Advertentie

Facebook herschikt management grondig

Facebook-topman Chris Cox krijgt naast Facebook zelf ook de apps Instagram, Whatsapp en Messenger onder zich. ©REUTERS

Alle apps - Facebook, Instagram, Whatsapp en Messenger - krijgen voortaan één chef.

'De grootste managementreorganisatie sinds de oprichting vijftien jaar geleden'. Zo omschrijft de invloedrijke techblog Recode de stoelendans bij Facebook , 's werelds grootste socialemedianetwerk. 

Let wel: bij de stoelendans verliest niemand zijn job. Tenminste, niet deze week. Maar de herschikking vloeit wel voort uit het ontslag van Jan Koum, oprichter van de berichtendienst WhatsApp, vorige week.

Advertentie

Koum verkocht in 2014 WhatsApp voor 19 miljard dollar aan Facebook, een deal waarmee CEO Mark Zuckerberg zijn greep op de mobiele markt betonneerde

Zuckerberg lijkt die exit aan te grijpen om het alle bestanddelen van het 'ecosysteem' van Facebook (nog) nauwer aan elkaar te linken. Chris Cox, nu alleen de chef van het 'moederschip' Facebook, gaat nu als 'chief product officer' ook WhatsApp, de Facebook-berichtendienst Messenger en fotoblogsite Instagram aansturen. 

De huidige Messenger-chef, David Marcus, gaat de Facebook-inspanningen rond blockchain - een beloftevolle technologie die potentieel allerhande transacties betrouwbaarder kan maken - leiden. Het team van Marcus komt bij  een tweede groep, naast die van Cox: 'Nieuwe platformen en infrastructuur', onder leiding van chef technologie Mark Schroepfer. 

De derde tak wordt 'Centrale productdiensten' en krijgt net als de apps een veteraan onder zich: Javier Olivian. Die gaat alle diensten die de groep overkoepelen beheren, zoals advertenties en veiligheid

Dat laatste is niet onbelangrijk, want Facebook kampt nog altijd met de naweeën van het Cambridge Analytica-schandaal. Eind maart bleek dat een Brits bedrijfje de data van miljoenen Facebook-gebruikers misbruikte. Zuckerberg ging publiekelijk door het stof, al straalt het schandaal voorlopig niet af op de onverminderd ijzersterke resultaten

Advertentie
Gesponsorde inhoud