Advertentie

Vlaanderen trekt almaar meer Brusselse werknemers aan

De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB. Een goede verbinding met metro, bus of tram is cruciaal om Brusselaars aan de slag te krijgen in Vlaanderen. ©ID/ Tim Dirven

Eind 2021 werkten 56.067 Brusselaars in Vlaanderen. Dat blijkt uit officiële tellingen van Actiris en de VDAB. Het cijfer zit al een tijdje in de lift.

Tegenover 2015 is het aantal Brusselaars dat in Vlaanderen aan de slag is met 32 procent gestegen. Toen ging het om 42.409 Brusselaars, nu zijn het er al 56.067. De Brusselse Rand en de grote Vlaamse steden, zoals Antwerpen (4.444), Leuven (3.805), Mechelen (2.676) en Gent (1.981), zijn de belangrijkste aantrekkingspolen voor pendelaars uit de hoofdstad. In het arrondissement Halle-Vilvoorde nemen Brusselaars 15 procent van de jobs in. Op de luchthaven van Zaventem is dat zelfs een op de vijf jobs.

15%
Brusselaars
In het arrondissement Halle-Vilvoorde tekenen Brusselaars voor 15 procent van de jobs.

De evolutie is positief voor Vlaanderen, dat een grote nood heeft aan mankracht, en voor Brussel, dat 90.000 werkzoekenden heeft. In 2021 ondertekenden de Vlaamse en de Brusselse regeringen een samenwerkingsakkoord met als doel het aantal werkende Brusselaars in Vlaanderen met meer dan 2.000 per jaar te verhogen. Die ambitie wordt gehaald.

Advertentie

De studie van de arbeidsbemiddelaars Actiris en VDAB benadrukt wel de noodzaak van efficiënt openbaar vervoer tussen de Brusselse gemeenten en de arbeidsplaatsen in Vlaanderen. Uit de resultaten blijkt dat Brussel-Stad, Schaarbeek, Anderlecht, Molenbeek en Elsene een goede verbinding met Vlaanderen hebben, waardoor in die gemeenten meer pendelaars wonen.

Tussen de Vlaamse gemeenten Ninove, Steenokkerzeel, Beersel, Overijse, Meise en Tervuren en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn de verbindingen minder goed.

'Als we nog ambitieuzer willen zijn, moeten we openbaar vervoer aanbieden dat de Brusselaars toelaat in Vlaanderen te werken. De werkgelegenheidszone rond de luchthaven blijft ontoegankelijk voor een groot aantal Brusselaars als ze 's nachts niet bereikbaar is met het openbaar vervoer', zegt Brussels minister van Werkgelegenheid Bernard Clerfayt (DéFI).

Advertentie
Gesponsorde inhoud