Vlaams Belang en N-VA blijven big spenders op Facebook
De politieke partijen gaven in 2023 6 miljoen euro uit aan politieke advertenties op Facebook en Instagram. Het Vlaams Belang wipt over de N-VA als grootste adverteerder.
Het Vlaams Belang gaf vorig jaar 1,68 miljoen euro uit aan advertenties op de platformen van Facebook-moeder Meta, een stijging met 44 procent tegenover het voorgaande jaar. Dat blijkt uit het jaarlijkse AdLens-rapport. Het Vlaams Belang gaf zo'n 8.000 euro meer uit dan de N-VA, die in 2022 nog op één stond. Op drie staat de PVDA met een uitgave van 638.000 euro in Vlaanderen en 180.000 euro in Franstalig België. De partij voert de rangschikking aan Franstalige kant aan.
De overige partijen volgen op ruime afstand met op vier Vooruit (419.000 euro), dan Open VLD (366.000 euro), CD&V (358.000 euro) en Groen (250.000 euro). Aan Franstalige kant gaven Les Engagés (144.000 euro) en MR (144.000 euro) 35.000 euro minder uit dan de PVDA (PTB). De overige Franstalige partijen geven veel minder uit aan digitale advertenties.
Het burgerpanel We Need To Talk beveelt een neutraal platform aan waarop partijen hun standpunten kunnen bekendmaken.
Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken gaf vorig jaar 266.000 euro aan zijn persoonlijke pagina, gevolgd door zijn PVDA-collega Raoul Hedebouw (204.000 euro) en N-VA-voorzitter Bart De Wever (136.000 euro). De overige politici blijven onder 100.000 euro.
Neutraal platform
Het burgerpanel We Need To Talk roept op tot een jaarlijks plafond op politieke advertenties op sociale media. 'Sociale media zijn belangrijk om te communiceren met burgers. Maar ze kunnen ook schadelijke gevolgen hebben voor de democratie: ze vergemakkelijken de snelle verspreiding van onjuiste informatie, haatberichten en het manipuleren van meningen', luidt het.
Het panel beveelt aan een neutraal, gecentraliseerd platform te creëren waarop de standpunten van elke partij te vinden zijn en dat door de partijen moet worden gefinancierd.
Meest gelezen
- 1 Een keukentoestel als miljardenbusiness: hoe Thermomix zijn pijlen richt op België
- 2 Amerikaanse banken stappen plots uit klimaatclub
- 3 Europa worstelt met einde tijdperk van goedkoop Russisch gas
- 4 Loopschoenen en fietsen aan de kant, want 2025 wordt het jaar van krachttraining: ‘Het is goed voor zowat alles’
- 5 Coolblue-CEO Pieter Zwart: ‘Duitsers zijn geen goede klantenservice gewend. Perfect nieuws voor ons’