De juiste medewerkers aantrekken, binden en boeien is essentieel voor Koramic2Engage, leverancier van klantcontactoplossingen. Retentie is het nieuwe recruitment en net daarom plaatst de organisatie waarden die kandidaten belangrijk vinden centraal in haar beleid. Hiervoor doet Koramic2Engage beroep op het HR–analyticsbedrijf Twegos. Dit vernieuwde rekruteringsbeleid zet zo de mens centraal.
Koramic2Engage kiest een nieuwe rekruteringsaanpak om een sterk antwoord te bieden op de actuele uitdagingen in de arbeidsmarkt. ‘Eén van de elementen van de nieuwe rekruteringsstrategie van Koramic2Engage is een aanpassing van de selectiecriteria’, zegt Hilde Janssens, Chief Human Resources Officer bij Koramic2Engage.
De klassieke zoektocht naar medewerkers met de juiste competenties wordt verrijkt met een nieuwe invalshoek: het waardenfitprincipe. Wie zich goed voelt in een bedrijf of in een functie – en dat kan je voorspellen door belangrijke waarden in kaart te brengen – zal er liever en langer werken.
Koramic2Engage werkte hiervoor samen met HR-analyticsbedrijf Twegos om dit waardenfitprincipe echt te integreren.
‘Academisch onderzoek toont aan dat wanneer een werknemer zich ergens thuis voelt en zijn waarden aansluiten bij de waarden van de werkgever, dat hij dan meer betrokken, minder afwezig en productiever is. Bovendien is het verloop kleiner’, zegt Jurgen Noël, Co-Founder bij Twegos.
Na doorgedreven onderzoek en ontwikkeling, zette Twegos een meetinstrument op punt om waarden bij organisaties nauwkeurig in kaart te brengen. ‘We kunnen via de software de waardenset van mensen in kaart brengen en matchen met wat er leeft binnen de organisatie’, zegt Noël.
Waardenprofiel van de medewerker
Traditioneel keek onze organisatie bij het aanwervingsproces alleen naar de competenties van de kandidaten. ‘Dat is uiteraard belangrijk, maar waarden zijn dat ook’, zegt Janssens. ‘Hoe belangrijk zijn bijvoorbeeld waarden zoals ‘daadkracht’ en ‘zorg’ voor onze medewerkers? Als mensen net die waarden hoog in het vaandel dragen, maar niet kunnen invullen in hun job, dan is dit geen goede match.’
Gelukkige medewerkers leiden tot gezondere bedrijven.
Als eerste stap mat de Twegos tool het waardenprofiel van een referentiegroep van medewerkers. Het resultaat van die bottom-up-meting is een waardenhiërarchie. ‘Er kwam een heel duidelijk beeld uit de bottom-up-bevraging: een helder profiel van de medewerker die we zoeken’, zegt Janssens. ‘Onze medewerkers herkennen dat profiel en reageren positief: we plaatsen de mens immers centraler.’
‘Dit waardenprofiel gebruiken we in onze selectie. In ongeveer vijftien minuten brengen we dertien verschillende waarden bij potentiële werknemers in kaart’, legt Janssens uit. ‘We vellen nadrukkelijk geen waardeoordeel, wel kijken we of de waarden van de kandidaat aansluiten bij de functie.’
De value fit staat voorop, op basis daarvan gaan we verder in het proces naar de behavioural fit, naar de competenties. Dat doen we niet met theoretische testen, maar met concrete cases. Uit een gesprek met een recruiter en hiring manager, de laatste stap, moet ten slotte blijken of we met elkaar in zee gaan.’
‘Is er geen fit? Dan stellen we de kandidaten in het platforms, mits ze hun goedkeuring geven, voor om toe te treden tot de community, waarin een hele waaier aan bedrijven zijn opgenomen waarmee de waarden mogelijks beter matchen’.
Nieuwe strategie
'Deze aanpak is onderdeel van een volledig nieuwe Talent Acquisition strategie. Naast het aanpassen van de selectiecriteria, is er ook ingezet op betere arbeidscommunicatie en de verdere uitbouw van HR technologie', zegt Janssens.
De vuurdoop voor deze nieuwe aanpak is de nieuwe werken-bij website, waar Koramic2Engage ook de mens centraal zet eerder dan traditionele corporate taal te spuien.
Twegos stelt ons nog beter in staat om de waarden van onze medewerkers echt centraal te stellen.
We investeerden ook verder in technologie. Zo werken we met een suite aan applicaties, ons digitaal ecosysteem, dat administratieve rompslomp vermindert, gebaseerd is op data, de doorlooptijd voor de kandidaat verkort en, last but not least, veel beleving biedt aan de verschillende gebruikers. Het digitale preselectie proces voorziet ons zo van een uniform selectieproces voor alle kandidaten.
Zo willen we vanaf het eerste contact het verschil tonen aan een kandidaat: bij Koramic2Engage staat de mens centraal als basis voor een duurzame samenwerking.
Traject
‘Voor harde data over het resultaat bij Koramic2Engage is het momenteel nog te vroeg, meetbaar resultaat verwachten we na zes tot negen maanden’, zegt Janssens. ‘Twegos is echter niet aan haar proefstuk toe. Zij werken al jaren voor grote ondernemingen, met resultaat. Wij geloven in de tools en hebben lang gezocht naar een instrument dat waarden én hun economische impact objectief meet’.