Advertentie

Privacyklachten tegen hoe Google advertenties verdeelt

©Photo News

De klachten gaan over real time bidding, dat gepersonaliseerde advertenties koppelt aan websites.

Privacy-experts van de actiegroep Liberties hebben in 15 landen een klacht ingediend tegen Google.

De manier waarop de reclamereus advertenties verkoopt, schendt de privacy van burgers en overtreedt de Europese privacyregels (GDPR), luidt het. Onder meer in ons land, Duitsland, Frankrijk, Italië, Hongarije, Bulgarije, Tsjechië, Estland en Slovenië dienden de privacy-specialisten een klacht in bij de privacy-waakhond. 

Advertentie

In België gebeurde dat door Jef Ausloos, onderzoeker in IT-recht aan de KU Leuven, bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit. Die waakhond bevestigt dat er een dossier werd geopend. Over de status kan de autoriteit niets kwijt aangezien het om een lopend dossier gaat. 

De klachten gaan over 'real-time bidding'. Google zorgt ervoor dat websites worden gekoppeld aan adverteerders die bij hen reclames willen plaatsen. Dat gaat razendsnel en volautomatisch, elke seconde worden zo miljoenen advertenties gepubliceerd. Meer dan 8 miljoen websites maken gebruik van dat systeem. 

Persoonlijke data

Google gebruikt persoonlijke gegevens om te bepalen wie welke reclame te zien krijgt. Mannen van 70 zullen in andere dingen geïnteresseerd zijn dan vrouwen van 22. En iemand die googelt op wasmachines, is misschien op zoek naar een nieuwe wasmachine, en kan daardoor een reclame voor wasmachines te zien krijgen.

De toewijzing van advertenties gebeurt zonder dat mensen ervan weten, zonder dat ze ermee kunnen instemmen of niet en zonder dat ze er iets aan kunnen doen, stellen de privacy-experts.

'Het gaat om persoonlijke informatie over wat je aan het lezen of bekijken bent, je locatie, je toestel, je IP-adres', stelt Pierre Dewitte, onderzoeker aan het centrum voor IT-recht CiTiP van de KU Leuven, in De Standaard. 'Maar meer verontrustend: ook persoonlijke data als politieke opvatting, etnische afkomst, seksuele geaardheid of lidmaatschap van een vakbond worden uitgestuurd naar honderden adverteerders die dan hun bod uitbrengen om de advertentie binnen te halen.' 

Advertentie

Die categorieën van persoonlijke voorkeuren zijn in de Europese privacy-regelgeving (GDPR) extra beschermd. 

Advertentie
Gesponsorde inhoud