Een eikenhouten boekenkast, bekleed met textiel aan één zijde, scheidt de eet- en woonkamer. Het appartement is opgedeeld in een open ontvangstruimte en twee privézones voor het gezin Santoni.
Een eikenhouten boekenkast, bekleed met textiel aan één zijde, scheidt de eet- en woonkamer. Het appartement is opgedeeld in een open ontvangstruimte en twee privézones voor het gezin Santoni.
© Francesco Dolfo

Binnenkijken in het appartement van ondernemer Giuseppe Santoni in Milaan

Voor modeondernemer Giuseppe Santoni creëerde Patricia Urquiola in Milaan een flat van bijna 400 vierkante meter, helemaal op maat. Wij mochten binnenkijken.

Eigenlijk moest het niet meer zijn dan een tijdelijke stek, maar Patricia Urquiola had duidelijk andere plannen. Wat aanvankelijk bedoeld was als een simpel pied-à-terre, werd al snel een luxueus toevluchtsoord voor de familie Santoni.

Het gelijknamige modehuis werd in 1975 opgericht door Giuseppe’s vader Andrea in het pittoreske Corridonia, een dorp in de Marken, die Italiaanse regio aan de Adriatische kust. Vandaag is Santoni synoniem met Italiaanse uitmuntendheid, een wereldmerk dat luxeschoenen en -accessoires maakt. Het avontuur begon met klassieke, met de hand vervaardigde herenschoenen en breidde later uit naar sneakers, damesschoenen en lederen accessoires. Wat ze gemeen hebben? De ambachtelijke benadering, gecombineerd met innovatie.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
De witte Sengu-sofa is een ontwerp van Patricia Urquiola, die dit pied-à-terre helemaal mocht inrichten. De Capitol Complex-fauteuils zijn van Pierre Jeanneret voor Cassina.
De witte Sengu-sofa is een ontwerp van Patricia Urquiola, die dit pied-à-terre helemaal mocht inrichten. De Capitol Complex-fauteuils zijn van Pierre Jeanneret voor Cassina.
© Francesco Dolfo

Bijna vierhonderd vierkante meter

Giuseppe Santoni en Patricia Urquiola zijn al jaren vrienden, maar hebben ook een professionele band. Urquiola kreeg de taak om de Santoni-boetieks wereldwijd opnieuw in te richten, inclusief de winkel in de Galleria Vittorio Emanuele in Milaan. En dus mocht ze ook het appartement in de Milanese modewijk voor haar rekening nemen.

Binnenkijken bij Peter Ivens | Belgiës meest discrete interieurarchitect

Omdat Urquiola een woning wilde creëren die aanvoelt als een maatpak – perfect passend, sierlijk, eigentijds en elegant – luisterde ze eerst goed naar de wensen van Giuseppe Santoni, zijn vrouw Alessia en hun kinderen Gabrio en Sofia Maria. Met dezelfde zorg voor detail die je ook terugvindt in Santoni-schoenen werd het appartement op de eerste verdieping van een elegant gebouw een verfijnde ruimte van net geen vierhonderd vierkante meter.

Advertentie

Tapijt van hout

Bij Santoni draait alles om schoonheid die de modetrends ver overstijgt. Hetzelfde zie je in dit appartement, waar zachte, gestoffeerde meubels van Cassina en Moroso hand in hand gaan met op maat gemaakte stukken: een indrukwekkende vitrinekast, een messing bar… De grote eettafel is een ovaal eiland van gehamerd metaal dat plaats biedt aan veertien gasten. ‘Toch is hout in dit appartement de rode draad’, zegt Urquiola. ‘Ik werkte ermee alsof het een plastisch materiaal was.’

Advertentie
Advertentie

Dat zie je onder meer in de driedimensionale lambrisering in de gang, die het Franse parket in visgraat aanvult – het lijkt op een tapijt van hout, omlijst met een plint van Fior di Pesco-marmer. Inderdaad, precies zoals in de oude aristocratische paleizen.

De ovale tafel in de eetkamer is gemaakt van messing en biedt plaats aan veertien personen. De Dudet-fauteuils van Cassina en de Almendra Linear-hanglamp van Flos ontwierp Urquiola. De schalen zijn vintage Fornasetti.
De ovale tafel in de eetkamer is gemaakt van messing en biedt plaats aan veertien personen. De Dudet-fauteuils van Cassina en de Almendra Linear-hanglamp van Flos ontwierp Urquiola. De schalen zijn vintage Fornasetti.
© Francesco Dolfo

Carte blanche

Giuseppe Santoni heeft altijd al een blind vertrouwen gehad in Urquiola’s creatieve visie. ‘Door de jaren heen heb ik geleerd dat ik haar altijd carte blanche kan geven. Haar smaak en ideeën blijven me keer op keer verrassen.’

Wat stond er op je verlanglijstje voor dit appartement?

Giuseppe Santoni: ‘Het moest meer zijn dan een esthetisch statement. De flat moest onze levenskwaliteit verbeteren en een mooi evenwicht bieden tussen schoonheid en functionaliteit. Het was essentieel dat de ruimte niet alleen comfortabel zou zijn, maar ook ons humeur en welzijn een positieve boost zou geven. Een plek die energie uitstraalt. Patricia vertaalde die visie perfect.’

Binnenkijken | Thuis bij sterrenchef Nicolas Misera in hartje Antwerpen
Advertentie

Patricia Urquiola: ‘Ik werkte voor het eerst samen met Giuseppe toen hij een nieuw retailconcept wilde voor Santoni. Elk project begin ik met een ‘empathische reis’, waarbij we ideeën en wensen uitwisselen. Giuseppe en Alessia wilden niet alleen een privéwoning, maar ook een ruimte waar ze gasten konden ontvangen. Het appartement, met uitzicht op het groen van de botanische tuin, is daarom opgedeeld in een ontmoetingsruimte aan de ene kant en twee privégedeelten voor het gezin aan de andere kant.’

De Architexture-bijzettafel tekende Patricia Urquiola voor Budri. De sculptuur erop is van Roger Coll.
De Architexture-bijzettafel tekende Patricia Urquiola voor Budri. De sculptuur erop is van Roger Coll.
© Francesco Dolfo

Hoe voelt het om hier thuis te komen?

Santoni: ‘Dit appartement vertelt ons verhaal. Het weerspiegelt wie we zijn als gezin, en ieder heeft zijn favoriete plek. Het is een woning die ons verbindt, maar die ook ruimte biedt voor onze eigen interesses en behoeften.’

‘Dit appartement wordt door het hele gezin gebruikt als pied-à-terre – we hebben nog andere huizen, maar dit is wat het moest zijn: een veilige haven, net zoals ons huis in de Marken. Mijn gezin is altijd dichtbij geweest, van Corridonia, vlak bij Macerata, het kloppende hart van Santoni, tot Lombardije, het tweede hart van het bedrijf. Een woning zonder de mensen die je liefhebt, mist die magie: een comfortabele plek waar je jezelf kunt terugvinden, en waar je de basis kunt leggen voor nieuwe projecten.’

Wat betekent Milaan voor jou?

Santoni: ‘Als ik mijn leven in Milaan in één woord moet samenvatten, dan is het wel ‘hectisch’. Ik ben voortdurend onderweg: voor mijn job, maar ook omdat ik constant nieuwsgierig blijf. Nu kan ik evenwel zeggen dat dit appartement mijn favoriete plek in de stad is. Hier kan ik tegelijk op adem komen en vooruitdenken, over het volgende doel dat ik wil bereiken.’

Wat is er eigenlijk zo speciaal aan dit appartement?

Urquiola: ‘We wilden absoluut het natuurlijke licht benutten en de ruimtes openmaken. De living en eetkamer waren eerst afzonderlijke ruimtes, maar om het groene park beter naar binnen te brengen, beslisten we om alles open te maken en beide functies samen te brengen in één ruimte. De scheiding wordt niet door muren gemaakt, maar door meubels die het geheel visueel onderbreken. Het resultaat is een vloeiende indeling, die de bezoeker rustig van de ene plek naar de andere leidt.’

Advertentie
Binnenkijken in Knokse villa ‘met de ziel van een gezellig, bruin café 2.0’

‘Een mooi voorbeeld daarvan is dit op maat ontworpen, tweezijdige meubel: in de woonkamer een boekenkast, in de eetkamer een opbergkast met beklede deuren. In de twee privéruimtes, de slaapkamers en aangrenzende badkamers, kozen we voor een meer ambachtelijke benadering, met houten wanden die met zijde zijn bekleed. Die stoffen contrasteren mooi met het marmer en messing. Die mix van zachtheid en stevigheid maakt de kamers informeler, maar doet niets af aan de verfijning en de aandacht voor detail.’

Een glimp van de marmeren keuken, met ook een accent in eikenhout. De barkruk ontwierp Alvar Aalto voor Artek.
Een glimp van de marmeren keuken, met ook een accent in eikenhout. De barkruk ontwierp Alvar Aalto voor Artek.
© Francesco Dolfo

Heb je een favoriete plek in het appartement?

Santoni: ‘De woonkamer is het hart van dit appartement. Aanvankelijk hadden we twijfels bij de idee om met open ruimtes te werken, maar Patricia’s intuïtie om de zones af te bakenen met meubels was perfect. We zitten er omringd door kleur, kunst en veel binnenvallend licht. Het is de plek waar we onze gasten verwelkomen en privémomenten delen.’

Hoe koos je het kleurenpalet?

Urquiola: ‘In de woonruimte kozen we voor koele tinten, zoals blauw en lichtblauw, die het natuurlijke licht versterken. In de privéruimtes gingen we dan weer voor warmere kleitinten – kwestie van een gezellige sfeer te creëren.’

Wat vind je het mooist in dit appartement?

Santoni: ‘Ik hou van klassiek, eclectisch en elegant. Het kleurenpalet weerspiegelt mijn persoonlijkheid, als mens én ondernemer. Dit is een plek waar ik echt mezelf kan zijn.’

Het appartement knipoogt duidelijk naar de Santoni-stijl. Was het belangrijk om Italiaanse specialisten in te schakelen voor de inrichting?

Urquiola: ‘Ja, we werkten samen met lokale ambachtslui uit de regio. Het op maat gemaakte meubilair, het hout in de gangen en de boekenkasten zijn allemaal gemaakt door een bedrijf uit de Marken dat al jarenlang met Santoni samenwerkt.’

Advertentie