Advertentie

Joke Dehond (Shaping Impact Group) gaat als voormalig techondernemer nog altijd op zoek naar techparels voor haar portefeuille. 'Vertiv Holdings neemt op dit moment de grootste positie in.'

'Na de verkoop van mijn bedrijf Inventive Designers ben ik zo'n acht jaar geleden actief beginnen te beleggen. Mijn portefeuille is zeer divers: aandelen, obligaties, een klein stukje crypto, alternatieve fondsen, ook private equity. Tech zal daar door mijn achtergrond altijd een groot deel van zijn', zegt Dehond. Ze tipt onder meer Tencent Music, het Aziatische Spotify. 'Ik had ooit al in Tencent belegd, en het werd me nu opnieuw aangeraden. De koers is het afgelopen jaar heel stabiel aan het stijgen, want er is veel vraag naar hun diensten. Daar zit dus zeker muziek in.'

'Aandelen verkopen blijft moeilijk'

'Vertiv Holdings is in de jaren 40 in de VS begonnen als ontwikkelaar voor koelsystemen. In de jaren 60 ontwikkelde het de eerste prototypes voor het koelen van computers, en zo is het de wereld van IT binnengerold. In Amerika heeft het een programma 'Cool Chips', waarbij het subsidies toekent aan bedrijven die oplossingen zoeken voor koeltechnieken in datacenters. Vorig jaar heeft Vertiv een partnerschap gesloten met de chipontwerper Nvidia om die technologie toe te passen op zijn chips. Zo is het dus op mijn radar gekomen. Ik heb het nu een jaar in mijn portefeuille, en dat bracht me al een rendement van 200 procent op', zegt Dehond.

Advertentie

Eenmaal in de portefeuille, blijft verkopen moeilijk voor Dehond. 'Bij het aankopen ga ik op een consistente manier te werk en met een vast startbedrag. Ik kijk voornamelijk per aandeel naar de koersevolutie van de afgelopen zes maanden, of die niet te volatiel is. Maar de grootste uitdaging is timen wanneer je het beste verkoopt. Je hecht je aan een aandeel, een bedrijf, een visie. Dat dan ineens opgeven, blijft zeer moeilijk voor mij', zegt Dehond.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
De stiptheid van de NMBS-reizigerstreinen is verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar het aantal (deels) afgeschaft trreinen is opnieuw op weg naar een record.
NMBS rijdt stipter dan vorig jaar, maar schrapt ook meer treinen
De officiële stiptheid van treinen op het Belgische spoornet lag in 2024 een stuk hoger dan een jaar eerder. Tegelijk werden wel meer treinen dan ooit afgeschaft of deels geschrapt.
Gesponsorde inhoud