Deliverect, door De Tijd verkozen tot scale-up van het jaar, scheert hoge toppen. Als softwareplatform vormen het de verbinding tussen restaurants en maaltijdkoeriers, en tussen fast moving consumer goods (FMCG’s) en klanten. Waar we zullen bestellen, zal volgens Zhong Xu niet meer uitmaken voor de consument. 'Het bestellen zal een commodity zijn, de sterkte van jouw product zal het verschil maken.'
'Het merk staat nog altijd voorop,' zegt Zhong Xu, de CEO van Deliverect. 'We zien over de hele wereld virtuele gerechten die massaal gekocht worden. Mensen weten niet altijd of ze recht uit de keuken van het restaurant komen of uit ghost kitchens. De connotatie met het merk telt. Je moet als brand dus omnichannel aanwezig zijn.'
'Het bestellen zal een commodity worden. Het zal niet uitmaken waar je iets koopt. Je koelkast zal weten dat er pintjes ontbreken en ze zelf aankopen en laten leveren. Dat is niet meer zo ver weg', zegt Xu.
Big in Belgium, big in the world?
'België loopt achter op het vlak van technologische ontwikkelingen. Zeker als je het vergelijkt met het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten. Je hebt hier vaak minder early adopters die je product willen uitproberen. Ik geloof niet in 'Once you made it in Belgium, you have made it anywhere'', zegt Xu. 'Ik zou het omgekeerde zeggen: 'If you have made it everywhere, you get Belgium for free.' De context waarin je als start-up met je nieuwe product naar de markt trekt, mag niet te complex zijn.'
Beluister het volledige interview in de podcast De Tijd Vooruit.
Meest gelezen
- 1 Vakbonden waarschuwen voor ‘hallucinante’ afbouw lerarenpensioen: ‘Tot 200.000 euro verlies’
- 2 N-VA wil roerende voorheffing en vrijstelling op spaarboekje verdubbelen
- 3 Ghelamco rondt verkoop van Pools kroonjuweel voor 280 miljoen euro af
- 4 Kris Peeters krijgt bestuurszitje bij waterzuiveraar Aquafin
- 5 De Croo en Van der Straeten vangen bot in laatste rondje benoemingen