Voortschrijdend bewustzijn op sociaal en duurzaamheidsvlak manifesteert bij heel wat bedrijven maar ook in de klantcontactbranche krijgt CSR een steeds belangrijkere rol. Ook contactcenterspecialist Koramic2Engage draagt dit hoog in het vaandel.
‘Met meer dan 4.000 medewerkers zijn we marktleider in de klantcontactsector’, zegt Bert Vanmanshoven, Chief Commercial Officer bij Koramic2Engage. ‘Het is logisch dat wij onze maatschappelijke rol ernstig nemen. Onder druk van de consument zetten multinationals zich al langer in, maar bij andere organisaties staat CSR vaak nog in de kinderschoenen. In de klantcontactsector is Koramic2Engage in België, vanuit haar rol als marktleider, de eerste die zo ver gaat qua duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.’
Om de rekrutering en retentie te optimaliseren bracht Koramic2Engage eerder het waardenprofiel van zijn medewerkers gedetailleerd in kaart. ‘Die valuefitoefening gaf ons een gedetailleerd beeld van de medewerkers’, zegt Vanmanshoven. ‘Als belangrijkste waarde kwam integriteit naar boven, en duurzaamheid staat op drie. Die waarde wordt dus duidelijk breed gedragen in onze onderneming.’
Een groot deel van onze medewerkers zijn Customer Service Advisors, onder hen heel veel jonge mensen. Wil de onderneming de juiste medewerkers kunnen aantrekken en behouden, dan moet ze waarden als integriteit en duurzaamheid ook concreet uitdragen.
Zowel van hun huidige en prospectieve medewerkers als van partners en klanten krijgt Koramic2Engage steeds vaker de vraag wat het bedrijf doet in kader van zijn maatschappelijke rol. ‘We zijn partner van Trees for All, en van ILGA-Europe.’
Meer biodiversiteit en zuurstof
Het Nederlandse Trees for All bestaat al ruim 20 jaar. De erkende stichting voor een goed doel plant bossen in Nederland en het buitenland voor een beter klimaat, meer biodiversiteit en gezonde leefomstandigheden.
‘Door ons partnership worden er jaarlijks zo’n 2.500 bomen geplant’, zegt Vanmanshoven. ‘We koppelen daarbij het nuttige aan het aangename en planten die ook echt samen met een selectie van onze medewerkers.'
Vrijheid en mensenrechten
ILGA-Europe pleit voor mensenrechten en gelijkheid, juridische bescherming en het versterken van de LGBTI-gemeenschap. Hun visie is een wereld waar waardigheid, vrijheden en volledig genot van mensenrechten worden beschermd en gegarandeerd voor iedereen, ongeacht hun feitelijke of vermeende seksuele geaardheid, genderidentiteit, genderexpressie en geslachtskenmerken.
Onze medewerkers citeren duurzaamheid als één van hun drie belangrijkste waarden.
‘Onze meer dan 4.000 medewerkers hebben zeer verschillende profielen. Bij ons zijn die allemaal welkom, uiteraard ongeacht karakteristieken als huidskleur of geaardheid’, zegt Vanmanshoven. ‘Door ons partnership met ILGA-Europe willen we die openheid uitdragen binnen onze organisatie. En dat wordt erg geapprecieerd, vooral door de jongere generatie.’
Voetafdruk
Naast die partnerships kan Koramic2Engage ook bogen op het EcoVadis Sustainability Bronze label. EcoVadis exploiteert een wereldwijd platform voor het beoordelen en delen van prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer dan 85.000 bedrijven in 160 landen gebruiken dit platform om veerkracht, duurzame groei en positieve impact over de hele wereld te stimuleren.
‘Dat label behalen was een hele investering’, zegt Vanmanshoven. ‘We hebben onze CO2-voetafdruk moeten terugschroeven. We engageren ons om met onze organisatie inspanningen te doen ten voordele van onze planeet.’
Sociaal geëngageerd
Daarnaast neemt Koramic2Engage ook regelmatig deel aan verschillende sociale projecten. ‘Zo hebben we ons ingezet voor de sociale weerbaarheid van jongeren door onze deelname aan de Rode Neuzen Dag’, zegt Vanmanshoven. Ook voor de inzamelactie Oekraïne 12-12 heeft Koramic2Engage zich geëngageerd. ‘Onze medewerkers hebben op vrijwillige basis en met veel enthousiasme de hulplijn bemand, en zo het project een hart onder de riem gestoken.’
Het engagement van onze organisatie sluit mooi aan op een uitdagende arbeidsmarkt. ‘Als je medewerkers en prospectieve medewerkers duurzaamheid als derde belangrijkste waarde naar voren brengen, dan kun je je niet veroorloven om dat niet ernstig te nemen.’