller informatie te vinden op de website.’

Een doordachte planning is volgens Proximus NXT essentieel bij de implementatie. ‘Het is belangrijk om eerst goed na te denken over de concrete functies van zulke tools,’ zegt Saiyid. ‘Je moet gefaseerd te werk gaan en zorgen voor veiligheid en een robuuste infrastructuur.

Focus op changemanagement

Ook het changemanagement speelt een belangrijke rol, benadrukken de twee. ‘We hebben binnen Agoria een aantal “champions” aangesteld, die de drempel voor hun collega’s verlagen. Bewustzijn creëren is belangrijk, maar je moet de verwachtingen wel temperen. Want ChatGPT nam wel veel drempelvrees voor AI weg bij medewerkers, maar in een business context is AI vanzelfsprekend compexer’, zegt Van Nynatten. ‘Maar onze mensen voelen zich nu klaar om volop met AI aan de slag te gaan, en dat is een grote stap vooruit.’

5 tips voor eerste stappen in AI

Enkele basistips van Yashfeen Saiyid, Data & AI Practice Lead bij Proximus NXT:
1. Aarzel niet: AI is een accelator voor uw bedrijf.
2. Kies de juiste partner: AI brengt ook vragen met zich mee rond ondersteuning en veiligheid. Proximus NXT zorgt voor een heldere omkadering.
3. Begin bij een goede basis: correcte data, security, governance en infrastructuur effenen het pad naar snelle AI-use-cases.
4. Investeer in mensen: AI werkt enkel als medewerkers volledig mee zijn.
5. Verlies geen tijd: zet nu snel eerste stappen. Zelfs al start u bescheiden, het belangrijkte is dat u start!

AI is een middel om businessdoelen als omzetgroei of de verbetering van diensten of klantenervaringen te realiseren. Ontdek wat we samen kunnen bereiken.

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.